به گزارش می متالز؛ برای خرید یا فروش محصول در بورس کالا؛ اولین گام دریافت کد معاملاتی است. برای این کار متقاضیان یا عرضه کنندگان در یک فرآیند یکسان به یکی از کارگزاریهای مجاز مراجعه کرده و ضمن ارائه لیست اطلاعات و مدارک مورد نیاز به کارگزاری مربوطه منتظر بررسی اطلاعات و مدارک و ثبت درخواست کد و آپلود مدارک در سامانه بورس کالا میشوند. پس از بررسی درخواست درصورت تکمیل نبودن مدارک، نواقص برطرف و فرآیند بررسی اطلاعات و ارسال به بورس مجددا صورت میگیرد. در مقابل چنانچه مدارک تکمیل باشد درخواست به صورت اولیه تایید میشود و فرم درخواست کد از سامانه بورس کالا دریافت میگردد. پس از مهر و امضای فرم درخواست کد توسط کارگزار، فرم مذکور در سامانه بورس کالا آپلود شده و بعد از بررسی درخواست، تایید نهایی شده و کد صادر میشود. گفتنی است کلیه روندهای پذیرش و اخذ کد بورسی برای خریداران سیمان رایگان است.
مدارکی که برای صدور کد معاملاتی نیاز است در مشتریان حقیقی و حقوقی تفاوتهایی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی شامل فرم درخواست کد حقوقی، کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و تمام اعضا هیئت مدیره، اساسنامه، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره و سایر روزنامههای رسمی مهم، پروانه بهره برداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر است.
مدارک مورد نیاز مشتریان حقیقی نیز شامل فرم درخواست کد حقیقی و کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه است.
موضوع مهمی که برای تسریع در امر اخذ کد بورسی اتخاذ شده این است که بورس کالا در زمان پذیرش مشتریان و اخذ کد بورسی، الزامی برای ثبت انبار مشتریان حقیقی و حقوقی در سامانه جامه انبارها ندارد تا مراحل پذیرش و اخذ کد با سرعت انجام شود، اما این مشتریان پس از اخذ کد بورسی و ورود به فرآیند معاملات سیمان در بورس، باید اطلاعات معاملات را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند.
همچنین اقدام مهم دیگری که در راستای تسریع و تسهیل ورود کل سیمان کشور و فعالان این صنعت به بورس کالا اتخاذ شده، رفع الزام اخذ صورتهای مالی حسابرسی شده از مشتریان سیمان در بورس کالا به صورت موقتی و به مدت سه ماه است تا پس از این مدت تصمیم گیری لازم در این زمینه اخذ شود.
پس از مراجعه تولیدکنندگان سیمان به کارگزاریها و اخذ کد معاملاتی، با انتشار امیدنامه پذیرش کالا در بورس، اطلاعیه عرضه بعد از تودیع تضامین لازم توسط عرضه کننده نزد اتاق پایاپای منتشر شده و درنهایت سفارش عرضه کالا در تالار معاملاتی توسط کارگزار فروشنده ثبت میشود.
در جهت مقابل، خریدار نیز پس از دریافت کد معاملاتی، اقدام به افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانکهای مورد تایید اتاق پایاپای بورس میکند و بعد از پرداخت پیش پرداخت متناسب با ارزش معامله، ثبت سفارش متقاضی خرید کالا را در تالار معاملاتی توسط کارگزار انجام میدهد. در نهایت هم معامله به صورت حراج یک طرفه و ناپیوسته و رقابت متقاضیان خرید انجام و تسویه قرارداد و تحویل کالا صورت میپذیرد.
در این زمینه لازم است خریداران واریز وجه پیش از معامله به عنوان پیش پرداخت را در حساب وکالتی خود نزد اتاق پایاپای بورس واریز کرده و پس از معامله مطابق با صورتحسابی که توسط کارگزار خریدار صادر میشود، وجه مانده پرداختی باید به حساب عملیاتی بورس کالا واریز شود. در این میان تنها هزینه مالیات بر ارزش افزوده به حساب معرفی شده فروشنده در اطلاعیه عرضه از سوی خریدار واریز خواهد شد.
منبع: کالاخبر