تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۳۱۰۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد عنوان کرد؛

بازار بدهی؛ بازوی بازار سرمایه

‌می‌متالز - بازار بدهی نقطه کانونی بازار سهام برای تغییر نهاد‌های بازار سرمایه است؛ بنابراین، به شدت نیاز به تغییر در نهاد‌های بازار داریم چرا که با نهاد‌های فعلی بازار سرمایه نمی‌توان افقی که برای بازار بدهی مدنظر است را محقق کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اینکه به سهامداران بر استفاده از تئوری پرتفوی تاکید می‌شود، بنابراین، بخشی از منابع می‌تواند برای اوراق با درآمد ثابت و بازار بدهی اختصاص یابد به ویژه در شرایط نزولی بازار و زمانی که سپرده‌های بانکی به سایر بازار‌ها ترجیح داده می‌شود.

محمدمهدی مومن زاده در خصوص کمک بازار بدهی به دولت و اقتصاد کلان افزود: این بازار بر تشکیل سرمایه و رشد اقتصادی، تامین کسری بودجه دولت و نظم بخشی به عملیات دولت کمک بزرگی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان داشت: زمانی که اوراق منتشر می‌شود، نشان دهنده وجود نظمی بر عملیات است؛ بنابراین از وقتی دولت خواستار انتشار اوراق بوده، مباحث مالی از جمله درآمد‌ها و بدهی‌ها و از همه مهمتر جریان وجه نقد شرکت‌هایی که اوراق را منتشر می‌کنند نیز منظم‌تر شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که سود میان دوره‌ای باید پرداخت شود در همان زمان منابع، دو یا سه روز قبل طبق قرارداد‌هایی که در انتشار اوراق وجود دارد، باید منابع آماده و در اختیار سپرده گذاری قرار گیرد تا به دارندگان اوراق تقسیم شود و چنانچه این اتفاق نیفتاد، ضامن باید منابع را تامین کند.

مومن زاده با اشاره به این مطلب که همیشه نظم مالی در باز پرداخت‌های اوراق وجود داشته است، بیان داشت: نظم موجود باعث دفاع ما از بازار بدهی شده است، چرا که سرمایه گذاران حقیقی را به سمت آن جذب می‌کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد ادامه داد: بازیگران بازار بدهی متفاوت از بازیگران بازار سهام هستند یا حداقل انتظارات متفاوتی را از سرمایه گذاران خود دارند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، زمانی که بازار سهام در اوج و رونق خود است، بازار بدهی از منظر معاملات حقیقی‌ها و سهامداران خرد رونق دارد و چنانچه معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار بدهی رشد یابد، اتفاقات خوب برای بازار سهام نیز دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: زمانی که بازار سهام بالا و یا پایین می‌شود، یافتن مقصر مهم نیست بلکه باید به دنبال توسعه بازار باشیم.

مومن زاده در ادامه با عنوان اینکه بازار سرمایه همیشه تلاطم دارد، افزود: با نگاهی به بازدهی صندوق‌های مختلف متوجه می‌شویم که در صندوق‌های درآمد ثابت نزدیک به ۱۶۰ درصد، صندوق‌های سهامی ۳۲۰۰ درصد و در صندوق‌های مختلط نزدیک به ۱۵۰۰ درصد بازدهی را شاهد بودیم.

وی یادآور شد؛ کمتر بازاری را داریم که در فاصله ۱۰ تا ۱۲ ساله به این شکل بازدهی‌های خوبی به سرمایه گذاران ارائه کند و به عقیده من بازار سهام یک سرمایه ملی است و اقتصاد کشور، دولت و مردم برای آینده و توسعه کشور به این بازار نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد تاکید کرد: اگر مسولان و دست اندرکاران در خصوص بازار بدهی برای مردم صحبت کنند، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود چرا که بازار سهام، بازار ناشناخته‌ای است و بازار بدهی به مراتب ناشناخته‌تر است.

وی گفت: کارشناسان باید با ارائه توضیحات فنی خود مردم را برای استفاده از این بازار تشویق کنند و این امر نیازمند پویشی ملی است.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار بدهی نقطه کانونی بازار سهام برای تغییر نهاد‌های بازار سرمایه است، بنابراین به شدت نیاز به تغییر در نهاده‌های بازار داریم چرا که با نهاد‌های فعلی بازار سرمایه نمی‌توان افقی که برای بازار بدهی مد نظر است را محقق کرد.

وی تأکید کرد: این امر نیازمند مطالعات بین المللی و خلاقیت است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده