تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۳۱۳۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تعجب از افت بورس و انتقاد از دو صندوق مهم بازار / عدم اثر تغییر رئیس سازمان

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام تعجب از افت شاخص و سهام و انتقاد از دو صندوق تثبیت و توسعه بازار، گفت: شایعه تغییر رئیس سازمان بورس نمی‌تواند نقشی در روند منفی بازار داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، محمد خبری زاد اعلام اینکه ریزش دیروز آن هم با توجه به مشخص شدن رئیس کل جدید بانک مرکزی و انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، عجیب بود گفت: شایعه انتشار گزارش نامناسب شرکت‌های پالایشی در روز گذشته و افت نسبی دلار، منجر به نگرانی فعالان و افت شاخص و دیگر متغیر‌ها شد.

وی افزود: وضعیت فعلی بورس، نوسانی بوده که ناشی از خرید سهام توسط دو صندوق تثبیت و توسعه بازار در زمان منفی و فروش هنگام مثبت شدن بازار و تکرار این رویه توسط دیگر فعالان است. به طوری چهارشنبه گذشته، سرمایه گذاران زیادی اقدام به فروش سهام کردند و حال منتظر تداوم روز‌های منفی و سپس اقدام به خرید هستند. ماتسفانه تاثیر این عامل در ریزش از شایعه و کاهش قیمت دلار بیشتر است.

این کارشناس درباره اثر شایعه تغییر رئیس سازمان بورس هم توضیح داد: روند منفی بازار نمی‌تواند دستوری باشد. چرا که حقوقی‌ها، قدرت زیادی نداشتند. تنها محل دارای قدرت دستکاری، صندوق توسعه بازار است که قطعاً دستکاری رخ نداده است. شایعه حضور حامد سطانی نژاد در ریاست سازمان بورس هم نمی‌تواند نقشی در روند منفی بازار داشته باشد.

به گفته وی با توجه به عواملی، چون رشد قیمت‌های جهانی، تثبیت نفت در ارقام بیش از ۸۰ دلار، گزارش‌های ماهانه مثبت شرکت‌ها و احتمالاً گزارش ۶ ماهه مناسب، ریزش دیروز بازار بسیار عجیب و غیرقابل پیش بینی بود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده