تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۳۱۵۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست خبری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام شد:

رشد ۴۴ درصدی صدور پروانه بهره برداری صنعتی در استان تهران

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه این سازمان از رشد ۴۴ درصدی صدور پروانه بهره برداری دربخش صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، یداله صادقی در نشست خود با اصحاب رسانه گفت: ۲۰ درصد از صنایع دارای پروانه بهره برداری و مجوز تولید در استان تهران مستقر هستند، علاوه بر این واحد‌های صنعتی بالغ بر ۱۶ هزار واحد تولیدی صنفی نیز در استان وجود دارد که مقیاس فعالیت آن‌ها صنعتی است که درآمار صنعتی کشورلحاظ نمی‌شود و بعنوان واحد‌های صنفی شناخته می‌شوند؛ براساس مجوز‌های رسمی صادره در بخش صنف و صنعت در استان تهران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار اشتغال مستقیم دربخش صنف و صنعت داریم که یک میلیون درصنف و ۵۰۰ هزار آن در صنعت فعالیت می‌کنند و سایر بخش‌های خدماتی و وابسته هم وجود دارد که اشتغال غیر مستقیم را شامل می‌شود.

رئیس سازمان صمت تهران اظهار داشت: در این استان حدود ۱۷ هزار کارت بازرگانی فعال داریم که ۵۵ تا ۶۰ درصد از کارت بازرگانی کل کشور دراستان تهران فعالیت می‌کنند و خدمات مورد نیاز و ثبت سفارش را دراین استان انجام می‌دهند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در استان تهران گفت: این استان با توجه به ویژگی‌ها و گستردگی که دارد مشکلات خاص خودش را دارد، ما درزمینه توسعه صنعت با مشکل ممنوعیت استقرار صنعت در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مواجه هستیم که صرفا صنایع خاص را می‌توان مستقر کرد؛ خیلی از رشته فعالیت‌های صنعتی که متقاضی و سرمایه گذار هم دارد را نمی‌توان ازنظر قانونی دراین استان مستقر نمود. تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی ما با قدمت بالا نیاز به بازسازی و نوسازی، افزودن و توسعه محصولات جدید و افزایش ظرفیت دارند که سال‌های سال به دلیل مسائل زیست محیطی و ممنوعیت قانونی امکان افزودن و توسعه محصولات جدید را ندارند، دراین چند سال اخیر طی پیگیری‌های بعمل آمده با استانداری و محیط زیست برخی از این محدودیت‌ها برداشته شده و مجوز برای افزایش ظرفیت، توسعه محصول و بازسازی ونوسازی واحد‌ها فراهم شده است.

صادقی درادامه تصریح نمود: مهمترین قدمی که امسال برداشته شده و تحت عنوان مانع زدایی و پشتیبانی از واحد‌های تولیدی موجود استان انجام شده این است که با هماهنگی و همکاری سازمان صمت، استانداری، ادراه کل محیط زیست و هیات مقررات زدایی این موانع برداشته شده و واحد‌های تولیدی از حالت انجماد خارج شده اند. به همین دلیل شاهد تقاضای واحد‌های تولیدی استان برای بازسازی، نوسازی، توسعه و افزایش محصول به سبد محصولات هستیم.

وی در ادامه گفت: همانطور که میدانید نظام تولید و صنعت، نظام پویا و فعال است. ما اگر به خاطر مقرراتی که وجود دارد آن‌ها را در گذشته خود نگه داریم، نمی‌توانند به روز شوند، آلایندگی آن‌ها بالا می‌رود، چون از فن آوری کهنه استفاده می‌کنند و سوخت و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، محصول بازار پسند تولید نمی‌کنند و قیمت محصول تولید شده آن بالا می‌رود، اما با مانع زدایی‌ها مزیت نسبی برای کالا ایجاد می‌شود، کیفیت بالا می‌رود و قیمت نسبت به مشابه خارجی متعادل می‌گردد، همچنین از ورود کالای مشابه جلوگیری می‌شود و امکان صادرات برای آن کالا فراهم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این اقدام که در جهت رفع موانع از واحد‌های تولیدی استان تهران صورت گرفته اقدام خوبی بوده که درنظرداریم در بعد وسیع‌تر نیز انجام شود. منتها در این حد که مورد تصویب هیات مقررات زدایی شده و درحد اختیارات هیات بوده انجام شده و مابقی را پیگیر هستیم تا دردولت مصوب شده تا گشایش‌های بهتری برای توسعه فعالیت‌های صنعتی -با لحاظ شرایط زیست محیطی –انجام شده و شاهد تولیدات بروزتر و کاملتری از واحد‌ها باشیم و در نهایت مزیت نسبی برای بازار داخل و خارج پیدا شود و از افزایش هزینه‌های تولید، سوخت و انرژی برای واحد‌های صنعتی جلوگیری گردد. این مهمترین اقدام طی ۶ ماهه اول سال است که به نتیجه رسیده و واحد‌ها از این تسهیلات استفاده می‌کنند.

صادقی درادامه گفت: طی ۶ ماهه اول دربخش صنعت ۸۸ مورد پروانه بهره برداری سال صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشتیم. میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال گذشته درپروانه‌های ایجادی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در ۶ ماهه اول سال تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۹۹ درصد سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه درصنایع مجاز و در چارچوب دستورالعمل صنعت ایجاد شده است. اشتغال صنعتی که دراین مدت ایجاد شده هزار ۸۴۲ نفر بوده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصدرشدداشته است. ما درصنعت پوشاک، غذا، صنایع دانش بنیان با تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری محدودیت برای صدور پروانه ایجادی نداریم.

رئیس سازمان صمت تهران همچنین درخصوص پروانه‌های بهره برداری توسعه‌ای گفت: سال قبل ۱۶۹ پروانه بهره برداری توسعه‌ای و امسال ۲۰۸ فقره صادر شده که ۲۳ درصد رشد داشته ایم. از نظر رشد در سرمایه گذاری بالا بوده، اما اشتغال توسعه‌ای با ۲۹ درصد منفی بوده است، چون فناوری‌های بکار گرفته شده کاربردی نبوده و رباتیک بوده که اشتغال کمتری را درپی داشته است.

صادقی اظهارداشت:از اول سال تا کنون ۱۰۲۱ مورد جواز تاسیس صادر شده که تا پایان سال اضافه می‌شود. روند صدور جواز تاسیس نسبت به سال قبل ۱۳ درصد منفی بوده، اما روند سرمایه برای جواز تاسیس ۴ درصد افزایش داشته است. ۷۵ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۷۷۷ میلیون ریال سرمایه پیش بینی شده امسال بوده است. اشتغال پیش بینی شده ۴۵ هزار ۳۴۲ بوده که ۴ درصد رشد مثبت داشته است. همه جواز‌های تاسیس صادر شده تبدیل به پروانه بهره برداری و طرح صنعتی نمی‌شود. طرح‌ها از ۲ درصد تا ۸۰ درصد پیشرفت تعریف می‌شود که از ۸۰ درصد به بالا شامل پروانه بهره برداری می‌شوند. بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۲۴ طرح داریم که برای تکمیل آن‌ها ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش بینی شده است، بین ۶۰ تا ۸۰ پیشرفت فیزیکی، ۱۰۷ طرح داریم که هزار و صد و پنجاه و هشت میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل مورد نیاز است. بین ۴۰ تا ۶۰ پیشرفت، ۱۱۶ طرح داریم که حدودهزار میلیارد سرمایه برای تکمیل آن‌ها لازم است. ۲۷۷۵ طرح که بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که تبدیل به پروانه بهره برداری شود؛ که اگر انجام شود ۱۱۳ هزار و سیصد وپنجاه و پنج نفر را در پی دارد.

این مقام مسوول افزود: در بخش اصناف نیز که یکی از پتانسیل‌های بزرگ بخش تجارت و اشتغال است، ۳۶ هزار و ۳۱۶ تا پروانه کسب در رسته‌های تولیدی توزیعی، خدماتی و خدمات فنی صادر شده است. پروانه‌های تولیدی صنفی هم در بخش تولید و هم برای مصرف مستقیم مردم و هم درزنجیره ارزش کارخانجات بزرگ فعالیت می‌کنند. این کالا‌ها بعنوان مواد اولیه یا کالا‌های نیمه ساخته مصرف می‌شوند که ۷ هزار و ۸۷۷ پروانه تولیدی صنفی صادر کرده ایم. همچنین ۳ هزار و ۷۴۲ پروانه خدمات فنی و مهندسی صادر شده است که باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود؛ که در جمع ۱۱ هزار پروانه خدمات تولیدی و فنی مهندسی صنفی صادر شده است.

صادقی تاکید کرد: سال گذشته در نیمه اول ۳۵۴ هزار و ۶۲ مورد بازرسی از واحد‌های تولیدی و تعاونی ها، مدارس غیر انتفاعی و خدمات آموزشی که متولی نظارت بر این‌ها هستیم، داشتیم. امسال در نیمه ۴۶۶ هزار و ۱۱۱ مورد بازرسی داشتیم که ۳۱ درصد رشد داشته است.

صادقی در ادامه اظهار کرد: ارزش این پرونده ها‌ی متشکله سال قبل ۱۰ هزارمیلیارد ریال بوده است که امسال ۱۲۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.

در استان تهران نیز معادن شن و ماسه که مصارف ساخت و ساز را دارد و پروژه‌های مسکونی و عمرانی مصرف دارد. ۲۸۰ معدن دراستان دارای بهره بردار است که از این تعداد ۲۴۰ تا از این معادن درحال بهره برداری است و ۴۰ تا از آن‌ها به دلیل مشکلات حقوقی و قانونی فعالیت آن‌ها تعطیل است. تعداد پروانه بهره برداری در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵ مورد و در نیمه اول امسال ۷ مورد بوده که ۴۰ درصد رشد را درصدور پروانه بهره برداری معدن داشته ایم. در معدن با توجه به شرایط خاص و محدودیت سرزمینی اجازه اینکه به صورت مکرر و تعداد بالا بتوان پروانه صادرکرد وجود ندارد. طبیعتا اشتغال معادن نیزمحدود است. در سال قبل ۴۹ نفر اشتغال داشتیم امسال ۶۶ نفر بوده است.

صادقی بیان کرد: پروانه اکتشاف که برای کشف ماده معدنی صورت می‌گیرد، ممکن است برای ریسک صورت نگیرد، امسال ۲ پروانه اکتشاف صادر شده است که منتج به پیدایش ماده معدنی در حد مقیاس اقتصادی شده است.

در ۶ ماهه اول سال ۲۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از بهره برداران وصول شده است که این عدد ۲۶۱ درصد رشد نسبت به سال قبل دارد.

بر اساس گفته‌های صادقی در بخش تجارت خارجی نزدیک به ۱۷۰۰۰ کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد که می‌توان گفت حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد از کارت‌های بازرگانی کشوردر استان تهران صادر می‌شود و در ۶ماهه اول ۷۰۷۷مورد کارت صادر یا تمدید شده است. ۱۴۹۲ مورد پرونده جدید صادر و ۵۵۸۵ ومورد تمدید داشته ایم که نسبت به سال قبل با ۷۲ درصد رشد درصادره و ۲۱ درصد در تمدیدهمراه بوداست.

وی افزود: یکی از خدمات اساسی به واحد‌های تولیدی، تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات تولید است که ثبت سفارش باید صورت گیرد. امسال ۳۶ هزار و ۲۵۷پرونده برای گرفتن ثبت سفارش به ما واصل شده است؛ که ۲۹ هزار و ۵۶۳ مورد رسیدگی شده و حدود ۷۰۰۰ مورد در دست رسیدگی است. ارزش پرونده‌های رسیدگی شده نزدیک به ۱۱ میلیارد یورو تقاضای واحد‌های تولیدی بوده است که ۹۴ درصد از ثبت سفارشات انجام شده مربوط به مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی تولید است و کمتر از ۶ درصد آن مربوط به کالا‌های ساخته شده ایست که امکان تولیدآن درکشور نیست و برای فعالیت‌های اقتصادی لازم است مثل برخی از سایز‌های تایر سنگین و برخی از ماشین آلات راهسازی و معادن که امکان تولید آن درکشور وجودندارد یاکافی نیست.

صادقی گفت: برنامه‌هایی برای جهش تولید و پشتیبانی مدنظر بوده که در قالب هفت محور و ۴۰ برنامه ابلاغ شده است که تعدادی از این برنامه‌ها را انجام دادیم. ما برنامه توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل داریم؛ فرصتی است که واحد‌های تولیدی از این استفاده کنند و ساخت داخل انجام دهند و سال گذشته یک میلیارد و دویست میلیون دلار باید ماشین وارد می‌شد که شرکت‌ها خودشان داخلی سازی کردند و ازامکانات خود استفاده کردند. هدفی که امسال گذاشته شده است یک میلیارد دلار است که نسبت به سال قبل۲۰ درصد این هدف کم شده است، چون بعضی از این ظرفیت‌ها در استان‌های دیگر مستسقر است. این هدف در شش ماهه اول حدود ۲۶۲ میلیارد دلار بوده است که به طور کامل محقق شده است.

صادقی افزود: البته برخی از این اقدامات در مسیر تکمیل است و پیش بینی می‌کنیم که امسال بالاتر از یک میلیارد دلار را داخلی سازی کنیم که در راستای اهداف ماست.

این مقام مسئول گفت: هدف بعد فعال سازی واحد‌های راکد صنعتی است که یک سری از آن‌ها غیر فعال هستند این‌ها طرح هستند و در یک برنامه جداگانه پیگیری می‌شود که کمیته‌هایی تشکیل شده و بررسی طرح صورت می‌گیرد تا حداکثر ظرف یکسال اگر انجام شود اجازه می‌دهیم در غیر این صورت این واحد‌ها خلع ید و واگذار می‌شود.

بخش دیگر واحد‌های نیمه فعال یا راکد هستند که قبلا بودند وتولید می‌کردندکه بنا به دلایل مختلف از چرخه تولیدخارج شده اند که این‌ها هدف گذاری شده اند که سالانه فعال شوند. در شش ماهه اول امسال ۱۸۳ طرح راکد یا نیمه فعال را فعال کردیم و واحد‌ها را دوباره راه اندازی کردیم.

او گفت: مکانیزمی برای رسیدگی به مشکلات واحد‌های تولیدی داریم. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که شامل بازدید مستمر از واحد‌های تولیدی است که هم استاندار و معاونین ذیربط و مدیران دستگاه‌ها حضور دارند. بازدید صورت می‌گیرد ومشکلات واحد‌ها احصا می‌شود. ما سایتی داریم تحت عنوان سایت بهین یاب که سایت ارائه خدمات صنعتی و معدنی کشور است که واحد‌های مشکل دار ثبت نام می‌کنند که برای ما ارسال می‌شود و بلافاصله توسط کارشناسان رسیدگی صورت می‌گیرد و ظرف یک هفته با جلسه‌ای که با استاندار، بانک‌ها و خود صنعتگران در آن جلسه به تایید می‌رسد. خوشبختانه امسال واحدی که تعطیل شود نداریم، واحدی که گرفتار بانک است و نتوانسته مالیات را بدهد و تامین اجتماعی خود را به موقع پرداخت نکرده است و بانک هم تا حدی می‌تواند انعطاف داشته باشدلذا واحد تولیدی دراین کارگروه تعیین تکلیف می‌شود. از بانک‌ها بخشودگی یا تخفیف می‌گیریم که واحد بتواند این مشکل را برطرف کند یا مشکلات آب، برق و گاز که می‌تواند در این سامانه مطرح کنند.

صادقی ادامه داد: همه بخش‌های تولیدی اعم از صنعتی، معدنی، گردشگری و کشاورزی می‌توانند با مراجعه به سایت بهین یاب مشکل خود را با ما درمیان بگذارند و مشکل را با حضور خودشان ظرف یک هفته انجام می‌شود و سعی در حل آن می‌کنیم. هدف ما دراین کارگروه این است که هیچ واحد تولیدی نباید به خاطر بدهی تعطیل شود.

او گفت: ۱۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در ۶ ماه اول سال برگزار شد، ۴۳۵ موردمصوبه برای واحد‌های تولیدی صادر شده است. تعداد شرکت‌های مراجعه کننده ۲۸۶ شرکت بوده است که بخشی در امور مالیاتی و برخی از تامین اجتماعی و ۲۳۸ مورد مشکل بانکی داشتند که رفع شده و حکم آن‌ها صادر شده است و این روال کمک می‌کند که واحد‌ها به تولید خود ادامه دهند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده