تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۲۷۳۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

تشدید نظارت بر بازار گیلان؛ قیمت سیمان ساماندهی می‌شود

‌می‌متالز - نقدی از تشدید نظارت سازمان صمت گیلان بر بازار سیمان خبر داد و گفت: با متخلفانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند به شکل جدی و قانونی برخورد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «مهدی نقدی» شامگاه شنبه (۲۰ شهریور) در گفت‌وگوی خبری با اعلام این خبر که وزارت صمت برای کاهش قیمت‌گذاری استاندارد سیمان این کالا را روانه بورس کرده است اظهار داشت: سیمان یکی از ملزومات اساسی در ساخت و ساز و پروژه‌ها به ویژه ساخت مسکن محسوب می‌شود.


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان چهار مؤلفه‌ای که باعث افزایش قیمت سیمان شده است را برشمرد و عنوان کرد: قطعی‌های مکرر برق کارخانجات تولید سیمان یکی از این علل بود که موجبات کاهش تولید و عرضه این کالا در سطح کشور و نهایتا افزایش قیمت آن را منجر شد.


نقدی عدم ثبات در نرخ حمل و نقل کالا در سطح کشور را دومین عاملی که بسترساز افزایش قیمت سیمان شد خواند و ابراز داشت: برخی از رانندگان حتی تا چندین برابر مصوبات قانونی مبادرت به افزایش نرخ حمل سیمان کردند از طرفی همزمان دستور رفتن سیمان به بازار بورس را هم شاهد بودیم که این عامل هم تاثیرگذار بود.


وی کمبود عرضه و تقاضا در سطح بازار را از دیگر دلایل افزایش قیمت سیمان در سطح کشور اعلام کرد و یادآور شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از یک هفته قبل طرح نظارت و بازرسی خود را برای ساماندهی بازار سیمان آغاز کرده است، زیرا دولت تصمیم گرفته که این کالا حتما در بورس عرضه شود.


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان وجود دو کارخانه سیمان در استان شامل کارخانه سیمان دیلمان و کارخانه سیمان خزر را متذکر شد و تصریح کرد: هر کدام از این کارخانجات روزانه چیزی حدود چهار هزار تن سیمان با کیفیت عالی تولید می‌کنند و یکی از مواردی که اخلال ایجاد کرده قیمت حمل و نقل سیمان است.


نقدی از برگزاری چندین جلسه با اداره کل راهداری با هدف اعلام قیمت واقعی حمل کالا توسط انواع خودرو‌های سنگین بر اساس تن کیلومتر خبر داد و افزود: با استعلاماتی که از اداره کل راهداری گرفتیم به تمام ادارات صمت درصد سود قانونی عمده فروشی سه درصد سیمان، ۱۰ درصد خرده فروشی و قیمت به روز بورس را اعلام کردیم.


وی با تاکید بر اینکه سیمان خزر به بورس وارد شده است و سیمان دیلمان نیز این هفته با انجام یکسری کار‌های اداری به بورس وارد می‌شود اذعان کرد: در همین جا با تمام متصدیان اتمام حجت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم نرخ روز کالای سیمان را نصب کنند و اگر واحد صنفی از این کار تخطی کرده و قیمت نزند به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.


معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه برای رانندگانی که قیمت مصوب حمل سیمان را رعایت نکنند هم پرونده تشکیل می‌شود اظهار داشت: نظارت‌های سازمان صنعت از بازار سیمان به شکل مستمر است و گاهی به دلیل بروز بی‌نظمی‌ها و تنش‌هایی که رخ می‌دهد تشدید می‌شود.


نقدی با اشاره به اینکه روند تشدید نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تا زمان برقراری ثبات پایدار در بازار سیمان تشدید می‌شود خاطرنشان کرد: برای حل واقعی مشکل سیمان باید منطقی نمودن مدیریت سیمان در دستور کار قرار گیرد و ستاد تنظیم بازار گیلان باید نقش خود را در تحویل سهمیه استان عملیاتی کند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده