تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۳۰۰۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروسازان و ادعا‌های ...

خودروسازان و ادعا‌های ...
‌می‌متالز - اگر چه سال گذشته خودروسازان وعده دادند که هر سه ماه یک بار قیمت خودرو به روز رسانی می‌شود و از زیان خودرو‌ها کاسته خواهد شد، اما در عمل اتفاق خاصی در صورت‌های مالی خودروسازان مشاهده نمی‌شود و چاه زیان خودرو‌ها روز به روز عمیق‌تر می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص بیان کرد: در کشوری که نرخ تورم سالانه به صورت رسمی حدود ۴۶ درصد است، اصلاح قیمت خودرو هر ۳ ماه یکبار به این معنی است که قیمت خودرو در هر فصل حداقل ۱۰ الی ۱۲ درصد از تورم عقب‌تر است. ضمن اینکه در همان زمان هم که این تصمیم گرفته شد، خودروسازان از قیمت‌های بازار بسیار عقب‌تر بودند. از این رو معتقدم این سیاست اصلاً سیاست مناسبی برای خودروسازان نبوده است.

وی افزود: فقط قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها معضل صنعت خودروسازی ما نیست. مشکل اینجاست که مدیران شرکت‌های خودروسازی هم اعتنای چندانی به کاهش هزینه‌ها ندارند و کاهش هزینه‌ها دغدغه اصلی آن‌ها نیست؛ لذا معتقدم مادامی که قیمت‌گذاری دستوری ادامه داشته باشد و نگاه مدیریتی به صنعت خودرو با روال فعلی باشد، شرکت‌های خودروسازی هرگز از زیان خارج نخواهند شد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بخش زیادی از محصولات شرکت‌های خودروسازی، اگر به قیمت بازار فروخته شود، زیانی برای شرکت‌های خودروساز نخواهد داشت و حتی می‌تواند سودی هم برای آن‌ها به ارمغان آورد. کما اینکه در شرکت سایپا که فاصله قیمت محصولی همچون تیبا با بازار آزاد کمتر است، شیب زیان دهی هم کمتر است. در مقابل در ایران خودرو با توجه به اختلاف قیمت شدید محصولاتی مثل پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ با بازار آزاد، شیب زیان دهی بیشتر است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در رابطه با بعضی انتقادات نسبت به بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در کشور ما گفت: در نظر داشته باشید که در سایر کشور‌های دنیا هم خودرو با قیمت کمتر از ۵۰۰۰ دلار به آن معنی وجود ندارد و قیمت خودرو در کشور ما قیمت بالایی نیست. مشکل اینجاست که در شرایطی که شرکت‌ها را مجبور به فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری کنیم، شرکت‌ها هم تلاشی برای ارتقای کیفی محصول خود نخواهند کرد. هیچ جای دنیا چنین روالی مرسوم نیست که در‌های مملکت به روی واردات خودرو بسته شود و یک بازار ۱ میلیونی خودرو را به اینهمه واسطه بسپاریم و سیاستگذاران و دولتمردان و اهالی مجلس، همگی در اداره امور شرکت‌های خودروسازی و بازار خودرو دخالت داشته باشند. برخلاف تمامی ادعاها، مدل کسب و کار در صنعت خودروسازی ما بر اساس سودآوری شرکت‌ها نیست و نگاه سیاست گذاران ما به صنعت خودروسازی شبیه به سفره‌ای است که پهن شده و همه باید سهمی از آن داشته باشد. ضمن اینکه هزینه‌های مالی در شرکت‌های خودروسازی نیز به نحو وحشتناکی بالاست. مادامی که منابع مالی شرکت‌های خودروسازی محدود است و به خاطر تحریم‌ها، فشار سنگینی روی این صنعت وجود دارد و مداخله‌های سیاست مردان هم عرصه را بر تولید کننده تنگ کرده، نمی‌توان انتظار سودآوری در این شرکت‌ها را داشت. اینکه مدام اعلام کنیم تحریم‌ها اثری بر تولید صنعت خودروسازی ما نداشته نمایش تبلیغاتی بیش نیست و ادعا‌های این چنینی همان معضلی است که اقتصاد ما را دچار بحران کرده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد زیان شرکت‌های خودروسازی، بهانه‌ای است برای اینکه شرکت‌های خودروسازی از کنترل سیاسیون خارج نشوند.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده