تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۲۸۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه مطرح کرد:

کاهش قاچاق و توسعه تجارت با ساماندهی بازارچه‌های مرزی

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه احیای بازارچه‌های مرزی می‌تواند سطح روابط بین ملت‌های همسایه را افزایش دهد، افزود: ساماندهی این بازارچه‌ها به کاهش قاچاق، ایجاد اشتغال و افزایش تجارت و داد و ستد با کشور‌های همسایه منجر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری چه در طول دوران رقابت‌های انتخاباتی و چه بعد از آن بار‌ها ایجاد بازارچه‌های مرزی و مبادلات مرزنشینان را مورد اهمیت دانسته است و بر اهمیت توسعه تجارت و صادرات به کشور‌های همسایه تاکید کرده است.

وی در این خصوص گفته است: تبادلات مرزی مرزنشینان را در قالب یک بازار کاملا قانونمند و سامان‌یافته بسیار سودمند می‌دانم. این تبادلات هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم نحوه تجارت و داد و ستد با کشور‌های همجوار را سامان می‌دهد و از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های مرزی باید در سطح حاکمیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: تردد‌ها و ارتباطاتی که به موجب احیا یا احداث تجارت مرزی انجام می‌شود، سطح روابط اقتصادی را میان کشور‌ها افزایش می‌دهد.

«مهرداد سعادت» تصریح کرد: توسعه و رونق روابط تجاری با همسایگان به نتیجه رسیدن همان خواسته‌ای است که در دوره‌های مختلف کشور‌ها به دنبال آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت و تجارت در بازارچه‌های مرزی به دلیل تاثیر مستقیم بر اقتصاد مرزنشینان دارای اهمیت بسیاری است و می‌تواند در شاخصه‌های بیکاری این مناطق و شهر‌های مجاور تغییرات چشمگیری را ایجاد کند.

سعادت با بیان اینکه در زمینه بازارچه‌های مرزی باید برنامه ریزی دقیق و اصولی پیگیری و اجرایی شود، اظهار داشت: با واگذاری مدیریت این مناطق به اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی می‌توان شاهد رشد در زمینه این تجارت بود.

وی خواستار مشارکت بخش خصوصی در مدیریت و توسعه بازارچه‌های مرزی شد و افزود: منطبق نبودن برخی دستورالعمل‌ها با وضعیت اجرایی مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

سعادت با بیان اینکه فعالان اقتصادی در بازارچه‌های مرزی همواره از اعضای بخش خصوصی بوده اند، خاطرنشان کرد: در مرز ایران و ترکیه بازارچه‌های تعطیل شده‌ای وجود دارد که می‌توان نسبت به احیای آن اقدام کرد و فعالان تجارت این کشور نیز بسیار به تبادلات در این بخش علاقه نشان می‌دهند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با اشاره به نشست هفته گذشته اتاق بازرگانی ایران با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه، تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی و تجارت مرزی موضوع مهم مطرح شده در این نشست بود تا اقتصاد منطقه و مرزنشینان کشور را تغییر دهیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک رییس اتاق بازرگانی ایران با وزرای صنعت و امور خارجه، تاکید کرد: این کمیته می‌تواند تصمیمات ثمربخشی در زمینه اقتصادی و تجارت خارجی در دستور کار قرار دهد که بسیار مفید خواهد بود.

سعادت تصریح کرد: برای توسعه تجارت باید بخشی از مبادلات را از طریق بازارچه‌های مرزی و مرزنشینان انجام دهیم تا شاهد رونق بیشتر در کشور و روابط با همسایگان باشیم.

براساس آخرین اعلام گمرک مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که با تراز یک میلیارد دلاری مثبت سهم صادرات ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده