تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۳
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۳۱۶۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خریداران بزرگ بازار در انتظار حرکت بانک مرکزی

‌می‌متالز - یکی از موانع رشد بازار سرمایه، قیمت گذاری‌های دستوری است. می‌توان از پتانسیل‌های بورس کالا برای آزادسازی تدریجی قیمت‌ها بهره برد.

به گزارش می‌متالز، با وجود افزایش مداوم قیمت کالا‌ها و وضعیت مناسب سودآوری اکثر شرکت‌ها و صنایع بورسی، بازار سرمایه کرخت است و رونقی ندارد.

کاویان عبداللهی مدیر توسعه کسب و کار سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: مهم‌ترین دلیل عدم تحرک بازار سرمایه در شرایط فعلی، کمبود نقدینگی در این بازار است.

وی ادامه داد: بخش عمده سهامداران خرد بازار سرمایه سال گذشته متحمل ضرر و زیان قابل توجهی شدند و طبیعی است که با تحمیل چنین زیانی، تا مدت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ترس داشته باشند و محتاطانه‌تر عمل کنند. علاوه بر این، خریداران بزرگ بازار از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری هم به رغم ارزندگی بازار سرمایه از منظر تحلیلی، با توجه به مسوولیتی که در قبال سرمایه‌های مردم دارند، حرکت محتاطانه تری دارند. اما قطعا رفع برخی دغدغه‌های بازار در جلب اعتماد سرمایه گذاران موثر خواهد بود.

عبدالهی افزود: یکی از دغدغه‌های این روز‌های بازار سرمایه، نرخ بهره است. نوسان نرخ بهره بین بانکی معمولاً با وقفه زمانی دو ماهه تاثیر خود را در بازار سرمایه نمایان می‌کند. نرخ بهره بانکی به سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد و معتقدم با توجه به حضور صالح آبادی در بانک مرکزی، این نهاد می‌تواند در مورد نرخ بهره بانکی به نحوی عمل کند که هم خواسته‌های بانک مرکزی تامین گردد و هم بازار سرمایه ریسک کمتری را متحمل شود. در این صورت هم بازار سرمایه و هم بازار پول ثبات و آرامش بیشتری خواهند داشت و شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از موانع رشد بازار سرمایه، قیمت گذاری‌های دستوری است. عرضه سیمان در بورس کالا، تجربه موفقی بود که هم به منطقی شدن قیمت سیمان کمک کرد و هم در سایه شفافیت این بازار و حذف دلالان، اتفاقات مثبتی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رقم خورد. شکی نیست که آزادسازی ناگهانی قیمت ها، اقشار آسیب پذیر را تحت فشار قرار خواهد داد؛ ولی با توجه به شفافیت بازار سرمایه و فعالیت ناظران در بورس ها، می‌توان از پتانسیل‌های بورس کالا برای آزادسازی تدریجی قیمت‌ها بهره برد. این اتفاق به رشد و رونق بازار سرمایه هم کمک خواهد کرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده