تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۳۰۹۵۳

۷ ماه از وعده آغاز ساخت مترو پردیس گذشت؛ دلیل تاخیر در کلنگ‌زنی پروژه ملی چیست؟

‌می‌متالز - در حالی قرار بود ۲۰ اسفند ماه سال گذشته عملیات اجرایی مترو پردیس آغاز شود که با گذشت حدود ۷ ماه هنوز این پروژه ملی کلنگ‌زنی نشده است.

به گزارش می‌متالز، اوایل اسفندماه سال گذشته مدیرعامل شرکت عمران پردیس از کلنگ‌زنی مترو این شهر در ۲۰ اسفند امسال خبر داده و گفته بود: به جز ۷۰۰ متر تمام خط ۲۵ کیلومتر مترو پردیس از زیرزمین عبور می‌کند.

مهدی هدایت با یادآوری اینکه ساخت مترو پردیس یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این شهر بوده است، اظهار کرد: مترو پردیس ۲۰ اسفند امسال کلنگ‌زنی خواهد شد و اکنون کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است. طول مترو پردیس حدود ۲۵ کیلومتر است که با ساخت آن طی ۴ سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به ۱۷ دقیقه کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه ۲۵ کیلومتری از زیر زمین عبور می‌کند به غیر از ۷۰۰ متر آن که ‏پل است. این ۷۰۰ متر بالای شهر جاجرود است که از طریق پل قطار مترو از روی آن عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: مترو پردیس برای استان‌های مازندران و گلستان نیز تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث می‌شود تا مردم ماشین‌های خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کنند و از مترو سراسری تهران استفاده کنند. با بهره برداری از مترو پردیس از حجم ورودی خودرو‌های استان‌های گلستان مازندران و شهر‌های شمال شرقی به تهران کاسته شده و خیلی از سفر‌های غیرضروری را حذف می‌کند.

وی همچنین افزود: اخذ مجوز‌های مربوطه برای ساخت مترو پردیس از سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

صدور مجوز محیط زیست مترو پردیس

در زمان وعده داده شده عملیات اجرایی مترو پردیس به واسطه نداشتن مجوز‌های لازم از سوی سازمان محیط زیست آغاز نشد. حدود ۴ ماه بعد یعنی ۲۲ تیرماه امسال سرانجام عیسی کلانتری رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به شرح زیر به وزیر سابق راه و شهرسازی با اجرای طرح قطار برقی تهران-پردیس موافقت کرد؛

«در راستای صدور مجوز زیست محیطی قطار برقی تهران-پردیس به استحضار می‌رساند با عنایت به تصمیمات کمیته ارزیابی شروع عملیات اجرایی طرح مذکور با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان متبوع نامه شماره ۱۴۰۰/۴۳۰/۱۲۱۷۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۷ و نیز الزامات مدنظر دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از نظر این سازمان بلامانع است.

لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازم‌الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست محیطی (EMP) توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.».

اما این مجوز نیست نتوانست طلسم آغاز ساخت مترو پردیس را بشکند. اواسط ماه گذشته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران طی نامه‌ای به شرکت عمران پردیس برای صدور مجوز اجرای متروی این شهر درخواست حدود ۵۵۰ میلیون تومان را کرد. در بخشی از نامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران آمده است؛

«نظر به مشخصات اعلامی و مسیر پروژه درخواستی ـ متروی پردیس ـ خسارت وارده به عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از اجرای طرح فوق برابر آئین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برآورده شده که بر این مبنا خسارت اخیر به‌میزان ۵۵۲ میلیون تومان ابلاغ می‌شود؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ فوق را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری به حساب شماره ... حساب خزانه معین استان نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و اصل فیش پرداختی را به این اداره‌کل ارائه کنید.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: محدوده مورد درخواست برای تجهیز کارگاه پس از واریز مبلغ خسارت موضوع بند ب ماده ۱۲ به‌صورت موقت تحویل آن دستگاه خواهد گردید و لازم است آن مرجع در قالب مکاتبه اداری متعهد گردد پس از اتمام پروژه نسبت به نهال‌کاری مجدد عرصه و استرداد آن به منابع طبیعی اقدام کند.

طبق پیگیری‌های به عمل آمده تمام خواسته‌های سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و ... برای مترو پردیس از سوی وزارت راه و شهرسازی محقق شده، اما مشخص نیست چرا هنوز این پروژه آغاز نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده