تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۹۱۹۰۵
سرویس خبر : زمین شناسی
شهیدی با هشدار فرونشست ۶ سانتی متری جنوب تهران تاکید کرد:

بحران فرونشست زمین نیازمند متولی و قانونی برای پیشگیری است/ بحرانی خاموش که پایتخت را می‌بلعد

‌می‌متالز - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی با تاکید بر اینکه در پدیده فرونشست زمین سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی می‌توانند همکاری کنند، گفت: پدیده فرونشست زمین، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی را می‌تواند درگیر خود کند؛ بر همین اساس از میان سازمان‌هایی همچون مدیریت بحران، شهرداری، وزارت کشور و…. باید متولی برای این موضوع وجود داشته باشد تا یک هم افزایی رخ دهد و بتوانیم این بحران را حل و فصل کنیم، اگر این مسئله تبدیل به قانون شود بی تردید شاهد کاهش این بحران خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، در مورد فرونشست زمین یکی از معضلات خاموش پایتخت، گفت: به دنبال افزایش خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی در کشور که منجر به افزایش بهره گیری از آب‌های زیرزمینی شده است، این میزان افزایش استفاده از منابع زیرزمینی به شکل قانونی و غیر قانونی موجب فقیر شدن سفره‌های آب زیرزمینی شده است و پدیده‌ای به نام فرونشست ایجاد می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات شکل‌گیری فرونشست در بسیاری از استان‌های کشور، افزود: برداشت‌های بی رویه از ذخایر آبی به قدری زیاد بوده که باعث تخلیه حفره‌های درونی زمین در برخی از مناطق شده، فضای خالی به دلیل وزن سایر بخش‌ها مسدود شده و به شکل شکستگی و ترک خود را نشان می‌دهد؛ شکستگی‌ها یکی از نشانه‌های فرونشست هستند، زمانی که آبخوان‌ها را در پدیده فرونشست از دست بدهیم حتی با رشد بارندگی دیگر آبی در درون زمین نفوذ پیدا نمی‌کند و باعث می‌شود آب به صورت روان بر روی زمین باقی بماند و همین مسئله منجر می‌شود آن مناطق هر روز از آب فقیرتر شوند، املاح و خاک زمین به واسطه روان آب‌ها فرسایش می‌یابد که در واقع مرگ طبیعت به صورت گیاهی و جانوری را شاهد هستیم.

شهیدی تاکید کرد: فرونشست در نواحی رخ می‌دهد که رسوبات به شکل دانه‌های ریز هستند؛ به فرض مثال در بخش‌های جنوبی تهران این اتفاق می‌تواند رخ دهد و در بخش‌های مرکزی به بالا که رسوبات دانه درشت هستند کمتر شاهد چنین واقعه‌ای هستیم، در حال حاضر حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد زمین‌های منطقه ۱۸ در پایتخت درگیر فرونشست هستند که همین مسئله آسیب‌های جدی به منازل این مناطق وارد کرده و باعث ترک‌های عمیق بر دیوار ساختمان‌های مسکونی و کف خیابان‌ها شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی با تاکید به اینکه در پدیده فرونشست زمین سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی می‌توانند همکاری کنند، تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی را می‌تواند درگیر خود کند؛ بر همین اساس از میان سازمان‌هایی همچون مدیریت بحران، شهرداری، وزارت کشور و…. باید متولی برای این موضوع وجود داشته باشد تا یک هم افزایی رخ دهد و بتوانیم این بحران را حل و فصل کنیم، اگر این مساله تبدیل به قانون شود بی تردید شاهد کاهش این بحران خواهیم بود.

شهیدی در ادامه یاد آور شد: باید بین آبی که به داخل زمین نفوذ می‌کند و میزان برداشتی از ذخایر زیر زمینی تعادلی وجود داشته باشد؛ اگر این تعادل رخ ندهد شاهد بحران فرونشست زمین خواهیم بود و نیازمند مدیریت مصرف آب هستیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی با اشاره به نقطه‌ای بودن فرونشست پایتخت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخش‌های جنوبی تهران به طور میانگین سالانه ۶ سانتی متر فرونشست دارد، این مساله در حال تبدیل شدن به بحران خطرناکی است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده