تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۲۲
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۲۹۳۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رییس شورای رقابت:

واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست / حذف قیمت‌گذاری دستوری

‌می‌متالز - رییس شورای رقابت با اعلام اینکه با واردات خودرو و رقابتی شدن بازار، می‌توان محصولات داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد، گفت: باید محصولات وارداتی در حد توان خرید مردم باشند.

به گزارش می‌متالز، رضا شیوا درباره واردات خودرو گفت: واردات کنترل شده، موجب رقابتی شدن و خروج خودروسازی از انحصار می‌شود و به تولیدات کیفی‌تر با قیمت‌های مناسب‌تر می‌انجامد. بر این اساس با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست.

وی افزود: اگر بازار انحصاری برای تولیدات ایجاد شود، تولیدات داخلی به سطح پایینی از کیفیت و فناوری تنزل خواهند کرد و محصولات مورد اقبال مصرف‌کنندگان نخواهند بود. این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار از انحصار است و بر واردات خودرو‌های پر تیراژی که عامه مردم توان خرید داشته باشند، تاکید دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه خودروسازانی بودیم که در اصل مونتاژ کار و سی. کی. دی کار بودند و بی‌حساب و کتاب ارز مصرف کرده و هیچ کنترلی بر قیمت تولیدات آن‌ها نبود؛ لذا باید واردات خودرو سر و سامانی داشته باشد و محصولاتی وارد شوند که در حد توان خرید مردم باشند.

شیوا با تقسیم‌بندی خودرو‌ها به کوچک، متوسط و بزرگ گفت: با انجام واردات و رقابتی شدن بازار هر دسته از این خودرو‌ها، می‌توان محصولات داخلی را از شمول قیمت‌گذاری خارج کرد تا با انواع وارداتی رقابت کنند. با تولید سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو نمی‌توان به سودآوری رسید و تیراژ کمتر از یک میلیون دستگاه در سال، صرفه اقتصادی ندارد.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ۴ طرح ساماندهی واردات خودرو هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات، قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی، هیبریدی، بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

بر اساس تبصره یک این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود. همچنین سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده