تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۲۶۸۰۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تعیین تکلیف استاندارد‌های تعلیقی خودرو

تعیین تکلیف استاندارد‌های تعلیقی خودرو
‌می‌متالز - برخی استاندارد‌های ۸۵‌گانه خودرو در حالی به تعلیق درآمدند که رئیس سازمان ملی استاندارد دیروز در نشستی خبری از برنامه خودروسازان برای اجرای آن‌ها در آینده خبر داد. چند سالی می‌شود که سازمان ملی استاندارد خودروسازان را ملزم به اجرای استاندارد‌های جدید کرده است. تا به امروز بخشی از این استاندارد‌ها به اجرا درآمده‌اند، اما برخی دیگر به دلیل تحریم و مشکلات مالی، به مرحله اجرا نرسیدند.

به گزارش می‌متالز، اواخر فروردین امسال بود که غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد از تعلیق برخی از استاندارد‌های ۸۵‌گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم خبر داد. وی اعلام کرد که به دلیل مسائل ناشی از تحریم، اجرای برخی از استاندارد‌ها تعلیق شده و در حال حاضر بیش از ۷۶ مورد از استاندارد‌های ۸۵‌گانه در صنعت خودرو اجرایی می‌شود. شریعتی البته این را هم گفت که موضوع استاندارد‌های تعلیقی قرار است در شورای عالی استاندارد بررسی شود و اگر این شورا فرصتی دوباره به خودروسازان ندهد، برخی از محصولات آن‌ها از رده تولید خارج خواهند شد. در این مدت خبر خاصی مبنی بر اعلام موضع شورای عالی استاندارد درباره سرنوشت استاندارد‌های تعلیقی منتشر نشد، اما حالا آن‌طور که شریعتی می‌گوید، خودروسازان فرصتی دوباره برای اجرای آن‌ها پیدا کرده‌اند. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، موارد تعلیق شده تاثیری در ایمنی خودرو‌ها نداشته‌اند، با این حال در جلسات اخیر شورای عالی استاندارد، معاون اول رئیس‌جمهور بر اصلاح این روند تاکید کرده است. وی با اشاره به وجود پلت‌فرم‌های قدیمی و تاثیر آن‌ها بر ضعف استاندارد خودرو‌ها گفته که با برنامه‌های طراحی شده از خودروسازان، پلت‌فرم‌های جدید طی دو سال آتی ارائه خواهد شد. به گفته شریعتی، طبق تعهد خودروسازان سایپا تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده و ایران‌خودرو نیز تا سال ۱۴۰۲، استاندارد‌های تعلیق شده را اجرا خواهند کرد، ضمن آنکه هر دو شرکت پلت‌فرم‌های جدیدی را نیز ارائه می‌دهند.

با توجه به اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد، به نظر می‌رسد طی دو سال آینده فشاری بابت حذف محصولات قدیمی به خودروسازان وارد نخواهد شد. استاندارد‌هایی که ابتدای امسال تعلیق شدند، در صورت اصرار بر اجرای آنها، می‌توانستند حکم اخراج برخی محصولات را از خطوط تولید خودروسازان بدهند. با این حال خودروسازان در نهایت توانستند مسوولان سازمان ملی استاندارد را بابت تعلیق استاندارد‌های موردنظر و ادامه تولید محصولات خود قانع کنند. در گذشته به دنبال همین استانداردها، دو خودرو شامل پراید و پژو ۴۰۵ مدل جی‌ال‌ایکس از سبد تولید خودروسازان حذف شد و گمان می‌رفت دامنه حذفی‌ها به دیگر محصولات قدیمی نیز برسد. حالا، اما با توجه به ارفاق سازمان ملی استاندارد، خودروسازان حداقل تا دو سال آینده مجبور به حذف محصولی از ناحیه عدم احراز استاندارد‌های جدید، نخواهند بود. البته این امکان وجود دارد که برخی خودرو‌های داخلی با میل و اراده خودروسازان حذف شود که در این بین، احتمال کنار گذاشتن وانت نیسان آبی از خطوط تولید زامیاد بسیار زیاد است. به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد و خودروسازان امیدوارند تا تحریم‌ها لغو و آنگاه اجرای استاندار‌های تعلیقی از سر گرفته شود. از آن سو با ارائه پلت‌فرم‌های جدید، خودروسازان می‌توانند سبد تولید خود را متنوع و به‌روز کنند و آنگاه فرصت حذف خودرو‌های قدیمی بیشتری ایجاد خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده