تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۸۰۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقتصاد بدون صادرات، کاری نیمه کاره و ناقص است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی تبریز، صنایع، معادن و کشاورزی معتقد است: از آنجا که صادرات یکی از مهمترین ارکان توسعه یافتگی اقتصاد هر کشور است به طور قطع توسعه اقتصاد بدون توجه به افزایش حجم صادرات کاری نیمه کاره و ناقص است، پس دولت سیزدهم باید برای افزایش میزان صادرات موانع موجود در مسیر این بخش را برطرف کند.

به گزارش می‌متالز، قاسم خلیل‌نژاد قویدل روز جمعه با بیان اینکه کشور تاکنون در صادرات غیرنفتی عملکرد مطلوبی نداشته است، درباره دیگر تبعات مثبت صادرات افزود: این بخش بر دیگر حوزه‌های اقتصاد توسعه یافته از جمله تولید ناخالص داخلی؛ تولید ناخالص ملی، بازار سرمایه، تورم، اشتغال، امور پولی و مالی و همچنین تراز تجاری تاثیر زیادی خواهد داشت و در نهایت سبب بالندگی اقتصاد خواهد شد پس پیشنهاد می‌شود دولت بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم را برای افزایش سهم صادرات در بخش‌های یادشده فراهم کند.

وی با بیان اینکه برای رفع موانع تولید باید با دنیا تعامل کرده و ارتباط برقرار کنیم، تاکید کرد: باید مبادلات و روابط اقتصادی خود را با دنیا توسعه دهیم، ضمن آنکه ما می‌توانیم از طریق عراق به بازار‌های عربستان، کویت، سوریه و اردن دست پیدا کنیم.

خلیل‌نژاد قویدل، بر لزوم بهره‌گیری از تجارب کشور‌های توسعه یافته در بخش مبادلات بازرگانی با دیگر کشور‌های دنیا تأکید کرد و افزود: بررسی روند و کارنامه کشور‌های توسعه یافته به خوبی نشان می‌دهد که موضوع صادرات به عنوان یک اولویت در دستور کار مسوولان آن کشور‌ها قرار داشته و همین نوع نگاه و نگرش سبب شده که در کمترین بازه زمانی به پویایی پایداری در اقتصاد برسند و رشد‌های چشمگیری را در اقتصاد تجربه کنند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تولیدی در کشور، این عامل را یکی از ملزومات گسترش صادرات دانست و ادامه داد: صادرات به پشتوانه تولید است که رشد و گسترش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل اولین گام برای هر فعالیتی در حوزه صادرات، افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و صنعتی کشور است.

عضو اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: وقتی که تولید مازاد بر نیاز بازار‌های داخلی وجود داشته باشد، کشور مجبور به یافتن راهی برای صادرات است؛ در واقع تولید باکیفیت چه در بخش‌های صنعتی و چه کشاورزی، گام اول برای گسترش صادرات و در نتیجه نیل به نتایج آن است.

خلیل‌نژاد قویدل تصریح کرد: بنابر آنچه گفته شد می‌توان ادعا کرد که کشور در حوزه صادرات غیرنفتی عملکرد مطلوبی نداشته و در واقع به جز نفت و انشعابات آن، کمتر محصولی را توانسته در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در دو سال اخیر به علت شیوع ویروس کرونا روند مبادلات تجاری و صادرات کشور کند شده که اگر تدابیر مناسب در دیپلماسی اقتصادی اتخاذ شود، شاهد رشد و توسعه صادرات و واردات کشور خواهیم بود.

خلیل‌نژاد قویدل در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم می ‎تواند با اقدامات سازنده و تاثیرگذار، نگاه کشور‌های همسایه و بازار‌های هدف را نسبت به محصولات ما اصلاح کند، به طوری که روند همکاری‌ها مانند گذشته ادامه یابد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده