تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۲۹۶۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو اتاق تهران مطرح کرد:

راهکار خروج ایران خودرو و سایپا از زیان /صنعت به اندازه بازار تخم مرغ آزادی ندارد!

‌می‌متالز - عضو اتاق تهران با اشاره به راهکار خروج ایران خودرو و سایپا از زیان گفت: صنعت خودرو به اندازه بازار تخم مرغ امکان بالا بردن نرخ محصولات را ندارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی‌منش درباره راه خروج خودروسازان از زیان گفت: تا وقتی دولت و مسوولان، قیمت‌گذاری دستوری را متوقف نکنند، نمی‌توان انتظار داشت این صنعت و بازار به روز‌های خوب بازگردند. فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت از ابتدا مبنای درستی نداشت و طی سال‌های گذشته خودروسازان و قطعه‌سازان نتوانستند از تولیدات سود ببرند و تولید همواره با زیان مواجه بود.

وی افزود: بسیاری از بازار‌های اقتصاد ایران تحت تاثیر تورم و افزایش قیمت‌ها، امکان بالا بردن نرخ محصولات را دارند. در ماه‌های گذشته تجربه بازار مرغ و تخم‌مرغ مشاهده شد. آیا می‌توان به آن‌ها اتهام زد از عمد قیمت‌ها را بالا برده‌اند؟ تولیدکنندگان تحت تاثیر افزایش تورم و فشار‌های هزینه‌ای مجبور به افزایش قیمت محصولات شدند و اگر قرار باشد این روند متوقف شود، باید مسائل کلان اقتصادی بهبود یابد.

این عضو اتاق تهران ادامه داد: افزایش قیمت در بسیاری از بازار‌ها رخ می‌دهد، اما وقتی نوبت به خودرو می‌رسد، ناگهان قیمت‌گذاری دستوری و مصوبات قانونی مطرح می‌شود. این سیاست‌ها صنعت خودرو را به شرایط امروز کشانده، شرایطی که خودروسازان از سویی با زیان انباشته و از سوی دیگر با بدهی گسترده به قطعه‌سازان مواجه هستند.

نجفی منش گفت: برای مثال اگر قیمت تمام شده خودرو ۲۰۰ میلیون تومان باشد، شورای رقابت اصرار دارد باید با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به فروش برسد. در حالی که در بازار آزاد ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یعنی تولیدکننده را زمین‌گیر کرده و فضا برای رانت باز گذاشته شده است. دولت سیزدهم در رابطه با صنعت خودرو باید تصمیمی مهم بگیرد. اگر قرار است این صنعت از شرایط فعلی خارج شود، باید قیمت‌گذاری دستوری متوقف شود. در غیر این صورت، زیان و بدهی تولیدکنندگان بیشتر خواهد شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده