تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۳۰۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در ۶ ماهه ۱۴۰۰ کدام صندوق بورسی، بازدهی بیشتری داشت؟ (اینفوگرافیک)

‌می‌متالز - یکی از ابزار‌های بازار سرمایه که در دسته سرمایه‌گذاری غیر مستقیم قرار می‌گیرد و به عنوان واسطه‌های مالی شناخته می‌شوند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. اما در نیمه نخست امسال، کدام نوع از صندوق‌ها بازدهی بهتری داشتند؟

به گزارش می متالز، یکی از ابزارهای بازار سرمایه که در دسته سرمایه‌گذاری غیر مستقیم قرار می‌گیرد و به عنوان واسطه‌های مالی شناخته می‌شوند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

انواع صندوق‌های پرطرفدار

سه نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، مختلط و با درآمد ثابت در بازار سهام از متقاضی بیشتری برخوردار هستند و در بورس افراد بیشتری آن‌ها را نسبت به دیگر انواع صندوق‌ها می‌شناسد. به این دسته از صندوق‌های قابل معامله در بورس ETF هم گفته می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌هایی هستند که موظقند حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در سهام سرمابه‌گذاری کنند این نوع از صندوق از ریسک بالایی برخوردار بوده و به طبع سود بیشتری را هم برای سرمایه‌گذاران دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت شبیه‌ترین نوع به بانک است. درآمد ثابت‌ها موظّفند که حداقل ۷۵ درصد از دارایی‌های خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و… اختصاص دهند صندوق‌های با درآمد ثابت از ریسک کمتری برخوردارند و به همین دلیل عمدتاً سودآوری کمتری نسبت به صندوق‌های در سهام دارند.

در ۶ ماهه ۱۴۰۰ کدام صندوق بورسی، بازدهی بیشتری داشت؟ (اینفوگرافیک)

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هم نوع دیگری از صندوق‌ها هستند که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد دارایی‌های خود را به سهام یا حق تقدم سهام (یا اوراق با درآمد ثابت) اختصاص می‌دهند و بقیه ظرفیت صندوق را به اوراق بهادار با درآمد ثابت (یا سهام و حق تقدم) اختصاص می‌دهند. این نوع از صندوق‌ها به طور کلّی از ریسک و سود کمتری نسبت به صندوق‌های در سهام برخوردار هستند و در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارای ریسک بیشتر و در نتیجه سود بیشتری هستند.

صندوق‌های کم‌تقاضا ولی جذاب

اما به غیر از این سه نوع صندوق، ابزارهای دیگری هم در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که متناسب با ریسک سرمایه‌گذاران دسته بندی شده‌‍اند.

از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند که تحت عنوان جسورانه یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی نیز از آن‌ها یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه بیشتر به کسب و کارهایی پیشنهاد می‌شود که با وجود نوپا بودنشان پتانسیل سودآوری دارند و می‌توانند از سودآوری صندوق‌های جسورانه بهره ببرند.

نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌‍‌های سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله (ETC)ها هستند که در رسته ابزارهای نوین مالی قرار می‌گیرند. این نوع از سرمایه‎گذاری این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا به جای تحمل ریسک از بین رفتن کالا یا ایجاد خسارت‌های احتمالی که متوجه کالا خریداری شده می‌شود، اوراق این صندوق‌ها را خریداری نمایند.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه هم نوع دیگری از سرمایه‌گذاری هستند که برای انجام یک پروژه خاص که صندوق تمایل به انجام آن دارد تشکیل شده است و افراد می‌توانند با خریداری واحدهای این نوع از صندوق در انجام پروژه همکاری کنند. این صندوق در نهایت برای انجام یک «شرکت پروژه» انجام می‌شود و به محض تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مد نظر سهام شرکت به عنوان سهامی عام شناخته می‌شود و فرآیند عرضه شدن در بورس را طی می‌کند سپس تمامی سهام این شرکت از طریق بورس عرضه می‌شود و به دارندگان واحدهای این صندوق به همان میزانی که یونیت پروژه را خریدند سهام تعلق می‌گیرد.

صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در ذیل انواع صندوق‌های برای تامین مالی ایجاد شده‌اند. نوع دیگری از صندوق‌هایی که می‌توان برای تامین مالی از آن استفاده کرد صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات است که از سرمایه‌های کوچک افرا دبرای احداث یا تکمیل یک پروژه ساختمانی شکل گرفته‌اند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده