تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۸
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۲۸۰۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با اجرای «روش ترکیبی»؛

کشف قیمت و سفارش‌گذاری عرضه‌های اولیه عادلانه‌تر می‌شود

می‌متالز - عرضه اولیه به روش ترکیبی، فرآیند سفارش‌گذاری و کشف قیمت از طریق سرمایه‌گذاران واجد شرایط است. بنابراین، قیمت کشف شده یک قیمت منطقی خواهد بود که به عنوان مبنای عرضه سهام (عرضه به قیمت ثابت) به عموم سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مدیر عملیات بازار نقد شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نحوه سفارش‌گذاری و کشف قیمت در عرضه اولیه به روش ترکیبی گفت: کشف قیمت و قیمت‌گذاری در این شیوه، از طریق نهاد‌های مالی که در اینجا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، صورت می‌گیرد. از آنجا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از یک تیم متخصص برخوردارند، انتظار می‌رود سفارش‌گذاری‌ها و نحوه کشف قیمت، معقول، مناسب و عادلانه‌تر باشد.

به گفته مریم کشمیری، شکل‌گیری عرضه و تقاضای حرفه‌ای در بازار سرمایه، نقش مهم و تاثیرگذاری در کشف قیمت‌ها دارد و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دقت و وسواس بیشتری به تحلیل قیمت سهام می‌پردازند. از این‌رو، فرایند عرضه اولیه با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.

وی به بیان اینکه در شیوه جدید عرضه اولیه، مدل ثبت سفارش در دو مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: در مرحله نخست، ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کل سهام قابل عرضه به تشخیص کارشناسان بورس برای عرضه اولیه مشخص می‌شود. این مقدار سهام، میان گروه سرمایه گذاران واجد شرایط که صندوق‌های سرمایه گذاری هستند، عرضه می‌شود.

مدیر عملیات بازار نقد شرکت بورس این نحوه عرضه اولیه را گامی بلند در راستای تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خواند و خاطرنشان کرد: افزون بر اینکه با این روش مردم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند، با توجه به حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در بازار، این روند می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را از مزایای عرضه اولیه منتفع کند. از سوی دیگر، شرکت‌های سبدگردان و تامین سرمایه‌ها تشویق می‌شوند برای تخصیص بیشتر سهام در عرضه اولیه، ابعاد صندوق‌های خود را گسترش دهند تا سهم بیشتر و به تبع آن، بازدهی بیشتری داشته باشند.

به گفته کشمیری، تخصیص عرضه‌های اولیه کوچک یا حتی پرریسک به صندوق‌های سرمایه گذاری، فرایند پذیرش شرکت‌های پرریسک را تسهیل و تسریع می‌کند. از سوی دیگر، حضور سرمایه‌گذاران واجد شرایط و کاردان در عرضه اولیه این نوع از شرکت‌ها، شرایط را برای توسعه عملیات و فعالیت شرکت‌های پرریسک فراهم می‌کند. در نتیجه، بازار روند آرام و منطقی به خود می‌گیرد و از هیجانات و رفتار‌های احساسی اجتناب می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده