تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۴۵۲
کد خبر: ۲۲۸۰۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن قرارگاه خاتم‌الانبیا تأ‌کید کرد

اقدام شرکت مس و قرارگاه خاتم در راستای عمل به بیانیه گام دوم

‌می‌متالز - امیدوارم همانطور که تاکنون شرکت ملی صنایع مس ایران و قرارگاه خاتم‌الانبیا در راستای عمل کردن به منویات مقام‌معظم‌رهبری، بحث اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم گام برداشتند در ادامه راه هم در انجام این مهم موفق باشد.

به گزارش می‌متالز به نقل از مس پرس، سیدرضا شاهچراغی مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن قرارگاه خاتم الانبیا، با بیان این مطلب اولین اولویت و یکی از دلایلی که قرارگاه خاتم‌الانبیا در هر عرصه‌ای ورود پیدا می‌کند را بحث چالش‌های کشور دانست.

وی افزود: یکی از نکات مهم موضوع اکتشاف در کشور است. همانطور که مستحضرید میانگین عمق اکتشاف و شناسایی ذخایر مس در کشور ما ۱۰۰ متر است، اما میانگین این عمق اکتشاف در دنیا هزار متر است.

شاهچراغی گفت: با توجه به چالشی که در استان‌ها و پهنه‌های مختلف وجود داشت؛ بحث اکتشاف را شروع کردیم و طی دو سه سال گذشته توانستیم به عنوان «مکتشف نمونه» در کشور معرفی شویم و در راستای افزایش عمق اکتشاف در کشور اولین دستگاه حفاری که توانایی حفاری در عمق ۳ کیلومتر را دارد در سال گذشته وارد کردیم و هم‌اکنون در حال راه‌اندازی و اجرای کار است.

مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن قرارگاه خاتم‌الانبیا بیان کرد: دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس هم در این مجموعه ۱۵ دستگاه حفاری وارد کرده‌اند تا در اکتشاف که واقعا یکی از چالش‌های کشور محسوب می‌شود، بتوانند این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد. سرمایه‌گذاری خیلی خوبی انجام داده‌اند که انشاالله به زودی وارد کشور شده و فعال می‌شود تا بتوان از این توانمندی در شرکت ملی صنایع مس هم استفاده کرد.

شاهچراغی گفت: در سال ۹۷، پروژه تغلیظ مس در‌آلو را که با کمک مجموعه مس انجام دادیم؛ سازه فلزی ما به عنوان سازه برتر شناخته شد. کار دیگری که در این خصوص انجام شد؛ پالایش مس سونگون بود که بر همین اساس برای اولین‌بار تولید ۳۲۰ سلول بتن پلیمری در کشور انجام شد. این در حالی است که این کالا قبلا از کشور‌های دیگر وارد می‌شد، اما با کمک مجموعه مس و قرارگاه خاتم‌الانیبا این محصول ساخت داخل و بومی‌سازی شد و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کرد.

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد؛ سهم قرارگاه خاتم‌الانیبا در بخش معدن و صنایع‌معدنی است که در این خصوص ذکر چند نکته خالی از فایده نیست.

مدیرعامل هلدینگ صنعت و معدن قرارگاه خاتم‌الانبیا تأ‌کید کرد: در بحث تولید کاتد نیز انشاا... این قرارداد اجرایی شود و بتوانیم آن را در زمان‌بندی مناسب به نتیجه برسانیم؛ با تکمیل این کارخانه ۲۷ درصد نقش ایفا می‌کنیم. در کانسنگ سرب‌وروی ۱۳ درصد در تولید کشور نقش مستقیم داریم و در مورد منگنز نیز ۲۴ درصد به صورت مستقیم سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا است.

وی ابراز امیدواری کرد، بحث اجرای کارخانه پودر آلومینا از نفلین‌سینیت در سراب را هم بتوانیم به نتیجه برسانیم؛ در آن صورت ۲۰ درصد از سهم پودر آلومینا در کشور را هم از آن خود خواهیم کرد.

شاهچراغی گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا نه الان که کشور در اوج تحریم‌ها قرار دارد بلکه شما به ۱۰ سال قبل نگاه کنید؛ هیچ پروژه‌ای در کشور به علت تحریم‌ها متوقف و تعطیل نشده است. حتی بزرگترین پروژه ستاره خلیج‌فارس بود که در اوج تحریم‌ها فعالیت خود را ادامه داد و امروز کشور از لحاظ بنزین بی‌نیاز است. قرارگاه خاتم‌الانبیا در بحث اجرای پروژه‌ها و بحث خنثی سازی تحریم‌ها در کشور زبانزد عام‌وخاص است.

منبع: مس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده