تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۰۷۱۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم‌انداز صنعت سیمان تا ۲۰۲۸

‌می‌متالز - افزایش جمعیت جهان و سرعت گسترش شهرنشینی موجب رشد تقاضا برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری در سطح جهان شده است.

به گزارش می‌متالز، این روند در کنار افزایش چشمگیر بازسازی، تعمیر و نوسازی زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ در بسیاری از کشور‌ها به رشد تقاضای سیمان منجر شده است. به علاوه، ابداع فناوری‌های نوین در روند تولید سیمان، رشد این بازار را تقویت می‌کند.

از سویی، افزایش به‌کارگیری سیمان سبز در سازه‌های و ساختمان‌های دوستدار محیط زیست جهت کاهش آلودگی هوا، کاهش تولید کربن و حمایت از سلامت محیط زیست نیز چشم‌انداز مثبتی را برای بازار جهانی سیمان ترسیم می‌کند.

در چنین شرایطی، تشدید تقاضا برای مواد پیش‌ساخته همچون بلوک‌های سیمانی، پنل‌های سقفی و کاشی، فرصت سودآوری بسیار جذابی را برای تولیدکنندگان فراهم آورده است. در کنار این موضوع، در بسیاری از کشور‌های جهان، دولت‌ها در حال سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی و تقویت زیرساخت‌های موجود هستند. به عنوان نمونه، پروژه‌های خانه‌سازی دولتی، جاده‌سازی، پل‌سازی و... از جمله پروژه‌های زیرساختی دولتی هستند که تقاضا برای سیمان را افزایش می‌دهند. توسعه صنعت گردشگری نیز از جمله عوامل رشد بازار سیمان جهان به شمار می‌رود. توسعه ساخت هتل‌ها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها که برای توسعه و حمایت از صنعت گردشگری انجام می‌شود و رشد اقتصادی را در پی دارد، تقاضا برای سیمان را نیز افزایش می‌دهد.

در سال ۲۰۲۱ بازار جهانی سیمان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ با افت ۴.۷ درصدی روبه‌رو شد. با این حال، در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صنعت سیمان جهان به طور میانگین شاهد رشدی ۱.۵ درصدی بوده است.

تحلیلگران بازار سیمان پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آینده، ارزش بازار این کالای پرمصرف سیر صعودی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار جهانی سیمان از مرز ۳۶۳ میلیارد دلار گذشت. حال تازه‌ترین برآورد‌ها نشان می‌دهند که ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۸ با میانگین رشد سالانه ۶.۲ درصدی به بیش از ۵۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر پایه آخرین آمار‌های موجود، در سال ۲۰۲۲ کشور چین با ۲.۱ میلیارد تن، بزرگترین تولیدکننده سیمان جهان بوده است. میزان تولید سیمان چین بیش از نیمی از کل تولید سیمان جهان است. هند با فاصله‌ای بزرگ، با تولید ۳۷۰ میلیون تن در رتبه دوم جای دارد. پس از آن، ویتنام (۱۲۰ میلیون تن)، آمریکا (۹۵ میلیون تن)، ترکیه (۸۵ میلیون تن) و برزیل (۶۵ میلیون تن) رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. ایارن با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه نهم جهان در سال ۲۰۲۲ را کسب کرده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده