تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۵
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۲۹۷۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عملکرد فوق‌العاده شرکت‌های سیمانی در شهریور

‌می‌متالز - در نگاه کلی و گروهی، یکی از بهترین عملکرد‌های ماهانه را صنعت سیمان ثبت کرده است.

به گزارش می‌متالز، رشد قابل‌توجه تولید نسبت به ماه‌های سپری‌شده از سال جاری و ثبات نرخ‌های فروش نسبت به ماه مرداد باعث شده تا اکثر شرکت‌های این گروه رکورد‌های تازه‌ای در مبالغ فروش ماهانه ثبت کنند. اما سوال اصلی این‌جاست: آیا این رکورد‌ها قابل‌تکرار است؟

گزارش شهریورماه سیمانی‌ها حاوی دو نکته قابل‌توجه است. اول آن که حجم تولید اکثر این شرکت‌ها نه تنها از مرداد ماه فراتر رفته، بلکه ظرفیت معمول تولید را هم پشت سر گذاشته است؛ به طوری که این سطح از تولید را حتی در بهار شاهد نبودیم.

دومین نکته آن که بازار سیمان در شهریور تا حد زیادی از تب و تاب افتاد و معاملات این محصول در بورس‌کالا عمدتا با قیمت‌های پایه صورت گرفت. از آن‌جا که قریب به یقین فروش داخلی این شرکت‌ها به بورس کالا منتقل شده است، رشد نرخ‌های فروش نسبت به ماه مرداد تا حدودی غیرمنتظره است.

در رابطه با تولید شرکت‌های سیمانی به نظر می‌رسد، این بنگاه‌ها در ماه‌های اولیه تابستان که قطعی برق اوج گرفت، بیکار ننشسته اند و انرژی خود را صرف ساخت کلینکر (به عنوان مرحله‌ای از تولید سیمان که به برق کمتری نیاز دارد) کرده‌اند. اکنون با حل معضل برق این شرکت‌ها با افزودن به زمان آسیاب، در حال تبدیل موجودی کلینکر خود به سیمان هستند و این مساله باعث شده تا رکورد‌های تازه‌ای در حجم تولید این شرکت‌ها شاهد باشیم؛ بنابراین بعد از تولید سیمان از موجودی کلینکر، نمی‌توان انتظار داشت که سطح تولید شرکت‌ها در همین سطح بماند.

در رابطه با نرخ فروش شرکت‌ها مرور آن چه در بورس کالا گذشته می‌تواند به ما کمک کند. به عنوان مثال به مقایسه فروش سیمان تیپ ۲ «سخزر» در بورس کالا و گزارش ماهانه می‌پردازیم.

سیمان خزر ۱۴۳ هزار تن سیمان تیپ ۲ را برای تحویل در ماه شهریور در بورس کالا فروخت. میانگین نرخ فروش محصولات این شرکت در بورس کالا ۴۸۷ هزار تومان به ازای هر تن بوده است. در گزارش ماهانه «سخزر» فروش ۱۱۹ هزار تن سیمان و آن هم با نرخ ۵۵۰ هزار تومان به ازای هر تن را ثبت کرده است.

به نظر می‌آید بعد از فروکش التهاب سیمان برخی از خریداران از تحویل گرفتن کالا امتناع کرده‌اند و احتمالا این مساله به نیمه دوم شهریور ماه نزدیک‌تر بوده. چرا که در دو هفته ابتدایی شهریور همچنان شاهد نرخ‌های بالاتر از قیمت پایه برای سیمان بودیم.

بدین ترتیب نه تنها نمی‌توان انتظار ثبات سطح تولید در ماه‌های آینده را داشت، بلکه احتمال کاهش نرخ‌های فروش در گزارش‌های ماهانه آتی نیز نزدیک است.

با این وجود لازم به تاکید است که در گروه سیمانی‌ها همچنان نماد‌های متعددی پیدا می‌شوند که از لحاظ نسبت P/E در محدوده‌های کاملا جذابی هستند.

منبع: ایران کالا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده