تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۳۱۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازارگردان؛ کنترل‌کننده عرضه و تقاضای بازار

‌می‌متالز - بازارگردان فعال می‌تواند مناسبت‌ترین گزینه برای دستیابی به تعادل قیمتی در بورس و همچنین افزایش نقدشوندگی باشد.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس بازار سرمایه درباره بازارگردانان بازار سرمایه گفت: برای اینکه بازار سهام به بازاری شفاف، کارا و کارآمد تبدیل شود، نیاز به بازارگردان دارد تا نقدینگی لازم تامین شود.

حسن امیری در این باره افزود: بازارگردانی بازار سرمایه کشور را می‌توان در سه حوزه سهام، اوراق بدهی و صندوق‌های قابل معامله (ETF) تعریف کرد که برای هر سه مورد، بورس، اقدام به معرفی و اعلام پارامتر‌های بازارگردانی می‌کند.

وی در توضیح پارامتر‌های بازارگردانی که شامل پارامتر‌های دامنه مظنه، حداقل تعهد روزانه و حداقل سفارش انباشته است، عنوان کرد: دامنه مظنه فاصله بین پایین‌ترین مظنه خرید و بالاترین مظنه فروش است که بازارگردان در یک جلسه معاملاتی و در هر لحظه باید آن را رعایت کند.

امیری در ادامه با اشاره به دو پارامتر دیگر یعنی حداقل تعهد روزانه افزود: حداقل تعهد روزانه میزان حجم معاملاتی است که بازارگردان موظف است در یک جلسه معاملاتی آن‌ها را انجام دهد و پارامتر حداقل سفارش انباشته، پارامتر سوم است که به مجموع تعداد سفارش‌های خرید و فروش در هر لحظه اشاره می‌کند و معمولا یک بیستم حداقل معاملات روزانه است.

به گفته این کارشناس؛ مشتریان اوراق بدهی، اشخاصی حقوقی، چون بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند و با دیدی بلند مدت اوراق را خریداری می‌کنند که بازارگردانان برای این مشتریان با شیوه‌ای توافقی و مبتنی بر مذاکره با خریداران و فروشندگان اوراق، آن‌ها را تا حد زیادی از ریسک نقدشوندگی و ریسک‌های نرخ بهره و سایر ریسک‌ها مصون نگه می‌دارند.

این کارشناس بازار سرمایه به بازارگردانی در صندوق‌های قابل معامله اشاره کرد و گفت: بازارگردانان در این صندوق‌ها دومین رکن اجرایی بعد از مدیر صندوق هستند به طوری‌که فرایند صدور و ابطال در صندوق‌های قابل معامله برای بازارگردان امکان‌پذیر است.

وی توضیح داد: زمانی که روی تابلوی معاملات برای آن صندوق، حجم تقاضای زیادی وجود داشته باشد، اگر واحد صندوق بازارگردان داشته باشد، باید اقدام به عرضه و در غیر این صورت با هماهنگی مدیر صندوق اقدام به صدور واحد جدید و عرضه آن در بازار کند تا قیمت معامله نزدیک به ان‌ای وی NAV لحظه‌ای و ارزش صندوق باشد.

امیری با اشاره به این مطلب که بازارگردان به چرایی قیمت کار دارد و باید قیمت را متعادل نگه دارد، عنوان کرد: یکی از کارکرد‌های اصلی بازارگردان هدایت سهم در بلندمدت و میان مدت به سمت و سوی ارزش ذاتی سهم تعریف شده است.

وی در پایان بر محدودیت‌هایی که بر عملکرد بازارگردانان تاثیر می‌گذارد، اشاره کرد و گفت: چنانچه برخی محدودیت‌ها همچون وجود دامنه مجاز نوسان و برخی مشکلات دیگر برای بازارگردانان برطرف شود به طور حتم شاهد فعالیت چشمگیر بازارگردانان خواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده