تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۳۰۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۵۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دومین هفته از نیم سال دوم، به روند صعودی ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، دومین هفته پاییز با رشد شاخص کل بورس همراه بود. به گونه‌ای که نماگر کل بورس برای دومین هفته پیاپی صعودی بود و در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تثبیت شد.

بررسی فراز و فرود شاخص کل بورس از ابتدای هفته تا پایان به گونه‌ای است که در نخستین روز هفته (شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰) فعالان بازار همانند پایان نخستین هفته مهرماه، شاهد روند افزایشی شاخص کل بورس بودند. به گونه‌ای که در اولین روز هفته گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۶۴۹۷ واحدی معادل ۲.۵۴ درصد به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۴۸۲ واحد رسید. در میان، بیشترین تاثیر در سبزپوشی نماگر بورس، از سوی نماد‌های معاملاتی فارس، فولاد، کچاد، کگل، پارسان و پارس بود. همچنین در این روز، معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۶۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۹۵۰ هزار و ۶۷۱ نوبت معامله و به ارزش ۷۲ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰) شاخص کل بورس بازهم تقویت شد؛ به گونه‌ای که در پایان این روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۲۱۳ واحدی معادل ۰.۲۲ درصد به یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۶۸۹ واحد رسید. در این میان، نماد‌های معاملاتی فارس، تاپیکو، ومعادن، پارسان، شپدیس و کچاد با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر، با پایان فعالیت بازار سرمایه در دومین روز کاری بازار سرمایه در هفته گذشته، معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۴۳۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۹۰۷ هزار و ۱ نوبت معامله و به ارزش ۶۹ هزار و ۷۹۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰) نیز روند مثبت نماگر بورس تداوم یافت. به گونه‌ای که در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸۰۳۶ واحدی معادل ۰.۵۴ درصد به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۱۵ واحد رسید. در این روز، نماد‌های معاملاتی فارس، شپنا، شبندر، شستا، خودرو و وبصادر با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. این در حالی است که معامله‌گران بورس نیز در این روز ۵ میلیارد و ۸۹۲ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۴۹ هزار و ۷۶ نوبت معامله و به ارزش ۵۲ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در نهایت با تعطیلی بازار در چهارمین روز هفته، فعالان بورسی در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰)، بازهم سبزپوشی شاخص کل بورس را نظاره گر بودند. به گونه‌ای که در ایستگاه پایانی دومین هفته مهرماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۶۴۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۹۲ واحد رسید؛ روندی که تحت تاثیر ماد‌های معاملاتی شپنا، فارس، شپدیس، کگل، مبین و شبندر با بیشترین افزایش بود. همچنین در این روز، معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۷۵۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۷۷۱ هزار و ۴۵۵ نوبت معامله و به ارزش ۶۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند؛ بنابراین با پایان فعالین چهار روزه بازار سرمایه در دومین هفته پاییز، شاخص کل بورس با رشد بیش از ۵۱ هزار واحدی همراه شد.

کدام صنایع در بازار این هفته مثبت بودند؟

در هفته‌ای که گذشت وسایل ارتباطی، شیمیایی، قند و شکر، ماشین‌آلات و تجهیزات، خودرو و قطعات، چند رشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی، محصولات چرمی، فنی و مهندسی، کانه‌های فلزی، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، صنایع غذایی به جز قند و شکر، استخراج ذغال سنگ، خرده فروشی، دارویی ها، بانک‌ها و موسسات اعتباری، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فلزات اساسی، محصولات چوبی، بیمه و بازنشستگی، اطلاعات و ارتباطات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و فنی و مهندسی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

با نماد‌های پُرتراکنش هفته آشنا شوید

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نماد‌های گروه دارویی برکت (برکت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، معدنی دماوند (کدما)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، سپید ماکیان (سپید)، آریان کیمیاتک (کیمیاتک) و ایران‌خودرو (خودرو) در گروه نماد‌های پُرتراکنش قرار داشتند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده