تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۲۸۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لغو خرید عرضه اولیه به سود چه کسانی شد؟

‌می‌متالز - عرضه اولیه‌های سه گانه بورس بحث و گفتگو‌های فراوانی در میان فعالان بورسی ایجاد کرد و تفاوت این عرضه‌ها با عرضه‌های قبلی درس‌ها و نکته‌های مهمی برای سرمایه گذاران بازار سهام به همراه داشت.

به گزارش می‌متالز، عرضه‌های اولیه همیشه برای سهامداران بورس جذاب هستند و با وجود آن که بورس هفته گذشته کم فروغ‌تر از هفته‌های قبل بود، اما بحث‌هایی که درباره عرضه اولیه‌های سه گانه بورس ایجاد شد، بازار گپ و گفت میان سهامداران بورسی را داغ نگه داشت.

سه عرضه قابل توجه در هفته گذشته تجربه جالبی برای سهامداران به همراه داشت. در این هفته سه شرکت شامل؛ شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد حآفرین، شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد فسبزوار و شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین با نماد توسن هر کدام به روشی متفاوت – حآفرین به روش جدید، فسبزوار به روش قدیمی وتوسن به روش ترکیبی – وارد بازار سهام شدند

لغو خرید خودکار عرضه اولیه به سود چه کسانی شد؟

خیلی از خریداران عرضه اولیه، سهامداران فعال بورس نیستند و صرفا با خرید عرضه اولیه سعی می‌کنند به سود حداقلی و بدون ریسک رضایت دهند. آن‌ها پیش از این با خیال راحت چند وقت یکبار حساب کارگزاری را شارژ می‌کردند و منتظر می‌ماندند تا در روز عرضه اولیه کارگزاری‌ها برایشان خرید کنند، اما تغییرات جدید بورس می‌تواند برای این دسته از سهامداران دردسرساز باشد.

آن‌ها حالا مجبورند در روز عرضه اولیه اول صبح بیدار شوند و در ساعت اعلام شده توسط ناظر بازار سفارش خرید ارسال کنند. ممکن است خیلی‌ها که پیش از این برای کل اعضای خانواده شان کد بورسی گرفته بودند، با لغو خرید خودکار کارگزاری‌ها قید عرضه اولیه را بزنند. موردی که می‌تواند در نهایت به نفع سهامداران فعال بورس شود.

چرا که کنار رفتن سهامداران از مشارکت در عرضه اولیه، سهم فعالانی را که هر روز مشغول معامله هستند بیشتر خواهد کرد. هرچند، عرضه اولیه فجهان نشان داد با وجود لغو خرید خودکار کارگزاریها، بازگشت سهامداران ناامید باعث شده آمار مشارکت در عرضه‌های اولیه به رکورد ۳.۱ میلیون نفری برسد.

عرضه اولیه فسبزوار دیروز با همان روش قدیمی انجام شد و در آن هر نفر برای خرید حداکثر هزار و ۲۰۰ سهم با سقف قیمت سه هزار و ۱۲۵ تومان سفارش ثبت کردند. در این عرضه اولیه دو میلیون و ۹۵۶ هزار نفر شرکت کردند وبه هر نفر ۲۲۵ سهم به ارزش حدود ۷۰۰ هزار تومان تعلق گرفت. موردی که نشان می‌دهد مشارکت در این عرضه اولیه نسبت به قبل حدود ۱۵۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

سود روزانه ۵۰ میلیونی از جیب سهامداران پرید!

حآفرین اولین تجربه عرضه اولیه با روش جدید به سهامداران خاص بود. حآفرین که قرار بود پارسال به بازار سرمایه می‌آید، منتظر ماند تا امسال سهامش صرفا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق بگیرد. بر اساس روش جدید، فرابورس عرضه اولیه سهام شرکت‌های پرریسک را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود کرده و صرفا صندوق‌ها با ثبت سفارش خرید می‌توانند در عرضه اولیه شرکت کنند.

موردی که انتقادات زیادی به همراه داشته چراکه عملا کل سود عرضه اولیه به صندوق‌ها خواهد رسید و سهامداران از این سود بی نصیب می‌مانند. هرچند مسئولان می‌گویند این تصمیمشان باعث ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خواهد شد.

۱۳۸ صندوق سرمایه گذاری در عرضه اولیه حآفرین شرکت کردند و به هرکدام آن‌ها حدود ۹۳۰ میلیون تومان سهم رسید. این یعنی به ازای هر روز صف خرید حآفرین، حدود ۵۰ میلیون تومان درآمد روزانه نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود! درآمدی که می‌توانست بین همه سهامداران تقسیم شود.

یک میلیون نفر عرضه اولیه ترکیبی نخریدند

توسن قربانی اصلی روش‌های جدید فرابورس برای عرضه اولیه شد. این شرکت با ترکیبی از سنت و مدرنیته به بازار سرمایه آمد و عرضه اولیه سهام آن در دو مرحله با روش جدید و قدیم انجام شد. طوری که در ابتدا نصف سهام عرضه اولیه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفت و بعد از آن عرضه اولیه با قیمت کشف شده برای عموم سهامداران انجام شد.

در این عرضه اولیه به ۱۵۸ صندوق سرمایه گذاری هر کدام ۶۵۱ هزار سهم به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون تومان تعلق گرفت. مرحله دوم این عرضه تبدیل به یک کابوس بزرگ شد. چراکه تنها دو میلیون و ۹۸ هزار نفر یعنی حدود یک میلیون نفر کمتر از عرضه اولیه قبلی برای خرید توسن سفارش خرید ثبت کردند تا کمترین مشارکت عرضه اولیه یک سال اخیر در کارنامه توسن ثبت شود. به هر خریدار توسن ۵۰ سهم بها رزش ۳۸ هزار تومان تعلق گرفت.

منبع: ایکوپرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده