تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۲۳۳۲۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تهدید در تولید اقتصادی زغال سنگ با قیمت‌های زغال وارداتی و کنترل دستوری محصولات فولادی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس گفت: قیمت‌های بسیار بالای کنونی زغال وارداتی و کنترل دستوری قیمت محصولات فولادی، عملا امکان تولید اقتصادی برای شرکت‌های فعال در این صنعت را میسر ندانست.

به گزارش می‌متالز، مجید ظهیری مدیرعامل شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس با بیان اینکه نرخ کنسانتره زغال سنگ از سال ۹۷ بر اساس ۲۶.۵ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان مورد معامله در بورس کالا تعیین می‌شود، اظهار داشت: زغال خام این شرکت عمدتاً از شرکت‌های معدنی هم گروه (گروه تکادو) و سایر نیاز خود را از سایر تولیدکنندگان زغال خام که در سطح کشور هستند، تامین می‌شود.

وی به اهمیت زغال سنگ به عنوان یکی از مهمترین حامل‌های انرژی در سطح دنیا اشاره کرد که در صنایع مختلف صنعتی نیز کاربرد دارد. بر این اساس در دنیا مورد توجه ویژه قرار دارد.

مدیرعامل کپرور عمده مصرف زغال سنگ در ایران را برای تولید فولاد ذکر کرد که در گذشته شرکت ذوب آهن اصفهان عمده مصرف کننده آن در ایران بوده است بود؛ اما از ابتدای سال جاری با بهره برداری از کوره بلند شرکت فولاد زرند ایرانیان، این شرکت نیز به جمع مصرف کنندگان زغال سنگ و کک اضافه شده است.

تولید داخلی زغال سنگ کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد

مدیرعامل شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس با اشاره به نیاز به تولید چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ در افق ۱۴۰۴، تامین داخلی زغال سنگ را حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد و اضافه کرد: تولید سال گذشته زغال سنگ کل کشور حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

ظهیری با اعلام افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی شرکت، علت این افزایش سرمایه را عمدتاً به منظور انجام طرح‌های توسعه‌ای شرکت از جمله تقویت زیرساخت‌ها، نوسازی و افزایش راندمان کارخانه طبس و احداث یک کارخانه زغال شویی در کرمان که در اواسط سال ۱۴۰۲ راه اندازی خواهد شد، ذکر کرد.

وی ظرفیت تولید فعلی کپرور را حدود ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد که سال گذشته میزان تولید شرکت بیشتر بود. بر این اساس شرکت تلاش دارد تا در سال جاری حجم تولید خود را افزایش دهد.

برای افزایش قیمت زغال سنگ باید سنجیده تصمیم گرفت

ظهیری با اشاره به چشم انداز این شرکت به بازار‌های بین المللی، افزایش چشمگیر قیمت‌های جهانی زغال سنگ را طی چند ماه گذشته مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد:، اما به رغم این افزایش جهانی، به علت نیاز داخل به این محصول، در مرحله اول تلاش داریم تا به ایفای تعهدات خود بپردازیم. پس از آن چشم اندازی هم به بازار صادراتی و بازار‌های جهانی داریم.

این مقام مسوول در کپرور اظهار امیدواری کرد که با افزایش قیمت زغال سنگ داخلی نیازی به امر صادرات نباشد.

وی با اشاره به تحرکات انجمن زغال سنگ کشور در زمینه افزایش نرخ زغال سنگ، تحقق این موضوع را ساده ندانست.

وی معتقد است که در افزایش قیمت زغال سنگ داخلی باید کل زنجیره را در نظر گرفت و در این رابطه سنجیده عمل کرد.

ظهیری با اشاره به شرایط مطلوب کشور از لحاظ ذخایر در منطقه غرب آسیا، اعلام کرد: ایران حدود یک میلیارد و ۱۱۰ هزار تن ذخایر دارد و از سوی دیگر ۱۹۲ معدن زغال سنگ در ایران ثبت شده است که از این تعداد ۱۲۸ معدن زغال سنگ فعال است. سال گذشته نزدیک به سه و نیم میلیون تن زغال سنگ و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کنسانتره تولید شده است؛ اما تا رسیدن به تولید مکفی نیاز کشور، فاصله زیاد است.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در این حوزه، یادآور شد: سال ۹۷ قیمت کنسانتره از نرخ ۲۶.۵ درصد برخوردار شد، این درحالی بود که نظر جامعه معدنی این نرخ می‌بایست ۳۳ درصد باشد.

وی میانگین نرخ کنسانتره در دنیا را فراتر از ۴۰ درصد عنوان کرد که امروزه با افزایش قیمت زغال این ضریب حدود ۵۰ درصد است.

سرمایه گذاری در معادن زغال زود بازده نیست

وی با اشاره به روش استخراج زغال سنگ به صورت زیرزمینی و سنتی در ایران، هزینه‌های آن را بالا ذکر کرد که قیمت فروش زغال سنگ جوابگوی هزینه‌های آن نیست و در نهایت سبب کاهش اشتیاق سرمایه گذاری در این بخش شده است.

مدیرعامل شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که سرمایه گذاری در معادن ذغال زود بازده نیست و حداقل ۳ سال زمان نیاز است تا سرمایه گذاری صورت گرفته به تولید منجر شود، گفت: از همین رو جهت افزایش تولید و تامین زغال سنگ مورد نیاز کشور از دست دادن فرصت جایز نبوده و باید هر چه سریعتر با واقعی کردن قیمت زمینه رشد و تعالی این صنعت اشتغال زا را فراهم کرد.

ظهیری عنوان آخرین افزایش قیمت زغال سنگ را مربوط به سال ۹۷ دانست که در پی پیگیری‌های زیاد انجمن زغال سنگ و آینده نگری مدیران دولتی مربوطه صورت گرفت.

وی با تاکید بر درستی این تصمیم، تاکید کرد: اگر این افزایش نرخ در زغال سنگ صورت نمی‌گرفت صنعت مزبور با چالش‌های جدی مواجه می‌شد و بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید حذف می‌شدند؛ به گونه‌ای که مصرف کنندگان نهایی زغال سنگ که فولاد سازان هستند به ناچار می‌بایست بخش بیشتری از نیاز خود را از محل واردات تامین می‌کردند.

این مقام مسوول در کپرور با اظهار نگرانی نسبت به قیمت‌های بسیار بالای کنونی زغال وارداتی و کنترل دستوری قیمت محصولات فولادی، عملا امکان تولید اقتصادی برای شرکت‌های فعال در این صنعت را میسر ندانست.

وی با اشاره به چالش‌های متعدد پیش روی شرکت‌های فعال در صنعت زغال سنگ، ابراز داشت: به نظر می‌رسد افزایش نرخ‌های زغال سنگ و واقعی کردن قیمت آن نه تنها به نفع صنایع بالادستی است بلکه با افزایش تولید داخلی زمینه تثبیت و افزایش سودآوری شرکت‌های فولادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده