تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۲۸۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آخرین خبر‌ها درباره وام ودیعه مسکن؛

ثبت نام بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی در سامانه وام ودیعه مسکن

‌می‌متالز - تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی در سامانه وام ودیعه ثبت نام کرده‌اند که از میان آن‌ها حدود ۲۷۰ هزار نفر به نظام بانکی معرفی شده‌اند و بیش از ۹۴۰۰ متقاضی توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت اجاره مسکن در کلانشهر‌های ایران به خصوص در تهران، که باعث شد خانواده‌های بسیاری ناتوان از یافتن مسکن مناسبی برای خود شوند، دولت در راستای حمایت از مستاجران، طرحی را به نام طرح جامع اقدام ملی مسکن تصویب ک

به موجب طرح جامع اقدام ملی مسکن، با توجه به شهری که مستاجر در آن سکونت دارد، وام ودیعه مسکن به آن‌ها پرداخت می‌گردد. برای دریافت وام لازم است ابتدا در سامانه‌ی جامع اقدام ملی مسکن، به آدرس tem.mrud.ir، وارد شده و ثبت نام نمایید؛ بنابراین گزارش، در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا که به ریاست محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری برگزار شد، پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی برای تمدید زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن به تصویب رسید. بر این اساس متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذرماه مهلت دارند که برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن(https://tem.mrud.ir/) ثبت نام کنند. پیش از این زمان مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه امسال بود.

در همین راستا و بنا بر اعلام محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی تا ۱۶شهریور ماه بیش از ۸۷۰ هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه اجاره مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ متقاضی به ۱۵ شعبه بانک و مؤسسه مالی و اعتباری که در این طرح مشارکت دارند معرفی شدند و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر هم این تسهیلات را دریافت کردند. از نظر سقف پرداخت هم میزان اعتباری که برای این طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده ۱۰ هزار میلیارد تومان است که به محض رسیدن به سقف پرداخت یا امکان تجدید اعتبار یا رسیدن به سقف تسهیلات تعریف شده برای هر بانک، انتهای طرح خواهد بود.

در تازه‌ترین اخبار درباره متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن محمودزاده گفته است: تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی در سامانه وام ودیعه ثبت نام کرده‌اند که از میان آن‌ها حدود ۲۷۰ هزار نفر به نظام بانکی معرفی شده‌اند و بیش از ۹۴۰۰ متقاضی توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند.

به گفته وی معرفی سهمیه به بانک‌های مختلف انجام شده است، ولی هنوز به تعداد مدنظر نرسیده که بگویند اعتبار تمام شده است. این موضوع در حیطه اختیارات بانک مرکزی است، اما با این وجود، مجدداً مکاتبه‌ای با بانک‌های عامل می‌کنیم تا به شعب خود، سهل گرفتن شرایط را ابلاغ کنند؛ بر اساس توافقات انجام گرفته، بانک‌ها باید به این موضوع عمل کنند؛ این موضوع را حتماً از طریق بانک مرکزی پیگیری خواهیم کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره معرفی دو ضامن رسمی به بانک برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نیز اینگونه توضیح داد: امیدوارم بانک‌ها با درخواست وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری با مستأجران موافقت کنند هر چند که پیگیری آن با سیستم بانکی است و به وزارت راه و شهرسازی ارتباطی ندارد؛ بنابراین گزارش، تمام مستأجرانی که اجاره نامه رسمی با کد رهگیری دارند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ البته باید خانوار باشند و این تسهیلات به جز خانم‌های بالای ۳۵ سال که بر اساس قانون به عنوان خودسرپرست تلقی می‌شوند به مجردان پرداخت نمی‌شود. افرادی که این تسهیلات را در سال گذشته دریافت کردند به دلیل محدودیت بانکی در تسویه وام قبلی، امکان اخذ تسهیلات جدید ندارند و از این تسهیلات نمی‌توانند استفاده کنند، ولی از نظر وزارت راه و شهرسازی نداشتن مالکیت، مستأجر بودن و دارا بودن اجاره نامه رسمی با کد رهگیری ملاک پرداخت این تسهیلات است.

در ستاد ملی مقابله با کرونا همواره تاکید شده که مجموعه بانک‌هایی که در این طرح مشارکت دارند با حداقل ضمانت‌های ممکن این خدمات را ارائه دهند. افرادی که در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند و مدارک آن‌ها تکمیل باشد از زمانی که شعبه بانک را انتخاب می‌کنند کمتر از ۲۴ ساعت از طریق سامانه به بانک مربوطه معرفی می‌شوند؛ روال اداری در بانک جدا از زمان مورد اشاره است.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده