تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۹۷۲
کد خبر: ۲۳۳۵۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید دوبرابری محصولات فولادی نسبت به مصرف؛ تفاوت قیمت داخلی با قیمت جهانی

‌می‌متالز - مهندس سعید عسگرزاده، دبیرانجمن سنگ آهن ایران در مورد کنترل قیمت محصولات زنجیره فولاد و مبنای تعین قیمت آن اظهار داشت: چنان‌چه ابزار‌های لازم برای کنترل قیمت محصولات فولادی وجود داشته باشد وعرضه محصولات فولادی در تمام زنجیره بر مبنای درصدی از قیمت جهانی تعیین شود، تعیین قیمت محصولات فولادی دربازار داخل پیشنهادی مناسب و قابل تحقق است.

به گزارش می‌متالز، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در مورد سه راه‌کار وزیر صمت برای تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخل گفت: یک‌سری مزیت‌های نسبی در کشور وجود دارد که بیشترش در حوزه مواد اولیه و مقادیر کمتری در حوزه انرژی، تاسیسات، آب وبرق و حمل و نقل است. زمانی که تولید محصولات فولادی در کشور دو برابر حجم مصرف باشد، انتظار نابجایی نیست که قیمت داخل با قیمت جهانی تفاوت داشته باشد.
وی همچنین افزود: هر زمان به سمت فضایی رفتیم که قیمت داخلی با قیمت جهانی متفاوت و یا پایین‌تر بود منافع مصرف کننده داخلی به خطر افتاده است و عملا موضوع قاچاق خودش را نشان داده و شکل گرفته است. اگرابزار‌های لازم برای کنترل قیمت محصولات فولادی وجود داشته باشد وعرضه داخلی بر مبنای درصدی از قیمت جهانی باشد واین قیمت در تمام محصولات زنجیره تحقق پیدا می‌کند، پیشنهاد تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخل پیشنهادی مناسب و قابل تحقق است.
عسگرزاده درمورد نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی و سنگ آهنی نیز پیشنهاد داد: اگرقرارباشد۷۰ درصد قیمت جهانی بعنوان قیمت داخلی شمش تعیین شود وقیمت سایرمحصولات فولادی مانندآهن اسفنجی گندله، کنسانتره و سنگ آهن هم بر اساس ۷۰ درصد قیمت جهانی تعیین و مشخص شود، تنها مشکل قابل توجه در این شرایط، حل معضل قاچاق خواهد بود و قطعا مشکل خاصی با قیمت گذاری داخلی و خارجی وجود نخواهد داشت.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته باید این نسبت برای تمام حلقه‌های زنجیره عادلانه دیده شود؛ نه اینکه اول زنجیره مواد را نصف قیمت جهانی بفروشد و بخش میانی براساس ۹۵ درصد و بالای آن محصولات خود را به بازار عرضه کند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده