تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۴۷۰۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تشکیل «مس آذربایجان»؛ مطالبه‌ای مردمی از رئیس‌جمهور/ صنایع مس، سهم آذربایجان را پرداخت نمی‌کند

‌می‌متالز - مردم آذربایجان‌شرقی از رئیس جمهور خواستند به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم آذربایجان در تاسیس شرکت مس آذربایجان تسریع کند.

به گزارش می‌متالز، کمپینی با موضوع «درخواست تسریع روند تاسیس شرکت مس آذربایجان» به ثبت رساندند و درخواست کردند تا مطالبه‌شان از طریق فارس پیگیری شود.

این کمپین که در کمتر از ۲۴ ساعت با استقبال مخاطبان فارس روبه‌رو شد و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ امضای الکترونیکی جمع کرد، هر لحظه بر تعداد امضا‌های آن نیز افزوده می‌شود.

در این کمپین طبق اصل۴۸ قانون اساسی از رئیس جمهور خواسته شده در روند تاسیس شرکت مس آذربایجان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم آذربایجان تسریع شود.

تشکیل مس آذربایجان چندین سال است از سوی نمایندگان مجلس و استانداران و مسوولان آذربایجان شرقی مطرح می‌شود، اما هز سوی مسوولان صنایع مس ایران به امروز و فردا موکول می‌شود و مردم منطقه و آذربایجان از عایدات معادن عظیم مس سونگون که روزانه به گفته مسوولان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس سونگون برای پالایش و تبدیل به مس به کرمان می‌رود، کمترین بهره را می‌برند و تنها تخریب محیط زیست آن برای مردم آذربایجان می‌ماند.

البته در این سال‌ها چه از سوی مدیریت قبلی و چه مدیر فعلی مس سونگون، انگیزه‌ای برای تشکیل مس آذربایجان دیده نمی‌شود که باید در این رابطه به مردم آذربایجان پاسخگو باشند


روزانه ۵۰ میلیارد تومان سرمایه آذربایجان به کرمان می‌رود


پورمحمدی استاندار سابق آذربایجان‌شرقی پیش از این گفته بود: معادن منبع تامین مالی بسیار مناسبی برای اشتغال و رفاه مردم روستا‌های همجوار خود هستند، اما تاکنون چنان که باید عملکرد قابل توجهی نداشته اند.

وی ادامه می‌دهد: درآمد‌های حاصل از بهره‌برداری باید در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای استان با محوریت مناطق معدنی هزینه شود. یعنی مردم ثمره موهبت‌های خدادادی را در زندگی خود ببینند. نه اینکه معدنکاران راه خود را بروند و مردم بومی هم به زندگی قبلی مشغول باشند.

پورمحمدی یادآور شده بود: از آنجایی که منابع درآمدی دولت محدود شده درآمد‌هایی را که به خزانه واریز می‌شود، دوباره به استان بازنمی‌گردانند. اگر هم بخواهند بازگردانند به وزارتخانه مربوطه محول می‌کنند که با این مکانیزم توزیع، حداکثر ۵ تا ۸ درصد به استان می‌رسد.

استاندار سابق آذربایجان‌شرقی تصریح کرده بود: روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از ورزقان به کرمان می‌رود. اگر همین پول در خود استان بماند، اینجا بهشت می‌شود.

پورمحمدی ادامه داده بود: با راه‌اندازی خطوط ذوب و پالایش مس در سونگون که در کنار آن یک شهرک مس ایجاد بشود، نه تنها اشتغال ۳ هزار نفری محقق می‌شود بلکه تولید ورق‌های مس و کابل، ثروت‌های کلانی برای استان ایجاد خواهد کرد.


رویکرد کرمانیزه شرکت ملی مس؟!


«شرکت ملی مس در مجموعه سونگون سرمایه‌گذاری کرده و اگر چه رویکرد این‌ها در گردش مالی، خدمات‌دهی و ... کمی کرمانیزه (!) به نظر می‌رسد، اما یک چالش مدیریتی است.»

این جمله‌ای است که رئیس سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎‌شرقی به زبان می‌آورد و می‌گوید: اگر این چالش وجود نداشت و یک شرکت از یک استان و یا کشور دیگر در مجموعه مس‌سونگون ما سرمایه‎ گذاری می‌کرد، مراحل سرمایه‌گذاری شامل تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و فرآوری بود که می‌توانست توسط همان شرکت یا یک شرکت دیگر انجام شود که در حال حاضر هم انجام می‌شود.

داوود بهبودی می‌گوید: ما برای استقلال شرکت مس آذربایجان هم تلاش کرده‌ایم. البته این کار در مقطعی که شرکت مس دولتی بود از لحاظ حقوقی سهل بود. حالا که شرکت ملی مس به بورس رفته و سهامدار خصوصی دارد از لحاظ حقوقی کار راحتی نیست که بخشی از دارایی‌های یک شرکت را جدا کنیم؛ باید حق و حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شود.

وی تصریح می‌کند: نمایندگان در دوره‌های مختلف مجلس هم تلاش‌هایی برای استقلال مس داشتند. مدیریت عالی استان هم به عنوان مدیر اجرایی می‌تواند در این عرصه منشاء اثر و تعیین‌کننده مسیر باشد.

بهبودی یادآور می‌شود: در دوران وزارت آقای رحمانی، به بخش معدن توجه زیادی صورت گرفت و حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی که از طرف مرکز وجود داشت با توجه خاص وی اصلاح شد و تلاش‌های ایشان به‌ویژه در ارتباط با مس‌سونگون قابل تقدیر است.

رئیس سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر هم باید با برقراری ارتباطات موثر و ابزار‌های موجود همان مسیر را ادامه دهیم و در مجموع صنایع معدنی در استان ما باید تقویت شود.


توسعه صنعت مس آذربایجان‌شرقی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود/ صنایع مس ایران سهم اقتصادی آذربایجان را پرداخت کند


عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این باره می‌گوید: توسعه صنعت مس استان باید به یک گفتمان، مطالبه و حرکت عمومی تبدیل شود، در غیر این صورت این صنعت در وضعیت نامناسب باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: مس سونگون و شرکت ملی مس ایران باید به وظایف قانونی خود درخصوص پرداخت سهم اقتصادی استان و عملکرد شفاف و مسوولیت‌های اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.

خرم اضافه کرد: ضروری است مجتمع مس سونگون تعهدات قانونی و مسوولیت اجتماعی خود را در قبال خدمات ارائه شده از سوی ادارات کل منابع طبیعی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای و حفاظت محیط زیست استان را ایفا کند.

وی گفت: شرکت ملی مس متعهد به ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه و حفاظت از آن به مدت ۱۰ سال است که مُسکنی برای جلوگیری از فرسایش خاک در این منطقه است.

خرّم با تاکید بر ایجاد صنایع پایین دستی مس در شهرک‌های صنعتی ورزقان و اهر، افزود: شرکت مس سونگون موظف به تامین مواد اولیه این صنایع در داخل استان خواهد بود.

وی با بیان این‌که شرکت مس سونگون تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ متعهد به ایجاد نیروگاه ۵۰ مگاواتی است، اظهار کرد: ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برای توسعه این شرکت از تعهدات دیگر مس سونگون است.

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این باره می‌گوید: شرکت مس سونگون در مقابل خدماتی که از دستگاه‌های اجرایی استان دریافت می‌کند باید برنامه زمان بندی شده دقیق از تمام طرح‌ها و اقدامات توسعه‌ای خود ارائه کند.

وی با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی مس، افزود: بخش خصوصی که قصد سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی مس دارند نسبت به تامین مواد اولیه از سوی شرکت مس سونگون نگرانی‌هایی دارند که شرکت مس باید با شفاف‌سازی در این زمینه، تضمین لازم به سرمایه‌گذاران را بدهد.


گزارش فارس حاکی است، مجتمع سونگون با کانسنگ مس پورفیری، در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان قرار دارد. کانسار مس سونگون در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا و در بخشی از رشته کوه‌های قره‌داغ واقع شده و حداکثر ارتفاع محدوده معدن از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است.

در این مجتمع معدنی ۵ هزار نفر مشغول کار هستند و محصول نخست صادرات استان یعنی کنسانتره مس را تولید می‌کنند و در صنعت مس کشور سهم ۳۰ درصدی دارند. هر تن کنسانتره حداقل ۱ هزار و ۸۰۰ دلار ارزش دارد.

مجموعه مس سونگون توان این را دارد که در آینده، همه سنگ‌های مس منطقه شمال غرب ایران را فرآوری و به شمش کاتد تبدیل کند. یعنی محصولی که در بازار فناورانه امروز و فردای دنیا حرف اول را می‌زند. اما مسیر پیشرفت در این مجموعه چندان هموار نیست.

سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس در سونگون تولید می‌شود، اما این فرآورده یا راهی هرمزگان می‌شود برای صادرات و یا میهمان کرمان برای تبدیل شدن به مس کاتداست.

تاخیر در بهره‌برداری و افتتاح طرح ذوب و شهرک تخصصی مس در سونگون صدای انتقاد استاندار آذربایجان شرقی را هم بلند کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده