تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۷۳۸
کد خبر: ۲۳۰۱۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازار با رفتار منفعلانه در تامین سوخت سیمانی‌ها متلاطم می‌شود

‌می‌متالز - عضو انجمن سیمان گفت: پیش‌بینی شده در زمستان با کمبود گاز مواجه شویم، بدین ترتیب بی‌تدبیری موجب می‌شود در زمستان نیز تولید سیمان با چالش مواجه شده و بازار متلاطم شود.

به گزارش می‌متالز، تابستان امسال صنایع فولادی و تولیدکنندگان سیمان با قطعی برق مواجه شدند و تولیدشان تحت تاثیر این ماجرا کاهش یافت. روند قطعی برق و کاهش تولید سیمان هم‌ زمان با بورسی شدن عرضه این محصول صورت گرفت و در نتیجه پیمان‌کاران ساختمانی و مصرف‌کنندگان سیمان را با مشکلاتی رو‌به‌رو ساخت.

کمبود عرضه سیمان در بورس کالا و چالش‌هایی که برای مصرف‌کنندگان این محصول به وجود آمد موجب شد تا اعتراض‌هایی شکل بگیرد و موضوع در دبیرخانه شورای گفتگو مطرح و بررسی شود. دراین بین پیشنهاد نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های راهسازی و صنعت ساختمان که مصرف‌کنندگان عمده سیمان هستند، توقف عرضه این محصول در بورس کالا بود. به باور آن‌ها هنوز زیرساخت‌های اولیه برای بورسی شدن این محصول وجود ندارد و این مساله موجب شده تا قیمت سیمان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

هرچند به اعتقاد عبدالرضا شیخان، نماینده کارخانه‌های تولیدکننده سیمان، مشکل امروز این صنعت بورسی شدن آن نیست بلکه قطعی برق است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد که عرضه سیمان در بورس موجب شفافیت قیمت و تسهیل در روند فروش آن خواهد شد، اما هم‌زمانی این اتفاق میمون با قطعی برق موجب شد تا روند عرضه با مشکلاتی روبه‌رو شود.

طبق بررسی‌های انجام شده همچنان حجم برق موردنیاز برای تولید سیمان به میزان قبل نرسیده و هنوز قطعی‌های موردی مانع از تولید با ظرفیت کامل می‌شود. در این شرایط سید عباس حسینی، عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره زمان بازگشت کامل برق سیمانی‌ها به مدار تولید ۲۴ ساعته، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی دولت از ۱۵شهریور مقرر شد کارخانه‌های سیمان در طول روز و تا ساعت ۱۲ شب به میزان ۷۰ درصد و از ساعت ۱۲ شب به بعد برق کامل استفاده کنند و قرار بود از اول مهرماه این محدودیت برداشته شود. امیدواریم که دولت طبق این برنامه عمل کند و تولید به شرایط طبیعی بازگردد.

او وضعیت گازرسانی به واحد‌های سیمانی در زمستان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قبل از اینکه برنامه‌ای برای قطع گاز در زمستان داشته باشیم این دولت است که باید برای محدودیت‌های سوخت و انرژی در کشور به ویژه در زمان‌های اوج مصرف مثل زمستان و تابستان برنامه داشته باشد.

حسینی پیش‌بینی کمبود گاز در فصل زمستان را مساله بسیار مهمی عنوان کرد و خواستار برخورد جدی دولت با این موضوع شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سوخت اصلی شرکت‌های سیمانی کشور گاز است و در فصل سرما مازوت جایگزین آن می‌شود، گفت: پیشنهاد مشخص این است که دولت برای واحد‌های تولیدی که امکان مصرف مازوت دارند اجازه ذخیره مازوت برای مصرف در زمستان را بدهد و برای واحد‌هایی که اجازه استفاده از مازوت تحت هر شرایطی را ندارند، گاز تأمین کند.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان رفتار منفعلان در برابر کمبود انرژی و مشکلات تولید را نادرست خواند و گفت: لازم است در دوره‌های مشخص برای رویارویی با مخاطرات پیش‌رو برنامه‌ریزی شود تا مشکلی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد نشود.

نباید بازار‌های هدف را از دست بدهیم

او در خصوص وضعیت صادرات سیمان نیز تصریح کرد: از آنجا که در حال حاضر مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد، تولیدکنندگان بخشی از این مازاد تولید را در بازار‌های خارجی به فروش می‌رسانند که منجر به ارزآوری برای کشور و استفاده بهینه از تجهیزات و ظرفیت خالی کارخانه‌های سیمان می‌شود.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: با این وجود صادرات سیمان نیز مشابه سایر محصولات تابع سیاست‌های کلان کشور است. آنچه اهمیت دارد این است که در صورت از دست دادن مشتریان و بازار خارج از کشور، رقبا جایگزین خواهند شد و این اتفاق به راحتی قابل برگشت نخواهد بود و ممکن است در درازمدت به صلاح کشور و صنعت سیمان نباشد.

عرضه سیمان در بورس موجب شفافیت شد

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین در مورد وضعیت عرضه سیمان در بورس، تصریح کرد: اساس فلسفه فروش سیمان و یا هر کالای دیگر در بورس فقط سودآوری نیست بلکه هدف از آن شفافیت و ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از سفته‌بازی و دلالی است.

او افزود: از آنجا که سیمان بدون واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسد و امکان دریافت مالیات از سیمان توسط دولت فراهم و از طرفی موجب شفافیت بیشتر شده می‌توان گفت عرضه سیمان در بورس کالا اقدام خوبی است. همچنین قیمت پایه سیمان در بورس کالا بر اساس قیمت اعلام شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود و جای ابهامی ندارد.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده