تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۰۸۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۴.۴ میلیارد دلاری تراز تجاری، گام بلند برای توسعه آذربایجان غربی

‌می‌متالز - تراز تجاری آذربایجان‌غربی و توسعه فعالیت‌های بازرگانی و صنفی این استان در سایه اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید روند صعودی داشته و بررسی فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد تراز تجاری استان به لحاظ ارزش در این دوره چهار میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، اهتمام دولت تدبیر و امید طی سال‌های گذشته در راستای توسعه فعالیت‌های بازرگانی و معرفی چهره مناسب از ایران و اقتصاد کشور به دنیا بوده و در این میان آذربایجان‌غربی به عنوان دروازه اروپا نقش مهمی در این حوزه ایفا کرده است.

همانگونه که از آمار‌ها مشخص است در دولت یازدهم میزان صادرات آذربایجان‌غربی از لحاظ وزنی ۷۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد نسبت به دولت دهم افزایش داشته است.

پایین بودن درصد رشد ارزش دلاری نسبت به ارزش وزنی بیانگر این است که در گذشته بیشتر محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی یا به صورت خام و یا با قیمتی بسیار پایین صادر می‌شده که در دولت دوازدهم تا حدی اصلاح شده است.

در زمینه واردات نیز در آذربایجان غربی در مقایسه با دوره دهم با رشد پنج درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه هستیم.

در دولت دوازدهم نیز در مقایسه با دولت یازدهم، میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۱۶۸ درصد و از لحاظ وزنی پنج درصد رشد داشته و این نشانگر بالا رفتن ارزش کالا‌های صادراتی استان آذربایجان غربی است.

با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر مقابله با خروج ارز از کشور میزان واردات در دولت دوازدهم نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش داشته و این نشانگر موفقیت نسبی آذربایجان‌غربی در مهار خروج ارز از کشور بوده که در مجموع موجب بهبود تراز تجاری استان شده است.

ارزش کالا‌های صادراتی دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی بیش از ۱۳ هزار تُن است

با توجه به مسائل مطرح شده رییس اداره امور صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اعلام کرد: ارزش وزنی کالا‌های صادارتی در دولت تدبیر و امید در این استان ۱۳ هزار و ۷۹۲ تُن است.

علی روشن میلانی اظهار داشت: ارزش دلاری کالا‌های صادراتی نیز در دولت تدبیر و امید هشت میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار در آذربایجان غربی برآورد شده است.

وی با اشاره به ارزش وزنی کالا‌های وارداتی نیز اظهار داشت: سه هزار و ۷۸۴ تُن انواع محصول در دولت تدبیر و امید از مرز‌های آذربایجان‌غربی به کشور وارد شده است.

میلانی ادامه داد: ارزش کالا‌های وارداتی نیز پنج میلیارد و ۴۱۴ میلیون دلار برآورد شده است.

رشد ۴.۴ میلیارد دلاری تراز تجاری آذربایجان غربی

رییس اداره امور صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در دولت دوازدهم در مقایسه با دولت یازدهم، میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۱۶۸ درصد و از لحاظ وزنی پنج درصد رشد داشته است و این نشانگر بالا رفتن ارزش کالا‌های صادراتی استان می‌باشد.

روشن میلانی اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر مقابله با خروج ارز از کشور میزان واردات در دولت دوازدهم نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش داشته و این نشانگر موفقیت نسبی استان در مهار خروج ارز از کشور می‌باشد که در مجموع موجب بهبود تراز تجاری استان گردیده است.

وی تاکید کرد: نتیجه تراز تجاری ۲ دوره یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد تراز تجاری به لحاظ ارزش چهار میلیارد و ۴۰۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۴۷ دلار رشد داشته است.

تحقق صادرات حدود ۶.۱ میلیارد دلاری طی هفت سال در آذربایجان غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موفقیت دولت تدبیر و امید طی هفت سال گذشته در راستای استفاده از ظرفیت صادراتی استان گفت: در این مدت ۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار کالا از مرز‌های استان به کشور‌های مختلف دنیا صادر شده است.

نادر صادقی افزود: این میزان درآمد صادراتی از صدور بیش از ۱۰ میلیون و ۶۶۹ هزار تن کالا‌های مختلف محقق شده که رقمی بی نظیر طی دوران‌های مختلف به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: در این مدت، همچنین سه میلیون و ۶۸۵ هزار تن کالا از مبادی ورودی آذربایجان غربی به کشور وارد شده که ارزش آن‌ها بیش از پنج میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در این مدت شاهد تراز مثبت قابل توجه تجاری در استان بوده ایم، ادامه داد: در هفت سال گذشته، میزان صادرات استان ۹۴۳ میلیون دلار بیشتر از میزان واردات بوده است.

صادقی یکی از مهمترین ظرفیت‌های آذربایجان غربی را انجام ترانزیت با استفاده از ظرفیت‌های مرزی دانست و بیان کرد: طی هفت سال گذشته بیش از ۹ میلیون و ۲۷۲ هزار تن کالا از استان ترانزیت شده که ارزش آن‌ها به بیش از ۲۳ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی، استان صادرات محور است، اظهار کرد: میزان صادرات هفت سال گذشته از مرز‌های استان، حدود سه برابر میزان واردات بوده که این امر نیز یکی دیگر از تلاش‌های دولت تدبیر و امید در راستای استفاده از ظرفیت‌های این خطه از کشور است.

صادقی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت مرزی یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای توسعه آذربایجان غربی بوده است، ادامه داد: در هفت سال گذشته، افزون بر ۲۳ میلیون و ۶۲۶ هزار تن کالا در مرز‌های استان مبادله شده که درآمد قابل توجهی در حوزه‌های مختلف برای استان و کشور داشته است.

اما فعالیت پنج بازارچه مرزی در آذربایجان‌غربی و تحقق سهم ۶۰ درصدی این مراکز از صادرات استان از این طریق، نشان از جایگاه ویژه و با اهمیت این بازارچه‌ها به ویژه در رویکرد مقابله با تحریم بوده که می‌توان این روش را همچنان توسعه داد.

رونق بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در بهبود استاندارد‌های زندگی مردم و کاهش مهاجرت دارد؛ توجه به این بازارچه‌ها، خلاء اقتصادی موجود در محدوده مرز‌ها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرز‌ها جلوگیری و همچنین زمینه را برای تبدیل شهر‌های مرزی به شهر‌هایی با هدف گردشگری فراهم می‌کند که این امر خود عاملی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

فعالیت ۵ بازارچه مرزی در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به تعداد بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: پنج بازارچه مرزی در مرز‌های این استان فعال است و زمینه مناسبی را برای امر صادرات و واردات فراهم کرده است.

غلامرضا بابایی ادامه داد: بازارچه صنم بلاغی در پلدشت، بازارچه ساری سو در ماکو، بازارچه تمرچین در پیرانشهر، بازارچه رازی در خوی و بازارچه کیله سردشت بازارچه‌هایی فعال در استان آذربایجان غربی هستند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بازارچه‌های مرزی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: فعالیت این بازارچه‌ها می‌تواند زمینه مناسبی را برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان منطقه فراهم کند.

بابایی تاکید کرد: فعالیت بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشور‌های همسایه بوده و دراین راستا نقش موثری دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: بازارچه‌های تمرچین پیرانشهر، کیله سردشت و ساری سو ماکو با ۲۰۷، ۱۷۸ و ۱۷ هزار تن، رتبه‌های برتر را در بین سایر بازارچه‌ها از نظر میزان صادرات دارند.

بابایی گفت: بازارچه پلدشت با هشت هزار و ۵۳۱ تن در رتبه بعدی صادرات قرار دارد و بازارچه مرز رازی به دلیل تعمیرات در گمرک، صادراتی نداشته است.

نگاه به بازارچه‌ها در آذربایجان غربی، توسعه مدار است

استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: تقویت بازارچه‌های مرزی گامی موثر در بهبود مناسبات اقتصادی با کشور‌های همسایه بوده و نگاه به این بخش، توسعه مدار است.

محمدمهدی شهریاری افزود: فعالیت بازارچه مرزی در توسعه تجارت و مراودات سیاسی و اقتصادی تاثیر خواهد داشت و باید از این ظرفیت برای گسترش مناسبت‌های سیاسی نیز استفاده بهینه شود.

وی تاکید کرد: هدف از بازگشایی بازارچه مرزی تامین رفاه و معیشت مرزنشینان است و هر قدر امکانات استان‌های مرزی و مردم مرزنشین از بعد اقتصادی فراهم و تقویت شود، امنیت نیز تضمین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در کنار توسعه بخش‌های صنعت و معدن به بخش بازرگانی و تجارت نیز توجه ویژه‌ای داشته وتوانسته افتخارات بسیاری را در طول این هشت سال برای خود به ثبت برساند.

آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خودمختار نخجوان دارد و سالانه میلیارد‌ها دلار کالا از این مرز‌ها صادر و وارد می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده