تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۳۰۷۵۴
سرویس خبر : زمین شناسی

فرونشست‌های اصفهان به ۱۴سانتی متر رسید؛ بنا‌های تاریخی تحت تاثیر قرار گرفتند

‌می‌متالز - مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: درحال حاضر سازمان زمین شناسی در بخش‌های مختلف بررسی‌های میدانی انجام داده و نرخ فرونشست زمین را ۱۰ تا ۱۴ سانتی‌متر گزارش کرده است و ابنیه تاریخی نیز در اصفهان تحت تاثیر این فرونشست قرار گرفته‌اند.

به گزارش می‌متالز، منصور شیشه‌فروش در جمع اصحاب رسانه پیرامون بحران فرونشست زمین در اصفهان اظهار داشت: برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و حوضه زاینده‌رود باعث فرونشست زمین در اصفهان شده است.

وی بیان کرد: ۳۵ محدوده مطالعاتی در استان اصفهان وجود دارد که وضعیت آنان درحال رصد هست که از این تعداد ۲۷ بخش آن در حالت ممنوعه و بحرانی به سر می‌برد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: حدود یک سال است که در رودخانه زاینده‌رود آبی جاری نشده است که این اتفاق تاثیر مستقیمی بر چاه‌ها و تشکیل شرایط فرونشست دارد. در سال ۱۳۹۵ تحقیقاتی به عمل آمد که حدود ۲ هزار کیلومتر در آن سال محدوده تحت تاثیر فرونشست در اصفهان شناسایی شد، اما در سال ۱۳۹۸ که مطالعات تکمیل شد این آمار به ۸ هزار کیلومتر رسید.

وی افزود: درحال حاضر سازمان زمین‌شناسی در بخش‌های مختلف مانند آران و بیدگل و اردستان بررسی‌های میدانی انجام شده و نرخ فرونشست زمین را ۱۰ تا ۱۴ سانتی‌متر گزارش کرده، اما تاثیرات آن در حد فروچاله است.

شیشه فروش بیان کرد: به دلیل عدم تامین حقابه‌های زاینده‌رود دچار فرونشست زمین شدیم و به جهت اوج‌گیری این شرایط به تازگی از روش‌های ماهواره‌ای و مهندسی زمین‌شناسی نیز در شناسایی این فرونشست‌ها استفاده می‌کنیم چرا که در گذشته نیز شاهد برخی اتفاقات جاده‌ای براثر این حادثه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر نیز در سال نرخ فرونشست زمین در منطقه حبیب‌آباد و دولت‎آباد بوده که شاهد فرونشست در مناطق مسکونی و اراضی شهر‌های آنان بوده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به اینکه این وضعیت بسیار بحرانی است، خاطرنشان کرد: بحرانی بودن موضوع تا این حد است که حتی جاده ترانزیت اصفهان و شیراز و خط راه آهن نیز از این مسیر فرونشست عبور می‌کنند.

وی افزود: به علت افت آب‌های زیرزمینی و بروز شکاف‌ها، عوامل ایمنی مدیریت بحران در مناطق آسیب‌زا حاضر شدند و پس از ارزیابی‌های انجام گرفته اعلام خطر کردند. ادامه روند فرونشست زمین همچنان تهدیدزاست و به ساکنان مناطق پرخطر اعلام شد تا سریع‌تر این مناطق را تخلیه کنند.

شیشه فروش گفت: شهرکی که فرونشست زیاد سلامت مردم آنجا را تهدید می‌کرد خالی از سکنه شد که حدود ۲۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کرد و در ادامه این تهدید برای خود اصفهان، دشت برخوار و دشت مهیار وجود دارد.

وی افزود: ناحیه‌های پرخطر درحال شناسایی هستند و به زودی اعلام خواهند شد، اما کارشناسان می‌دانند که تقویت آب سفره‌های زیرزمینی و احیای رودخانه زاینده رود و تامین حقابه‌های کشاورزی می‌تواند این بحران را حل کند چرا که حتی این موضوع باعث شده تا حدود ۱۱۰ هزار اراضی کشاورزی کشت نشود و ۲۰ هزار باغ تحت تاثیر خشکی قرار بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به راه‌حل‌های موجود بیان کرد: باید یک بسته اضطراری برای احیای رودخانه زاینده رود در نظر گرفت که این پیشنهاد را به وزارت نیرو داده‌ایم تا به طور ویژه پیگیری شود. همینطور لازم به ذکر است که ابنیه تاریخی نیز در اصفهان تحت تاثیر این فرونشست قرار گرفته‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده