تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۲۸۵۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو اتاق بازرگانی ایلام:

حمایت مالی از تولیدکننده واقعی، لازمه رشد مثبت اقتصادی است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: حمایت مالی از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع نه تنها سبب توسعه فعالیت واحد‌ها می‌شود بلکه با ارتقا کیفی و افزایش کمی محصولات، بستر برای رشد مثبت اقتصادی کشور نیز فراهم می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عدنان کرمی‌ نسب روز دوشنبه افزود: در دنیای تجارت امروز، صادرات به شاهرگ حیات اقتصادی کشور‌ها تبدیل شده، زیرا افزایش حجم صادرات غیرنفتی در مجموع سبب رونق اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی و سرمایه‌ گذاری و در مجموع رشد اقتصادی کشور می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به تلاش‌های زیادی که از سوی کشور‌های منطقه و جهان برای افزایش صادرات صورت گرفته، کوچکترین کوتاهی در این راستا می‌تواند به اقتصاد کشور ضرر‌های غیر قابل جبرانی تحمیل کند لذا اجرای سیاست‌های خرد و کلان و برنامه‌ ریزی‌ های کارشناسانه دولت برای توسعه صادرات کشور لازم و ضروری است.

کرمی‌نسب با تاکید بر ضرورت پرداخت وام‌های کم‌ بهره به تولیدکنندگان و واحد‌های صنعتی با هدف افزایش تولید، اظهار داشت: تولید کننده به دلیل نیازی که به سرمایه در گردش دارد، باید مورد حمایت مالی دولت قرار گیرد، اما متأسفانه قوانین دست و پاگیر اداری در این موارد تا حدی پیچیده است که متقاضی در نهایت از پیگیری برای دریافت هر نوع تسیهلاتی پشیمان و منصرف می‌شود.

وی افزود: گرچه در برخی مواقع دولت اعلام می‌کند که فلان حمایت مالی از تولیدکنندگان انجام و یا فلان وام کارآفرینی به افراد اعطا می‌شود، اما در عمل بانک‌ها چنین مواردی را یا انجام نمی‌دهند یا فرد را چنان درگیر مقررات اداری می‌کنند تا متقاضی خود منصرف شود.

کرمی‌ نسب ادامه داد: در واقع سیستم بانکی، شرایط دریافت سود تسهیلات پرداختی را به گونه‌ای در نظر گرفته که تنها یک دلال می‌تواند از آن استفاده کند چرا که تولیدکننده و سرمایه‌ گذار عملاً نمی‌تواند سرمایه‌ اش را در بانک برای دریافت تسهیلات، سپرده‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان و صاحبان صنایع هیچ اعتباری در بانک‌های ایران ندارند و این حالی است که در کشور‌های توسعه‌یافته، تولیدکنندگان از وام‌های بی‌بهره برخوردار می‌شوند تا بتوانند فعالیت خود را توسعه و محصولات شان را به لحاظ کمی و کیفی افزایش و ارتقاء دهند و همچنین فرصت‌های شغلی بیشتر و در نهایت بستر را برای رشد مثبت اقتصادی آماده کنند.

این تولیدکننده در پایان با اشاره به لزوم تزریق نشاط به فضای اقتصادی کشور، گفت: سیاست‌های مالی و پولی دولت در سال‌های اخیر به شکلی بود که کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی و فعالان بخش‌ خصوصی دچار ناامیدی و سرخوردگی شده‌اند به طوری که دلالان اقتصاد بازار را به دست گرفته‌اند که دولت سیزدهم برای مقابله با این رویه باید تدابیر و اقدامات موثر اتخاذ کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده