تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۳۱۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس بازار سرمایه انتقاد کرد؛

کسب درآمد دولت‌ها از افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه برخی از خسارات جبران ناپذیر وارده ناشی از کسب درآمد از افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی بر عملکرد واحد‌های کوچک معدنی را برشمرد و خطاب به مسئولان وزارت صمت گفت: اگرچه دولت‌ها می‌توانند در شرایط مناسب با افزایش تعرفه‌های صادراتی منابع درآمدی خود را افزایش دهند، اما این اقدام نباید به رویه‌ای دائمی تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی میرزایی روز سه شنبه، درباره زمان و چرایی افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی برای فعالان این بخش، افزود: زمانی که هر کدام از دولت‌ها با کمبود بودجه و یا کاهش درآمد‌های نفتی مواجه شوند تعرفه صادرات مواد معدنی را افزایش می‌دهند یعنی هر صادرکننده به ازای هر واحد صادرات باید مبلغی را به حساب دولت واریز کند که این رقم هم به معنای افزایش هزینه ها، کاهش سود صادرکننده و در نتیجه تنزل تمایل به صادرات است.

وی اضافه کرد: اگرچه معادن بزرگ هم که عمدتا دولتی هستند ممکن است در این شرایط با نارسایی‌هایی مواجه شوند، اما از آنجا که مالکان اصلی آن‌ها دولت است با اجرای این قانون با مشکل زیادی روبرو نخواهند شد، اما به طور قطع معادن کوچک با این تصمیمات دچار جبران ناپذیری خواهند شد.

وی به هر حال تاکید کرد: از آنجا که برقراری این تعرفه سبب می‌شود از حاشیه سود صادرکننده مواد معدنی کم شود دولت باید برای تشویق صادرکننده سیاست تشویقی اعمال کند تا معدنکاران تشویق به افزایش صادرات شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان آنکه بخش عمده‌ای از شرکت‌ها و بنگاه‌های حاضر در بورس صادرات محور هستند که عمده درآمد آن‌ها از محل صادرات تامین می‌شود، اضافه کرد: هر وقت تعرفه‌ای جدید وضع شود حاشیه سود این شرکت‌ها کاهش خواهد یافت که این نیز به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن سود نقدی پرداختی به سهامداران و eps‌ها است و در نتیجه همه این موارد منجر به پایین آمدن سودآوری شرکت‌ها و سهامداران خواهد شد.

میرزایی گفت: البته به طور کلی، ارزش سهام در ایران عموما تابع نرخ ارز است و به عنوان دارایی به آن نگاه می‌شود و سایر مولفه‌ها مانند افزایش تعرفه‌ها تنها اثرات ثانویه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع وضع تعرفه‌های صادراتی پیش از این هم اعلام شده بود، اما تاثیر چندانی بر ارزش سهم‌ها در بازار سرمایه نداشت. در شرایط مختلف تاثیر تصمیمات دولت‌ها می‌تواند متفاوت باشد، اما کم یا زیاد بر آن اثر خواهد گذاشت.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده