تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۲۷۸۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یکی دیگر از نتایج همکاری ایمیدرو و دانشگاه اعلام شد:

دستیابی به روش جدید فرآوری برای کاهش ناخالصی‌های زغال سنگ

‌می‌متالز - مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: این مرکز با همکاری دانشگاه تهران و شرکت زغال سنگ پروده طبس، به روش جدید فرآوری برای کاهش ناخالصی‌های زغال سنگ دست یافت.

به گزارش می‌متالز، مجید وفایی فرد ضمن گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) با همکاری دانشگاه تهران، طرح امکان سنجی شناسایی و حذف گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی در ناحیه زغال سنگ پروده طبس را اجرا کرد.

وی افزود: محققان این طرح توانستند با به کارگیری مجموعه‌ای از روش‌های فیزیکی (واسطه سنگین)، فیزیکی و شیمیایی (فلوتاسیون) و روش شیمیایی (meyer)، کنسانتره زغال سنگ با حدود ۵ درصد خاکستر و ۱ درصد گوگرد تولید کنند.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به نیاز صنعت فولاد (به روش کوره بلند) به مصرف خاکستر کمتر از ۱۰ درصد و گوگرد زیر ۱ درصد برای تولید کک تصریح کرد: کنسانتره زغال سنگ تولیدی کارخانه‌های فرآوری دارای خاکستر ۱۰ درصد و گوگرد ۱.۵ تا ۲ درصد بوده که برای تولید فولاد مضر است.
وی افزود: در حال حاضر در کشور، برای رفع مشکل این نوع ناخالصی، کنسانتره زغال تولیدی با کنسانتره زغال سنگ وارداتی و دارای میزان گوگرد کم مخلوط می‌شوند تا مجموع گوگرد کنسانتره حاصله، به حدود ۱ درصد برسد.

جلوگیری از خروج ارز

وفایی فرد با اشاره به امکان توسعه تحقیقات و صنعتی سازی طرح شناسایی و حذف گوگرد، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح در کارخانه‌های فرآوری زغال سنگ، امکان استحصال تولید کنسانتره زغال سنگ با میزان خاکستر و گوگرد کم میسر خواهد شد و نیاز کارخانه‌های تولید فولاد به روش کوره بلند در کشور مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: این اقدام باعث جلوگیری از واردات کنسانتره زغال سنگ از خارج و ممانعت از خروج ارز می‌شود.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده