تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۲۹۵۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چراغ سبز شورای رقابت به واردات خودرو/ بحث ماشین‌های لوکس مطرح نیست

چراغ سبز شورای رقابت به واردات خودرو/ بحث ماشین‌های لوکس مطرح نیست
‌می‌متالز - رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی گردد، افزود: همواره براین تاکید داشته‌ایم خودرو‌های پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند، در چارچوب تعیین شده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار دهد و رقابت ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، نشانه‌ها از موافقت شورای رقابت با واردات خودرو حکایت می‌کنند؛ چرا که رئیس این شورا، از مصوبه مجلس حمایت و از ارزبری بی‌حساب و کتاب مونتاژکاران انتقاد کرده است.

مصوبه اخیر مجلس در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.
فروش اقساطی ۲۴ ماهه کلیه نیاز‌های شما شامل لوازم خانگی گوشی تاسیسات و...

در این مصوبه در کنار شرایط تعیین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودرو‌های وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودرو‌های سواری طی یکسال قبل مشخص شود، این در حالی بود که پیش از این مسئولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام کرده بودند.

این که در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا می‌تواند بر تغییر وضعیت بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مورد پیگیری قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

بحث واردات خودرو‌های لوکس مطرح نیست

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی گردد، افزود: در دولت گذشته نیز شورای رقابت چندین بار طی مکاتبه‌ای خواستار برنامه‌ریزی برای واردات خودرو‌های پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به دلیل وضعیت ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت.

وی با بیان این که ما بحثی برای واردات خودرو‌های لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همواره براین تاکید داشته‌ایم خودرو‌های پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند، در چارچوب تعیین شده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار دهد و رقابت ایجاد کند.


۲ خودروساز داریم، بقیه مونتاژکارند

شیوا با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودروی ایران اتحصاری است و در این سال‌ها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروساز‌های جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: برخی می‌گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می‌کنند، در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی، مونتاژکار‌های خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند.

وی با اشاره به مخالفت‌ها به دلیل ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی نیز گفت: باید توجه داشت که همین شرکت‌های مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و وضعیت ارزی آن‌ها حساب و کتابی ندارد، به هر صورت آن‌ها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف می‌کنند، بنابراین باید این وضعیت سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب مشخص ارز، تعرفه و آیین‌نامه صورت بگیرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که برخی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی می‌دانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر تولید با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می‌تواند بازار فعلی خودرو را از این وضعیت خارج کرده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد، ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نمی‌یابد.

شیوا با بیان این که خودروساز‌ها نیز نظر منفی در مورد واردات ندارند یادآور شد: آنچه در موضع‌گیری‌های خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آن‌ها هم می‌توانند با خودرو‌های وارداتی رقابت کرده و سطح تولید خود را افزایش دهند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده