تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۴۲۴۴۵
سرویس خبر : زمین شناسی

قرار گرفتن ۶ دشت خراسان‌رضوی در وضعیت فوق بحرانی فرونشست

‌می‌متالز - رییس اداره مخاطرات اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال شرق از قرار گرفتن ۶ دشت از ۳۷ دشت استان خراسان رضوی در لیست دشت‌های فوق بحرانی خبر داد و گفت: این وضعیت در حالی است که در برخی از این دشت‌ها سازه‌های مهمی، چون خط راه آهن و لوله انتقال نفت عبور می‌کند.

به گزارش می‌متالز، مهندس هادی شریفی در وبینار مخاطره فرونشست زمین، سازمان زمین شناسی را متولی پایش مخاطرات زمین از جمله فرونشست معرفی کرد و افزود: طی ۱۰ سال اخیر مطالعات پایش مخاطرات در حوزه فرونشست را در دشت‌های استان خراسان رضوی آغاز کردیم و نقشه‌های فرونشست را تهیه کردیم.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده از این مطالعات، اظهار کرد: از ۳۷ دشتی که در استان خراسان رضوی وجود دارد، ۶ دشت "مشهد"، "کاشمر"، "بردسکن"، "خاف"، "جوین" و "بجستان" در "وضعیت فوق بحرانی" قرار دارند و دشت نیشابور نیز در حالی که آثار فرونشست زمین در آن ایجاد شده است، سازه‌های مهمی، چون خط راه آهن تهران-مشهد و خط انتقال نفت از آن عبور می‌کند.

شریفی با بیان اینکه در این دشت ۷۹ کیلومتر عوارض سطحی فرونشست زمین یعنی شکاف‌های طولی و عمیق ایجاد شده است، افزود: دشت‌های طوس، بردسکن، بجستان و خاف از دیگر دشت‌های این استان و درگیر با پدیده فرونشست زمین هستند.

رییس اداره مخاطرات اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال شرق خاطرنشان کرد: دشت خاف به عنوان جوان‌ترین دشت این استان فرونشست زمین به مساحت ۱۷ کیلومتر را تجربه کرده است، ضمن آنکه ۷۰ روستای پیرامون دشت بردسکن درگیر این مخاطره زمین شناسی هستند.

شریفی با بیان اینکه در دشت جوین فرونشست زمین به صورت یکنواخت صورت گرفته است، یادآور شد: این منطقه فرونشست ۱۲ تا ۱۴ سانتی‌متری را دارد. در روستای بشرو در شرق نیشابور در فروردین ماه سال ۹۴ بعد از یک بارندگی شکاف‌هایی نمایان شد و این فرونشست در حالی رو به افزایش است که سازه‌های مهمی، چون خط راه آهن و لوله انتقال نفت از آن عبور می‌کند.

به گفته این محقق حوزه زمین‌شناسی، یکی از خطرناک‌ترین موارد فرونشست در خراسان رضوی ایجاد شکاف عمودی در مسیر خط‌آهن مشهد - تهران در روستای بشرو شهرستان نیشابور و جاده خواف - اسلامی است.

وی با بیان اینکه شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین در دشت خواف استان خراسان رضوی در سال ۹۴ محدود بوده است، اضافه کرد: این شکاف‌ها در سال ۹۶، کیلومتری شد. همچنین اولین گزارش‌های مربوط به فرونشست زمین در دشت جوین در تابستان سال ۹۵ منتشر شد.

معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی شمال شرق، میزان فرونشست در دشت مشهد را ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر اعلام کرد و گفت: این امر به دلیل برداشت بی رویه آب است و منطقه ۱۲ شهر مشهد در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

شریفی، بررسی وضعیت زمین شناسی در کلیه دشت‌های استان، بررسی روند حرکت گسل‌ها و سایر ساختار‌های زمین شناسی، طراحی سامانه تحت وب به منظور بارگذاری داده‌ها و راه اندازی سیستم پایش آنلاین را از اقدامات انجام شده در این استان به منظور پایش فرونشست زمین عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده