تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۲۸۲۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توسعه مس با چاشنی اشتغالزایی/ سهامداران «فملی» به آینده خوش بین هستند

‌می‌متالز - اجرای طرح‌های توسعه و احداث کارخانه‌های جدید از سوی شرکت ملی مس اقدامی است که علاوه بر اشتغالزایی به جذابیت‌های نماد «فملی» در بازار سرمایه نیز اضافه می‌کند.

به گزارش می‌متالز، صنعت مس پا به پای صنعت فولاد در حال توسعه و افزایش تولید است تا علاوه بر تامین نیاز داخل کشور از فرصت طلایی پیش آمده در بازار‌های جهانی استفاده کرده و با افزایش صادرات خود ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

حال در راستای افزایش تولید قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس آذربایجان» میان شرکت ملی مس ایران و قرارگاه خاتم‌الانبیا به امضا رسید، البته در بخش تولید در سال گذشته شرکت مس موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۲۸۱ تن کاتد مس شد.

این رکورد برای اولین در تاریخ شرکت مس به ثبت رسید. بر اساس این قرارداد که بین شرکت ملی صنایع مس ایران با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضاء شده است ۱۰۰ هزار تن کاتد مس با گرید LME-A در سال تولید خواهد شد.

کارخانه ذوب مس به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن مس آندی در سال، کارخانه پالایشگاه مس به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کاتد مس در سال، کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن اسید سولفوریک، کارخانه اکسیژن به ظرفیت Nm۳/h ۱۶۰۰۰ اکسیژن و کارخانه فلوتاسیون سرباره با ظرفیت ورودی ۹۰۰ تن در روز از جمله کارخانجاتی است که مطابق این قرارداد احداث خواهد شد.

افزایش تولید از برنامه‌های اصلی شرکت ملی مس است که با سرمایه گذاری در تمامی حلقه‌ها از جمله اکتشاف آغاز شده و تلاش می‌کند بهره برداری از ذخایر مس کشور افزایش پیدا کند.

اما این افزایش تولید می‌تواند فرصتی طلایی برای افزایش صادرات این شرکت که پرچمدار صنعت مس کشور است باشد، زیرا تا سال ۲۰۵۰ سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد دلاری روی زیرساخت‌ها به ویژه حوزه انرژی‌های تجدید پذیر صورت خواهد گرفت که نشان از تقاضای بالا برای مس خواهد بود. درنتیجه شرکت ملی مس با استفاده از این فرصت و در پی رشد تاریخی قیمت جهانی می‌تواند ارز آوری بیشتری به همراه داشته باشد.

البته تاثیر توسعه‌ها در شرکت ملی مس در اشتغالزایی و رفع محرمیت نیز به خوبی آشکار است. در قراردادی که میان شرکت ملی مس و قرارگاه خاتم الانبیا برای کارخانه کاتد به امضا رسید میزان اشتغالزایی این حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۳۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم خواهد بود.

این بدان معنا است که شرکت مس با توسعه‌های خود اشتغالزایی را هم در الویت قرار داده، اتفاقی که به ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی کشور کمک خواهد کرد.

اما در بخش دیگر طرح‌های توسعه شرکت ملی مس می‌تواند نوید بخش اتفاقات خوب برای سهامداران «فملی» باشد. افزایش تولید و به دنبال آن توسعه صادرات به معنای افزایش درآمد‌ها و سود این شرکت است و این اتفاقی است که باعث می‌شود سهامداران فعلی «فملی» به آینده خوش بین و در کنار آن سهامداران جدیدی به این مجموعه اضافه شوند.

تغییر نگاه در شیوه مدیریت در چند سال اخیر توانست سرعت توسعه و تولید در شرکت ملی مس را چند برابر کند. اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس معتقد است باید نگاه مدیریتی به روز باشد و صنعت پا به پای توسعه دنیا حرکت کندف نتیجه چنین رویکردی ثبت رکود‌های تولید در این مجموعه و رضایت سهامداران است که بیش از پیش شرکت ملی مس را به اهداف پیش بینی شده نزدیک می‌کند.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده