تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۳۹۴۰۲
سرویس خبر : زمین شناسی

تهران هر روز یک میلیمتر فرونشست دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در هشداری اعلام کرد: تهران روزی یک میلیمتر دچار فرونشست می‌شود.

به گزارش می‌متالز، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران با تاکید بر مساله فرسایش خاک به عنوان یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور گفت: فرسایش خاک، چالشی جدی است که در تمام نقاط کشور دیده می‌شود.

استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرسایش خاک در این استان به سرعت در حال رخ دادن است. فرسایش خاک در تهران با توجه به نوع خاک و شرایط جغرافیایی هر منطقه از آن متفاوت است. میانگین فرسایش در کل کشور که استان تهران هم شامل آن می‌شود، ۱۲ تا ۱۷ تن در هکتار در سال است

محمد فرامرز با تاکید بر عواقب بی‌توجهی به فرسایش خاک در تشریح چالش‌های بلندمدت متاثر از فرسایش خاک برای کشور گفت: اهمیت محافظت از خاک، به اندازه حفظ آب است و در غیر این صورت جایگزینی آن غیرممکن خواهد بود.

هشدار‌های این مسوول حوزه محیط زیست زمانی جدی‌تر شد که گفت: با توجه به حوزه‌های آبخیز در استان تهران و ویژگی‌های زمین‌شناسی به خصوص هر حوزه، میزان فرسایش خاک در این منطقه از جنوب تا شمال آن متفاوت است البته خاک همه نقاط تهران در حال فرسوده‌شدن است، اما مقدار آن متغیر است. در مناطقی که شیب زمین زیادتر است و تخریب نیز بیشتر انجام می‌شود، فرسایش خاک بیشتر است.

همچنین یوسف رضاپور، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرده بود که هر سال حدود ۲۵ سانتیمتر فرونشست در دشت‌های تهران صورت می‌گیرد و سطح آب در دشت‌های تهران نیز از ۴۵ سانت تا ۱.۵ متر در حال کاهش است. در هشدار دیگری هم اعلام شده بود که تهران روزی یک میلیمتر دچار فرونشست می‌شود.

علت اغلب این هشدار‌ها، جلب توجه مسوولان به ضرورت رصد فعالیت چاه‌های غیرمجاز و حجم رو به افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی بود؛ عاملی که فعلا تنها دلیل اصلی فرونشست در دشت‌ها معرفی شده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده