تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۴۶۶
کد خبر: ۲۴۴۴۶۲
سرویس خبر : زمین شناسی

فرونشست در کمین خط آهن مشهد-تهران

‌می‌متالز - بحران فرونشست ناشی از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی دشت‌ها زیرساخت‌های استان خراسان رضوی را تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، فارغ از بحران آب و خشکسالی در استان خراسان رضوی فرونشست‌های ناشی از برداشت بی‌رویه منابع زیرزمینی نیز تهدیدی مضاعف برای این استان رقم زده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: دشت مشهد جزو مناطقی از کشور است که فرونشست زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده است.

ضمیری در خصوص راهکار‌های جلوگیری از مخاطرات و عواقب فرونشست زمین در شهر، گفت: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر به مشکلات کشور اضافه شده، بحث فرونشست زمین در شهر بوده است. وی ادامه داد: بسیاری از دشت‌های کشور با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و به تازگی مخاطرات آن را از نزدیک لمس کرده‌اند.

ضمیری تاکید کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناس ارشد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی، مهم‌ترین عامل فرونشست در دشت مشهد، برداشت بی رویه و بیش از حد مجاز آب زیرزمینی و ممانعت از نفوذ آب برگشتی شرب، صنعت و کشاورزی به دشت بوده است.

وی تصریح کرد: این پدیده به صورتی است که شما ۳۰ سال از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز کرده‌اید و سپس آرام آرام عارضه ایجاد می‌شود و اگر آن را مدیریت کنید، نرخ فرونشست اندک اندک کاهش می‌یابد، یعنی اگر روزی به آن نقطه در کشور برسیم که استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش چشمگیری پیدا کند، می‌توان گفت که بعد از ۵ تا ۱۰ سال، فرونشست به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.

پیش‌بینی افزایش فرونشست‌ها درسال‌های آینده

رئیس منابع طبیعی خلیل‌آباد نیز درباره فرو نشست زمین در این شهرستان گفت: فرونشست‌های فعلی زمین در خلیل آباد آثار برداشت آب‌های زیرزمینی ۲۰ سال گذشته بوده و پیش بینی می‌شود که طی سال‌های آینده روند این فرونشست‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. در بازدید میدانی قاسم پورفرماندار خلیل آباد، به همراه مسوولان ستاد بحران خلیل آباد از فرونشست‌های زمین در عرصه‌های منابع طبیعی و تاغزار‌های رفعت آباد در محدوده روستا‌های تکمار، کاهه و مهدی آباد درخلیل آباد، حمید ترابی رئیس منابع طبیعی این شهرستان گفت: فرو نشست‌های فعلی زمین آثار برداشت آب‌های زیرزمینی ۲۰ سال گذشته بوده و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده روند این فرونشست‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. ترابی، کاهش حجم و تغذیه نکردن آبخوان در آینده، از بین رفتن پوشش گیاهی و در نتیجه آن انحراف مسیر اصلی سیلاب و انتقال آن به زمین‌های کشاورزی را از جمله بزرگ‌ترین صدمات این فرونشست‌ها دانست.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده