تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۳۱۲۱۸
در نخستین نشست با انجمن‌ها و تشکل‌های حمل و نقلی؛

قاسمی: نوسازی ناوگان حمل و نقل اولویت وزارت راه و شهرسازی است

قاسمی: نوسازی ناوگان حمل و نقل اولویت وزارت راه و شهرسازی است
‌می‌متالز - رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در هم‌اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌های حمل و نقلی یکی از اولویت‌های وزارتخانه را نوسازی ناوگان حمل و نقلی در تمامی بخش‌ها برشمرد و از تدوین نقشه حمل و نقل کشور در همراهی با بخش خصوصی، خبر داد.

به گزارش می‌متالز، وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست هم‌اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌های حمل‌ونقلی در وزارت راه و شهرسازی که روز شنبه ۱۷مهر در ساختمان دادمان برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل کشور در تولید ناخالص داخلی شرایط مناسبی ندارد، بر همراهی بخش خصوصی و ارایه ایده و نظرات این بخش برای رفع مشکلات موجود تاکید کرد و گفت: اگرچه منابع مالی کشور محدود است و شرایط تحریم هم وجود دارد، اما می‌توان بخشی از مشکلات کشور در حوزه حمل و نقل را با همفکری حل کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه در حوزه ناوگان، کشور نیازمند نوسازی است، تاکید کرد: نوسازی ناوگان جاده‌ای، هم در سرعت و هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد خواهد کرد و همه این‌ها به نفع اقتصاد کشور است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی را نامناسب برشمرد و ضمن قدردانی از ایرلاین‌ها و شرکت‌هایی هوایی که در ایام اربعین ۷۰ هزار مسافر را ظرف ۶ روز جابه جا کردند بر ارتقای ناوگان هوایی نیز تاکید کرد.

قاسمی یادآور شد: شاهد بوده و هستیم هر جایی که لازم بوده همه اصناف و تمامی گروه‌های به صحنه آمدند تا چالش‌های موجود در کشور برطرف شود.

وی بر تشکیل جلسات تخصصی برای برطرف کردن مشکلات صنعت حمل و نقل کشور تاکید کرد و گفت: در جلسات تخصصی حتما از نظرات بخش خصوصی بهره گرفته می‌شود. آنچه که وظیفه وزارت راه در تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اخذ مصوبات در هیات دولت و حتی تهیه لوایحی برای رفع مشکلات صنعت حمل و نقل کشور در همراهی با مجلس، انجام می‌شود که در این راه انتظار داریم تا تشکل‌ها نیز همراهی لازم را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقشه راه در حوزه حمل و نقل با کمک اصناف تدوین و تهیه خواهد شد که اینکار باید حداکثر تا پایان سال جاری و قبل از بسته نشدن بودجه انجام شود.

قاسمی ضمن تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا وضعیت حمل و نقل ارتقا یابد، همراهی بخش خصوصی را برای سرعت دادن به رفع مشکلات حوزه حمل و نقل ضروری دانست و گفت: اگر قرار است نوسازی از طریق واردات انجام بشود، اینکار انجام شود تا بعد از آن داخلی‌سازی را تقویت کنیم. همچنین باید پیشنهادات بخش خصوصی ارایه شود تا دولت در همراهی بخش خصوصی اقدام به نوسازی و ساماندهی حمل و نقل کشور بکند.

وی از نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های حمل‌ونقلی خواست تا انتقاد‌های خود را از این بخش برای بهبود وضعیت موجود ارایه بدهند.

وی تاکید کرد: انتظار است تا انجام جلسات به تدوین دستورالعمل منتج شود که اینکار با همراهی معاونت حمل و نقل اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی بر تقویت حمل و نقل بین‌المللی و بر رفع موانع موجود تاکید کرد و گفت: در انجام برخی از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه در این دوره آمادگی دارد تا با وابسته نبودن به بخشی از منابع دولتی برخی از پروژه‌های این وزارتخانه را عملیاتی و اجرایی کند. به عنوان نمونه اجرای آزادراه شمال- مشهد یکی از پروژه‌هایی است که چنانچه از سوی دولت پیشنهاد شود مردم در تکمیل آن مشارکت خواهند داشت.

وی همچنین بر ایجاد مشوق و تضمین برای سرمایه‌گذاران در همکاری با پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد. به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در این دوره تلاش می‌کند تا با ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران شرایط را برای سرمایه‌گذاری در انجام پروژه‌های حمل و نقلی فراهم کند.

قاسمی با اعلام اینکه در حال مذاکره با بخش خصوصی برای انجام چندین پروژه مشارکتی در حوزه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در برنامه است تا تامین لکوموتیو، نوسازی ناوگان ریلی، نوسازی ناوگان جاده‌ای حتما باید با مشارکت بخش خصوصی انجام بشود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اجرای راه‌آهن بوشهر-شیراز با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال پروژه آغاز شده و کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: تغییر در روش اجرای پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است که می‌تواند در اجرای پروژه‌ها و سرعت دادن به آن نقش داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی روی اجرای قرارداد و مذاکره با کشور‌های دیگر برای ارتقای وضعیت حمل و نقل کشور، ایده‌ها و نظرات خود را ارایه کنند.

در بخشی از این نشست، نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌ها نیز به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند. عمده درخواست بخش حمل و نقل، مداخله کمتر دولت در برخی از فعالیت‌ها و عدم تصدی گری دولت بود. همچنین انجمن‌ها خواستار حمایت دولت از انجمن‌های حمل و نقلی برای رفع مشکلات و بحران‌های موجود شدند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت