تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۹۰۵
کد خبر: ۲۲۸۲۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس:

تحولی عظیم در منطقه ورزقان در پیش است

‌می‌متالز - امروز برای آذربایجان بسیار مهم است؛ چراکه سرمنشأ تحولی عظیم در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی خواهد بود و امیدوارم که باعث ایجاد گردش مالی، اشتغال و رونق اقتصادی از لحاظ ملی و استانی و انتفاع مردم منطقه شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران این مطلب را در مراسم امضای قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون» با قرارگاه خاتم‌الانبیا بیان کرد.

وی گفت: میزان ذخایر مس سونگون، در دو سالی که اکتشافات صورت گرفته حدود ۵۲۳ میلیون تن با ذخیره نیم درصد ارتقا پیدا کرده است. اکتشافات به‌صورت علمی و بر اساس دستاورد‌های روز دنیا با استفاده از سیستم‌های هوشمند ابرالکترونیکی است و شرکت ملی مس این تکنیک را برای اکتشافات در اقصی‌ نقاط کشور به کار می‌برد.

خرید ۱۵ دستگاه حفاری

مدیرعامل شرکت مس خبر داد: در همین راستا ۱۵ دستگاه حفاری بر اساس آخرین‌مدل‌های روز دنیا خریداری کردیم که ظرف سه ماه آینده به کشور وارد می‌شود تا بتوانیم به‌صورت سیستماتیک و فنی آخرین روش بین‌المللی علمی اکتشافات را به‌صورت دقیق ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: میزان ذخایر قابل برداشت مس سونگون تا چهار سال پیش حدود ۳۲۰ میلیون تن بود، ولی امروز این ذخایر اقتصادی به لحاظ استخراج؛ یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تن است. امیدواریم در اکتشافاتی که ادامه خواهیم داد؛ میزان ذخایر ارتقا یابد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت اینکه اگر به میزان اعداد توجه کنید؛ متوسط عیار در این معدن تقریباً ۵۶ صدم درصد با کاتاف گرید دو دهم است. امروز ذخیره‌ای که برای معدن مس سونگون داریم؛ حدود ۱۵ میلیون تن مس خالص است و کل کشور در حال حاضر از حدود ۴۰ میلیون تن مس خالص برخوردار است؛ در حالی که کل ذخایر بین‌المللی دنیا ۸۵۰ میلیون تن مس خالص است.

سعدمحمدی اظهار داشت: الان از لحاظ ذخایر در رتبه هفتم جهان قرار داریم و امیدواریم با اکتشافاتی که انجام می‌دهیم، به رتبه ششم تا سال آینده دست یابیم.

مدیرعامل شرکت مس افزود: خوشبختانه در خصوص ذخایر توسط همکاران‌مان در مجموعه مس در حال برنامه‌ریزی هستیم تا رنکینگ جهانی خود را ارتقا دهیم. معدن مس سونگون در حال حاضر هفتاد و چهارمین معدن بزرگ دنیا در بخش مس محسوب می‌شود. معادن بزرگ بسیار غنی‌تری وجود دارد که امیدواریم این سطح را ارتقا دهیم. در همین راستا مس سرچشمه سی‌ودومین معدن بزرگ مس دنیاست.

استفاده از آخرین تکنولوژی محیط زیستی روز دنیا در طرح تولید کاتد سونگون

وی گفت: ظرفیت طرح تولید کاتد مجتمع سونگون ۱۰۰ هزار تن، ولی قابل توسعه به ۲۰۰ هزار تن است و ما در قراردادمان هم این موضوع را قید کردیم. با توجه به روند رو به رشد اکتشاف و ذخایری که در حال شکل‌گیری است، در توسعه‌ها باید دقت کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مس با تاکید بر اینکه تمامی الزامات محیط زیستی در اجرای این طرح رعایت شده است، افزود: ما از مدل حمام‌های ذوب در اجرای این طرح استفاده می‌کنیم؛ حمام‌های ذوب آخرین تکنیکی است که در دنیا در بحث ذوب استفاده می‌شود.

سعدمحمدی اظهار داشت: این مدل که با قرارگاه خاتم‌الانبیا به توافق رسیدیم، از نظر زیست‌محیطی کمترین آلودگی و بیشترین راندمان را دارد. این آخرین دستاورد تکنیک ذوب در دنیاست که می‌خواهیم این تکنیک را به کشور وارد کنیم.

وی یادآور شد: موضوعی که سال‌های سال در آذربایجان مطرح بود موضوع تبدیل محصول کنسانتره به کاتد مس است که خوشبختانه این موضوع در حال شکل‌گیری است.

مدیرعامل شرکت مس افزود: قیمت اسید سولفوریک تقریباً حدود ۱۶۸ دلار است. قطعاً این موضوع را برنامه‌ریزی می‌کنیم که قابلیت تبدیل این اسید را به اسید فسفریک برای این منطقه فراهم و برنامه‌ریزی کند. قیمت اسید فسفریک تقریباً هزار و ۲۵۰ دلار در بازار جهانی است و قابلیت تبدیل اسید فسفریک به کود‌های فسفاته در کشور در حال فراهم شدن است.

وی ادامه داد: این بخش را برای منطقه آذربایجان هم فراهم خواهیم کرد و دلیل آن هم این است که آذربایجان هم قطب کشاورزی دارد؛ بنابراین در این منطقه هم استفاده از کود‌های فسفاته و نیز بازار فروش کود‌های فسفاته مطرح است؛ لذا روی این برنامه کار خواهم کرد تا قابلیت تبدیل را فراهم کنیم؛ هرچند که اسید سولفوریک را می‌توان به کشور‌های همسایه صادر کرد.

فلوتاسیون سرباره افتخاری برای کشور

مدیرعامل شرکت مس اظهار داشت: فلوتاسیون سرباره افتخاری برای کشور محسوب می‌شود. نزدیک به ۵۰ سال از عمر تولید مس در کشور می‌گذرد و سرباره‌های ذوب روی زمین به دلیل آلودگی‌های ناشی از بارندگی و... باعث آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند. خوشبختانه با استفاده از تکنیک جدید نمی‌گذاریم سرباره‌ها روی زمین بماند و تبدیل به محصولی دیگر برای ذوب می‌شود؛ بنابراین تمامی تکنیک‌هایی که باید کمترین آلودگی برای منطقه داشته باشد را داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم و فلوتاسیون سرباره را هم در برنامه ما وجود دارد و اتفاق خواهد افتاد.

دکتر سعدمحمدی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه ما برای ۲۰۰ هزار تن ظرفیتی که قرار است برنامه‌ریزی کنیم به نزدیک به یک میلیون تن کنسانتره نیاز داریم. الان تلاش می‌کنیم تا پایان این ماه تکلیف تغلیظ ۳ را روشن کنیم. تغلیظ ۴ را به زودی شروع خواهیم کرد. مجموع ۴ کنسانتره جمعاً ۶۰۰ هزار تن کنسانتره (۴ تا ۱۵۰ هزار تن) می‌شود، اما همان‌طور که گفته شد؛ قطعاً نیازمند کنسانتره بیشتری هستیم و برای افزایش ظرفیت تولید کنسانتره تلاش و برنامه‌ریزی خوبی داریم.

وی با بیان اینکه در آذربایجان ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دستور کار ما قرار گرفته، افزود: البته این به غیر از کنسانتره‌های ۴ به بعدی است که نیاز است و به احتمال بسیار زیاد این عدد بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

مدیرعامل «فملی» گفت: تمامی منابع از تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد و امیدواریم بتوانیم به استناد این سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد؛ در منطقه شاهد یک تحول باشیم.

سعدمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه با اقداماتی که انجام داده‌ایم در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران نقش محوری برای کشور دارد و این نقش باعث غرور و افتخار برای ما است.

گردش عادلانه ثروت

به گفته سعدمحمدی این تعهد را به لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای می‌دهم که همه تلاش‌مان را به‌کار می‌گیریم تا شرایط را به لحاظ ارزآوری، اقتصاد ملی، تأثیر در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال و گردش عادلانه ثروت در منطقه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط با کمک‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی قطعاً تلاش بیشتری خواهیم کرد.

مدیرعامل فملی اظهار داشت: در سال گذشته که مجمع در تیرماه برگزار شد، بعد از ۹ سال شرکت ملی مس بدون بند حسابرسی گزارش حسابرس داد یعنی ما یک بند هم نداشتیم. سیستم مالی ما کاملاً شفاف بود و در مجمع باعث افتخار مجموعه بود که با این گردش مالی و این حوزه فعالیت بدون هیچ بندی گزارش حسابرسی به سرانجام رسید.

وی تأکید کرد: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که در ۳ ماهه اول سال آینده در آذربایجان کاتد تولید کنیم. لیچینگ ما از ۶۵ درصد عبور کرده است و تمام کار‌ها ظرف دو ماه آینده تمام می‌شود. تمام تلاش ما این است تا دهه فجر بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت مس گفت: از استاندار خواسته‌ای داریم. ما در دمپ باطله ریزش داشتیم. دو سال است که به خاطر جان و ایمنی کارگران خواهش می‌کنم. امضا و تعهد دادم. همه کاری به خاطر جان کارگران می‌کنیم. دمپ باطله خطرناک است. هر تعهدی بخواهید می‌دهم. جنگل‌کاری می‌کنم. اطفای حریق استان و هر کار دیگری که لازم است انجام می‌دهم؛ استان هم به ما کمک کند. به خاطر کارگران و همشهری‌ها این را امضا کنید، چون ما در قبال جان انسان‌ها مسئولیم.

سعدمحمدی در پایان تاکید کرد: از اول مهرماه عملیات اجرایی در منطقه باید شروع شود. تمام منابعی که به لحاظ مالی نیاز است؛ مطمئن باشید که در اسرع وقت پرداخت می‌شود. لطفاً از اول مهرماه کار را شروع و عملیاتی کنید تا مردم در منطقه تغییرات را احساس کنند.

اشتغال‌زایی برای ۳۵۰۰ نفر

یادآور می‌شود، قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان» با قرارگاه خاتم‌الانبیا روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور با حضور مدیرعامل شرکت مس و جمعی از مقامات استانی بین شرکت مس و قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد. میزان اشتغالزایی این طرح حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۳۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم است.

بر اساس این قرارداد ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME-A در سال تولید خواهد شد. همچنین کارخانه ذوب مس به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن مس آندی در سال، کارخانه پالایشگاه مس به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کاتد مس در سال، کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن اسید سولفوریک، کارخانه اکسیژن به ظرفیت Nm۳/h ۱۶۰۰۰ اکسیژن و کارخانه فلوتاسیون سرباره با ظرفیت ورودی ۹۰۰ تن در روز از جمله کارخانجاتی است که مطابق این قرارداد احداث خواهد شد.

منبع: مس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده