تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۱۵۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برق‌رسانی به صنعت سیمان یک‌چهارم شد/ قیمت سیمان افزایش می‌یابد؟

‌می‌متالز - فعالان صنعت سیمان از آغاز قطعی برق و خاموشی این صنعت از روز گذشته خبر دادند. موضوعی که تأثیر مستقیم روی عرضه و قیمت سیمان می‌گذارد. آن‌طور که مدیرعامل سیمان آبیک می‌گوید، احتمالاً از ماه آینده قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

به گزارش می‌متالز، از روز گذشته فعالان بازار سیمان از آغاز قطعی برق این صنعت خبر دادند. گرچه وزارت نیرو بار‌ها تأکید کرد که امسال صنایع روز‌های متفاوت‌تری را از لحاظ برق‌رسانی تجربه کنند، اما قبل از اینکه تابستان ۱۴۰۱ فرا برسد خاموشی به صنعت سیمان سیمان رسید. اتفاقی که سال گذشته قیمت سیمان را به ۱۰۰ هزار تومان هم رساند.

حال آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این احتمال وجود دارد که قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی سیمان طی یک ماه آینده به همین قیمت برسد. چراکه وزارت نیرو برای هر منطقه جدول زمان‌بندی خاموشی‌ها را ارسال کرد و فعلاً سیمانی‌ها تا پانزدهم شهریور، یعنی به مدت سه ماه باید با ۲۵ درصد ظرفیت مورد نیاز برق خود به فعالیت خود ادامه دهند.

با توجه به چرخه تولید سیمان این احتمال وجود دارد که در مدت مورد اشاره برخی واحد‌ها دست از فعالیت بکشند. چراکه اخلال در هر یک از مراحل تولید، کل تولید را متوقف می‌کند. از سوی دیگر هزینه تعمیر کوره‌هایی که با آجر نسوز ساخته شده‌اند، به حدی بالاست که ریسک خرابی هر یک از آن‌ها میلیارد‌ها تومان هزینه روی دست تولیدکننده می‌گذارد.

به نظر می‌رسد وزارت نیرو تصمیم دارد در صورت حادشدن شرایط و ادامه خاموشی‌ها، صادرات برق به عراق و افغانستان را متوقف کند. از چندی پیش نیز موضوع شبانه‌شدن برق‌رسانی به صنایع مطرح شد که این موضوع نیز محلی از اعراب ندارد. زیرا اصولاً این کوره‌ها باید ۲۴ساعته فعال باشند که به درجه حرارت لازم و مرحله تولید برسند.

ادامه تولید بدون برق میسر است؟


مدیرعامل سیمان آبیک گفت: زمانی که کوره شرکت‌های سیمانی روشن می‌شود نزدیک ۴۸ سال طول می‌کشد که به حرارت لازم برسد. این کوره‌ها پس از روشن‌شدن باید یک سال مداوم کار کنند.

حمید فرمانی با اشاره به هزینه‌های خرابی کوره‌ها توضیح داد: هر بار خاموش و روشن کردن این کوره‌ها تنش‌های حرارتی ایجاد و فرآورده‌های نسوز را دچار آسیب می‌کند. اکنون تعمیر هر ست آجر نسوز کوره ۳۵ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. تعمیرات نیز حداقل یک سال زمان می‌برد. بر این اساس شبانه‌شدن برق صنایع شدنی نیست. این تصمیم فقط برای کارخانه‌هایی مفید است که می‌خواهند کلینکر‌ها را آسیاب کنند. این شرکت‌ها هم معمولاً بیش از یک ماه ذخیره ندارند.

او درباره دریافت ابلاغیه قطع برق سیمانی‌ها تشریح کرد: هفته گذشته ابلاغیه قطع برق کارخانه‌های سیمان به دست ما رسید. برای مثال شرکت سیمان آبیک ۸۳ مگاوات برق نیاز دارد. طبق ابلاغیه گفته‌اند که از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ به‌صورت ۲۴ساعته حداگثر ۲۲ مگاوات برق در اختیار ما قرار می‌دهند. یعنی سیمانی‌ها در طول سه ماه حداکثر می‌توانند با یک‌چهارم ظرفیت خود فعالیت کنند.

وی افزود: گرچه این بازه را تا ۱۵ شهریور اعلام کرده‌اند، اما احتمالاً تا پایان شهریور این شرایط ادامه پیدا کند. درعمل تولیدکنندگان سیمان ظرفیت تولیدی خود را از دست می‌دهند.

تأثیر خاموشی‌ها روی قیمت برق


فرمانی درباره تأثیر قطعی برق روی قیمت سیمان نیز خاطرنشان کرد: اکنون تقاضا در بازار بالاست. قطعی برق صنایع طبیعتاً منجر به کاهش عرضه می‌شود. دلالان هم بار‌ها نشان داده‌اند که با مدیریت بازار به‌خوبی آشنا هستند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی سیمان از ماه آینده به ۱۰۰ هزار تومان هم برسد و شرایط سال گذشته تکرار شود.

گفتنی است تابستان سال گذشته نیز صنعت سیمان ایران شرایطی مشابه امسال داشت. چنانکه با فرارسیدن روز‌های گرم سال برق‌رسانی به صنایع با اخلال جدی مواجه شد. حتی در آن مقطع برخی از کارخانه‌ها فعالیت خود را متوقف ساختند. این تعطیلی‌ها و البته سوءمدیریت در بازار و دستوری‌شدن بازار، قیمت سیمان را در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی به ۱۰۰ هزار تومان رساند.

امسال نیز به نظر می‌رسد به‌رغم وعده‌های دولت برای تغییر شرایط باز هم صنایع کشور، به‌ویژه سیمانی‌ها باید منتظر تعطیلی مجدد باشند. موضوعی که باعث شد تا قریب به اتفاق فعالان بازار قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرمی را برای یک ماه آینده تا ۱۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کنند. اما آیا افزایش قیمت سیمان آغاز می‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده