تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۲۸۰۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار آذربایجان شرقی:

ورزقان به نقطه ثقل اقتصاد استان و کشور تبدیل می‌شود

‌می‌متالز - اتفاق مهمی که امروز برای اقتصاد استان و ورزقان رخ می‌دهد، کمتر از روزی نیست که کنسانتره در این منطقه استخراج شد؛ اگر به مصالح بلندمدت نگاه کنیم، ارزش‌افزوده و رونق اقتصادی که ایجاد می‌شود، ورزقان را به نقطه ثقل اقتصاد استان و کشور تبدیل خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، با بیان این مطلب در مراسم «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان» گفت: به خاطر همین زحمات و تلاش‌ها نه تنها در مجموعه مس؛ بلکه در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی در استان در همه این چند سال تحریم‌های ظالمانه نه تنها چرخه اقتصاد ما از حرکت متوقف نشد بلکه رونق اقتصادی هم داشتیم.

وی گفت: ارزش سرمایه‌گذاری‌ها چه داخلی و چه خارجی و صادرات غیرنفتی مهم‌ترین شاخص اشتغال و بیکاری است که با افتخار می‌گویم که نرخ بیکاری ما از ۹ و سه دهم درصد به هفت و ۴ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: اگر روزی شهرستان‌هایی مثل اهر، سراب، ورزقان، کلیبر و خداآفرین جزو شهرستان‌های مهاجرفرست استان بودند؛ الان خوشبختانه یک مهاجرت معکوس شروع شده است، اما این به جهت همین زحمات و تلاش‌ها و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است.

پورمحمدی اظهار داشت: ۳ سال قبل که استاندار شدم، ۳ پروژه اولویت‌دار را مطرح کردیم. ذوب مس، نفلین‌سینیت سراب و ایجاد قطب سوم خودرو؛ این روز‌ها که تقریبا به روز‌های آخر مدیریت استانداری نزدیک می‌شویم؛ خداوند را شاکرم که هر سه این اتفاق خیلی مهم در حال تحقق است.

وی ادامه داد: برای ذوب مس و نفلین‌سینیت سراب دو سه بار تا مرحله عقد و امضای قرارداد پیش رفتیم، اما به دلیل تحریم‌ها شرکت‌ها نیامدند و کار معطل ماند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: خدا را شکر که امروز مدیران استانی و کشوری همراهی کردند تا این طرح وارد فاز اجرایی شود و از همه آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنیم. این قرارداد و قرارداد نفلین‌سینیت هم امضا شد. قطب سوم خودرو‌های تجاری هم امضا شد. ممکن است که دو یا سه سال طول بکشید که این‌ها به نتیجه عملی برسد، اما مهم این است که کار شروع شود.

وی با بیان اینکه باید به نکته‌ای اشاره کنم به بحث مسوولیت‌های اجتماعی پرداخت و گفت: مس درآمد خوبی از معدن دارد؛ بنابراین لازم است در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود کمک بیشتری کند.

وی افزود: در حوزه ورزش، بهداشت‌ودرمان، آموزش و ... باید کار‌های اصولی انجام شود. در این منطقه ما هنوز مدارس کانکسی داریم این در شأن منطقه نیست که از امکانات این‌چنینی برخوردار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: اگر هم ما ظرفیت معدنی خیلی خوبی داریم، در رأس آن معدن و صنعت و کشاورزی؛ انسان‌های توانمند، کارآمد و کاربلدی هم داریم. همه ما می‌دانیم که برداشت معدن و استقرار صنعت تنها مهم نیست. الان مسائل پیرامونی وجود دارد؛ بحث توسعه پایدار است. ما باید کاری کنیم که در کنار توان بالقوه‌ای که بالفعل می‌رسانیم؛ در قسمت‌های دیگر آسیبی به طبیعت زده نشود.

منبع: مس پرس

عناوین برگزیده