تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۲۷۵۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی به زودی مشخص می‌شود

‌می‌متالز - پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بازنگری در سیاست تخصیص ارز برای تامین کالا‌های اساسی یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون اقتصادی است و امروز وزیر صمت در این مورد توضیح داد؛ نظر دولت هم بر همین موضوع است و بزودی بحث تعیین نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالا‌های اساسی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بازنگری در سیاست تخصیص ارز برای تأمین کالا‌های اساسی یکی از اولویت‌های مهم این کمیسیون است و بزودی این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز این کمیسیون با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به گذشت حدود سه هفته از تشکیل دولت سیزدهم، در جلسه امروز محور‌های مهم مورد نظر در حوزه‌های بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی با حضور فاطمی امین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: گزارشی توسط کمیته‌های تخصصی کمیسیون اقتصادی در خصوص وضع تنظیم بازار، کالا‌های اساسی و غیر اساسی، ارائه و وزیر صمت برنامه‌های خود را در مورد آن‌ها تشریح کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استمرار وضع گرانی‌ها در خصوص کالا‌های اساسی یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان است؛ با وجود تخصیص هشت میلیارد دلار منابع ارزی برای تأمین کالا‌های اساسی در نیمه نخست امسال باز هم کماکان این کالا‌ها با قیمتی گران در اختیار مردم قرار می‌گیرند که باید یک بازنگری در این خصوص صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: بازنگری در سیاست تخصیص ارز برای تامین کالا‌های اساسی یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون اقتصادی است و امروز وزیر صمت در این مورد توضیح داد؛ نظر دولت هم بر همین موضوع است و بزودی بحث تعیین نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالا‌های اساسی تعیین تکلیف خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به بررسی موضوع کالا‌های غیر اساسی در این جلسه نیز گفت: وزیر صمت گزارشی از اقدامات خوب این وزارتخانه در مورد این کالا‌ها در جلسه تشریح و مقرر شد؛ فرصتی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد تا نتیجه اقدامات آغاز شده، مشخص شود.

رییس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: عدم دخالت دولت در حوزه قیمت گذاری، روان سازی قیمت، نظارت دولت بر عملیات و تاکید بر رویکرد بازار سرمایه به ویژه بورس‌های کالایی در تعیین قیمت‌ها در چارچوب ضوابط قانونی، از دیگر مسائلی بود که در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قیمت‌گذاری دستوری حتماً فساد و رانت ایجاد می‌کند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری حتماً فساد و رانت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: برخی تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده و زمزمه‌هایی که در این مورد به گوش می‌رسد، در جلسه امروز مطرح و اعلام شد؛ ساختار قانونی بازار سرمایه، بورس کالا و مجموعه‌های دیگر در قیمت گذاری‌ها باید لحاظ شود.

وی بیان کرد: خبر‌های خوبی از بهبود شرایط حوزه صادرات و تجارت خارجی توسط وزیر صمت در جلسه ارائه شد؛ امیدواریم رویکرد تعهدات این وزارتخانه در خصوص افزایش صادرات در نیمه دوم سال محقق شود و پیش بینی ما گشایش‌های صادراتی خواهد بود. گشایش‌ها در حوزه تامین مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی و مجموعه‌ای از اقداماتی که حرکت این مسیر را می‌تواند در ماه‌های آینده روان سازی کند ایجاد خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش نظارتی این کمیسیون در حوزه‌های مختلف و در خصوص عدم ایفای تعهدات این وزارتخانه مربوط به سنوات گذشته تا امروز تقدیم وزیر صمت شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده