تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۳۱۰۹۲

احیای کریدور تجاری اکو و مسیر سهل ایران برای ارتباطات منطقه‌ای

‌می‌متالز - جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پاکستان به عنوان سه بنیانگذار اصلی سازمان همکاری اقتصادی نقش بسزایی برای هم افزایی در حوزه ارتباطات منطقه‌ای از طریق تجارت دوجانبه و ترانزیت ایفا می‌کنند، تکمیل اولین مرحله ارسال محموله‌های تجاری از مسیر ایران حکایت از احیای مجدد کریدور تجاری اکو دارد.

به گزارش می‌متالز، بزرگترین شرکت تدارکاتی (لجستیکی) این کشور که ماه گذشته از ابتکار تازه‌ای برای احیای کریدور اکو موسوم به ITI میان تهران-استانبول-اسلام‌آباد خبر داده بود، هم اکنون توانست اولین محموله شامل کالا‌های با ارزش از پاکستان به ترکیه از طریق مسیر ایران با استفاده از سیستم بین المللی ترانزیت تیر (TIR) را ارسال کند.

روایت رسانه‌های پاکستان به ویژه نهاد‌های ناظر بر ارتباطات منطقه‌ای و مسائل ترانزیتی این کشور از ورود دو کامیون بزرگ شرکت ملی لجستیکی پاکستان (NLC) به ترکیه از مبداء پاکستان و با طی مسیر زمینی جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

براساس این گزارش، همزمان با ورود کامیون‌های تجاری شرکت لجستیکی پاکستان در گمرک استانبول، مقامات وزارت حمل و نقل ترکیه، دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای مستقر در ژنو، مسوولان دبیرخانه سازمان اکو و برخی از مسوولان وزارت راه و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران برای استقبال از پیشرفت حضور داشتند.

شرکت کنندگان این تحول را گامی حیاتی در ارتقای ارتباط و افزایش تجارت منطقه‌ای و احیای مجدد کریدور حمل و نقل جاده‌ای میان اسلام‌آباد-تهران-استانبول و یک توافق برد-برد دانستند.

سیروس قاضی سفیر پاکستان در ترکیه طی سخنرانی در این مراسم گفت: عملیاتی شدن طرح کریدور جاده‌ای به کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کمک می‌کند. احیای کریدور حمل و نقل جاده‌ای اسلام‌آباد-تهران-استانبول (ITI-ECO) باعث ایجاد درآمد، افزایش تجارت و افزایش همکاری‌های اقتصادی بین کشور‌های عضو اکو می‌شود.

گفتنی است، کامیون‌های حمل بار تجاری با محموله کالا‌های با ارزش از مبداء شهر بندری کراچی پاکستان برای اولین بار به استانبول ترکیه رسیدند. این کامیون‌ها از طریق مسیر زمینی ایران و با طی مسافت ۵۳۰۰ کیلومتری به عنوان بخشی از کریدور تجاری و حمل و نقل جاده‌ای اسلام‌آباد- تهران-استانبول (ITI-ECO) طی ۱۰ روز وارد استانبول شدند.

منابع خبری با اشاره به توافق سال گذشته ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان اعضای بنیانگذار سازمان همکاری اقتصادی (ECO) برای ازسرگیری کریدور جاده‌ای و ریلی اکو در سال جاری، گفتند: ارتباطات منطقه‌ای میان سه کشور، تسهیل رفت و آمد تجاری و مردمی و مزایای اقتصادی درازمدت از دستاورد‌های این پروژه ریلی خواهد بود.

اکنون شرکت ملی لجستیک، بزرگترین شرکت لجستیکی پاکستان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی طرح احیای مجدد کریدور اکو را کلید زد و از نظر کارشناسان، مسیر سهل و به صرفه جمهوری اسلامی ایران بهترین گزینه برای تقویت تجارت دوجانبه، چندجانبه و ترویج تجارت ترانزیت خواهد بود.

پیش‌تر، گزارش داده شد: در صورت اجرایی شدن برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، پکن بدون شک به استفاده از ظرفیت کریدور اکو برای تقویت ارتباطات در منطقه نیاز پیدا می‌کند و همزمان در صورت موفقیت چینی‌ها برای مهار نفوذ آمریکا در آسیا، آنان به مشارکت بیشتر کشور‌های منطقه احتیاج دارند.

قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام‌آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردهم اوت همان سال (۲۳مرداد ۱۳۸۸) از اسلام‌آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه‌ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد.

اواسط خردادماه امسال کمیته دائمی امور راه آهن در مجلس سنای پاکستان با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی در منطقه و فرصت تقویت و توسعه روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، از دولت اسلام‌آباد خواست تا گام جدی برای احیای قطار باری اکو میان ایران، پاکستان و ترکیه بردارد.

این کمیته که شامل سناتور‌های وابسته به احزاب مختلف سیاسی پاکستان است، اعلام کرد: احیای خط ریلی اکو فرصت عالی برای تجارت آسان در منطقه، کاهش تعرفه در واردات و صادرات کالا از طریق قطار باری به ویژه کاهش میزان هزینه و مدت زمان انتقال کالا به مقصد خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده