تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۱۰۱۹
کد خبر: ۲۳۰۵۳۲
سرویس خبر : انرژی

فرمول جدید خوراک و قیمت فروش محصولات پالایشگاه‌های نفت خام

‌می‌متالز - فرمول جدید ابلاغی وزیر نفت در مورد خوراک و قیمت فروش محصولات پالایشگاه‌های نفت خام منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی وزیر نفت، «فرمول جدید خوراک و قیمت فروش محصولات پالایشگاه‌های نفت خام» را به معاون برنامه ریزی را ششم ماه جاری ابلاغ کرده است و این ابلاغیه به مدیرعامل شرکت ملی نفت، معاون وزیر در نظارت بر منابع هیدروکربوری، مدیرعامل شرکت پالایش و فرآورده‌های نفتی و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت رونوشت شده است.

در بخشی از این ابلاغیه آمده است که با توجه به شرایط ویژه تحریم، نوسان شدید قیمت‌ها و فروش نفت و فرآورده‌های نفتی با شرایط غیر متعارف و غبطه دو طرف معامله (دولت /شرکت ملی نفت ایران/شرکت ملی پالایش و شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی ها) نحوی محاسبه هر بشکه نفت خام و معیانات گازی تحویلی به شرکت‌های پالایش نفت و مجتمع‌های پتروشیمی و قیمت پنج فرآورده نفتی و سوخت هوایی دریافتی از آن‌ها به ماخد فوب خلیج فارس گزارش شده در نشریه بین المللی پلتس برای سال ۱۴۰۰ ابلاغ گردید.

در تبصره این ابلاغیه آمده است: از آنجا که طبق دستورالعمل حسابداری موضوع ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است در خصوص فراورده‌های صادراتی، عین ارزش صادراتی را به حساب بستانکار شرکت پالایش نفت ثبت نماید.

در ادامه این تبصره تاکید شده است که در صورتی از ارزش فرآورده‌های تحویلی محاسبه شده در این ابلاغیه کمتر شود، قیمت خوراک هر پالایشگاه جهت جبران مابه‌التفاوت آن به تناسب تعدیل می‌گردد.

گفتنی است؛ هر بشکه نفت خام تحویلی بر اساس فرمول‌های پیوست و با لحاظ درجه API واقعی نفت خام اندازه گیری شده تحویلی نسبت به API=۳۳.۳۱ برای نفت خام سبک و API=۲۹.۱۴ برای نفت خام سنگین در هر ماه شمسی محاسبه می‌گردد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده