تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۳۱۷۱۱
سرویس خبر : صنایع کوچک
عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛

اصلاح مدیریت بازار لوازم خانگی سبب خروج آن از تصرف قاچاقچیان می‌شود

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان آنکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار قاچاقچیان است، گفت: با اصلاح شیوه‌های مدیریتی و بازنگری در نظارت بر خرید و فروش این محصولات، می‌توان بازار را به استفاده از تولیدات داخلی هدایت کرد.

به گزارش می‌متالز، قاسم مصطفوی روز چهارشنبه در گفت وگویی، با بیان اینکه نمی‌توان با صدور یک بخشنامه یک مرتبه جلوی واردات قاچاق کالا را گرفت، افزود: چند مسیر برای قاچاق در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها رسمی و دیگری غیررسمی است، در مسیر غیررسمی محصول با لنج و به صورت غیرقانونی وارد می‌شود و باید سازمان‌های مختلف برای کنترل آن وارد عمل شوند، اما بخشی از واردات به واسطه هماهنگ نبودن برخی از سازماندهی دولتی انجام می‌شود. مثلا یک زمان نیز کولبری، واردات مسافری و ته لنجی مطرح می‌شود که همین موضوع نیز به راهی برای واردات محصولات قاچاق تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تولیدات داخلی نتواند اعتماد لازم را در بازار ایجاد کند، برند‌های ملی رشد نخواهند کرد، اظهار داشت: بنابراین گروهی از مشتری‌ها به سمت استفاده از اقلام خارجی حرکت خواهند کرد که با ارتقا کیفیت و کاهش قیمت تمام شده می‌توان مصرف کننده داخلی را به مصرف تولیدات داخلی ترغیب کرد.

وی با بیان آنکه مدیریت واردات، بهبود کیفیت و اصلاح قیمت محصولات تولیدی به تدریج سبب کاهش سهم قاچاق در کشور خواهد شد، افزود: با اصلاح ساختار موارد ذکر شده می‌توان ضمن کنترل واردات غیرقانونی و مدیریت صدور بخشی از کالا‌های تولیدی، کارآیی بخش تولید را بیش از پیش افزایش داد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق باید وضعیت اشتغال استان‌های مرزی را نیز در نظر گرفت، در همین ارتباط یادآور شد: بخشی از قاچاقی که در حال حاضر به صورت کولبری اتفاق می‌افتد آگاهانه است و دولت خود این موضوع را می‌داند لذا تا زمانی که مشکلات اشتغال و بیکاری زیربنایی برطرف نشود، پیامد این موضوعات ادامه خواهد داشت.

مصطفوی در خصوص برنامه‌های حمایتی وزارت صمت از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفت: در همین ارتباط وزیر صمت از معاونت امور صنایع وزارتخانه خواسته تا بستر لازم را برای افزایش تولید، تامین و تنظیم بازار، رفع موانع تولید، توسعه صادرات، تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش صنعت لوازم خانگی، تعمیق عمق ساخت داخلی و بهبود کیفیت کالا‌های تولیدی فراهم کند.

وی بیان کرد: تا زمانی که سند توسعه ملی و زیرساختی مناسب نداشته باشیم که تمام ارگان‌های دولتی به آن پایبند و متعهد باشند نمی‌توان با اقدامات ناگهانی به اهداف مورد نظر در برنامه‌های اقتصادی کشور رسید.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان گفت: از آنجا که باید نقشه راه درستی تدوین شود، انجمن صنایع لوازم خانگی سندی را به عنوان سند توسعه لوازم خانگی منتشر و به وزارت صمت ارائه کرده که اگر به درستی عملیاتی شود تحول زیادی در این حوزه صورت خواهد گرفت.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده