تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۲۲۹۸۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پورابراهیمی: میانگین رشد اقتصادی کشور در ۸ سال گذشته صفر است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی کشورمان ناکارآمد است، گفت: وابستگی به دولت، سیطره دولت بر سیاست‌های پولی و بزرگ شدن حجم اقتصاد از جمله مشکلات مهم است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز سه شنبه ۶مهر در گفتگوی تلفنی اظهار کرد: مقایسه رشد اقتصادی کشور و جذب واقعی حجم نقدینگی برای تولید ناخالص داخلی کشور، بیانگر این است که استفاده از این ظرفیت نقدینگی برای ایجاد تولید و بخش واقعی اقتصاد، محقق نشده و منابع به بخش غیر واقعی و غیر مولد اختصاص پیدا کرده است. به علت ساختار نامناسب و وابسته بودن بانک مرکزی به دولت و نبود به روز رسانی و گسترش نظام بانکی، امکان نظارت لازم بر فعالیت‌های بانکی کم است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی کشورمان ناکارآمد است، افزود: وابستگی به دولت و سیطره دولت بر سیاست‌های پولی و ارزی، بزرگ شدن حجم اقتصاد و مجموعه فعالیت‌های مرتبط با نظام بانکی و به دور بودن آن از کنترل و نظارت بانک مرکزی، از جمله مشکلات است. جهت گیری‌های نظام بانکی توسط بانک مرکزی، اجرایی و عملیاتی نشده و نقش این بانک در مدیریت نظام بانکی، ضعیف بوده است. اصلاح قانون بانک مرکزی را اصلی‌ترین مأموریت مجلس است و کلیات این طرح نیز در صحن علی تصویب شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه منتظر هستیم رئیس کل بانک مرکزی توسط دولت تعیین شود، ادامه داد: باید کسی باشد که اجرایی و عملیاتی و آشنا به نظام بانکی باشد و صرف دانشگاهی بودن کافی نیست. ۹۰ درصد مدیران بانک مرکزی پس از پایان دوره شان، جذب بانک‌های خصوصی شدند و در مسوولیت‌های مختلف در آنجا مشغول کار هستند. در اصلاح قانون مقرر کردیم که مدیران کلان بازنشسته بانک مرکزی به مدت چند سال از مزایای مسوولیت خود استفاده کنند تا تحت تأثیر تغییرات نباشند.

رئیس کیمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار و جایگاه بانک مرکزی و نقش آن در نظام اقتصادی کشور گفت: اگر این اصلاح ساختار، عملیاتی شود دغدغه‌ها تا حدودی برطرف می‌شود.

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: پس از بررسی‌های فراوان در کمیسیون اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که ساختار نظارتی بانک مرکزی را باید به سازمان نظارتی تبدیل کنیم یعنی مجموعه‌ای که به صورت مستقل از بانک مرکزی بتواند پرقدرت در راستای نظارت بر عملکرد‌ها عمل نماید البته این طرح با ایراداتی همراه شد که در پی آن رفع اشکال‌هایی صورت گرفت، اما در نهایت بازهم با مخالفت رئیس سابق بانک مرکزی مواجه شدیم.

محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی  با بیان اینکه نقدینگی در بانک هاست و کمتر از ۲ درصد آن در دست اشخاص است، گفت: نقدینگی یا از طریق بانک‌ها خلق می‌شود و یا از طریق پولی که از بانک مرکزی خارج می‌شود. پول پرقدرت بانک مرکزی از این بانک خارج و وارد شبکه بانکی می‌شود و بانک‌ها وظیفه دارند این پول را برای فعالیت‌های واقعی اقتصاد از جمله تولید و رشد اقتصادی، اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت باشد. بانک مرکزی، برنامه‌های متعددی را اجرا و تلاش کرده است پول را به سمت فعالیت‌های اقتصادی ببرد. مجموعه اقداماتی در حوزه عزل و نصب مدیران بانک مرکزی و احراز صلاحیت آنان انجام شده و اقداماتی هم در دست اجراست و نتیجه این اقدامات در چند سال آینده دیده خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده