تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۲۷۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی یادداشتی بررسی شد

انواع روش‌های افزایش سرمایه

‌می‌متالز - ساختار شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی هر نوع از افزایش سرمایه که باعث ورود منابع جدید به شرکت شود، می‌تواند وضعیت بهتری را برای آن شرکت ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، افزایش سرمایه یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌ها به شمار می‌رود تا آن شرکت‌ها بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه و قدرت رقابت را حفظ و یا افزایش دهند.

افزایش سرمایه باعث اصلاح و بهبود ساختار مالی آن شرکت می‌شود.

هنگامی که شرکتی در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد، باید تعدادی سهام جدید منتشر و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه از محل سود انباشته و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی از جمله روش‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها به شمار می‌آید.

در بحث مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی‌ها، با در نظر گرفتن زمان و اثر تورمی بر کالا‌ها و خدمات، قیمت دارایی‌های یک شرکت می‌تواند تغییر کند؛ بنابراین شرکت‌ها ارزش دارایی‌های ثابت مشهود همچون زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌ها را مورد تجدید ارزیابی قرار می‌دهند.

این نوع از افزایش سرمایه بیشتر در مورد شرکت‌های زیان‌ده انجام می‌شود و انتظار می‌رود سهامداران نیز از طریق سامانه کدال، افزایش سرمایه آن شرکت را مورد بررسی قرار دهند.

در این روش، شرکت‌ها اقدام به بروز رسانی ارزش دارایی‌هاکرده و در ترازنامه، ارزش دارایی خود را افزایش داده و در حقوق صاحبان سهام نیز اعمال می‌شود.

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی‌ها، همانطور که قیمت دارایی افزایش یافته و در صورت‌های مالی این افزایش نشان داده می‌شود، هزینه‌های آن شرکت هم افزایش می‌یابد بنابراین کسانی که خواهان خرید سهام از این شرکت‌ها هستند باید صورت‌های مالی و برنامه‌های آتی آن شرکت را مورد بررسی قرار دهند.

از مهمترین مزایای این روش، می‌توان به مطلوب سازی ساختار مالی شرکت، ایجاد وضعیت مطلوب برای سهامدار و کسب اعتبار شرکت مورد نظر نزد بانک‌های مختلف اشاره کرد.

در روش فوق، با افزایش اعتبار شرکت و بروزرسانی دارایی‌های شرکت، سهامداران عمده و خرد برای نگهداری سهام ترغیب می‌شوند و شرکت می‌تواند ربه چرخه تولید و رونق بازگردد و یا اعتبار مالی کسب کند.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته نوع دوم افزایش سرمایه است به این صورت که شرکت کل سودی را که طی سال مالی به دست می‌آورد، تقسیم نمی‌کند و بخشی در حساب سود انباشته باقی می‌ماند و شرکت از این منابع داخلی خود به جهت تأمین مالی استفاده می‌کند.

روش دوم افزایش سرمایه، از بهترین روش‌ها است، زیرا نشان می‌دهد شرکت توانایی سود سازی مستمر دارد.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سومین روش افزایش سرمایه به شمار می‌آید به این صورت که در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی ندارد و یا می‌خواهد که منابع مالی جدید به شرکت وارد کند از محل آورده نقدی سهامداران اقدام به افزایش سرمایه می‌کند.

با توجه به اینکه افزایش سرمایه از این روش، نیازمند تأمین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت است، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت می‌دهد. به این صورت که اوراقی تحت عنوان حق تقدم سهام در اختیار سهامداران فعلی قرار می‌گیرد.

ساختار شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی آن نوع از افزایش سرمایه که باعث ورود منابع جدید به شرکت شود، می‌تواند وضعیت بهتری را برای شرکت ایجاد کند.

در روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها، یک عملیات حسابداری برای بهبود صورت‌های مالی شرکت صورت گرفته و در روش سود انباشته نیز حداقل سود انباشته شرکت خارج نشده و در شرکت باقی مانده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادداشت از: عابد نظری

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده