تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۳۲۰۶۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

زمزمه واگذاری ساخت واحد‌های قانون جهش تولید به شرکت ترکیه‌ای

‌می‌متالز - در حالی وزیر راه وشهرسازی از حضور نمایندگان برخی کشور‌ها در ایران برای ورود فناوری جدید ساخت مسکن خبر داده که قرار است ساخت بخشی از واحد‌های قانون جهش تولید به شرکت ترکیه‌ای واگذار شود.

به گزارش می‌متالز، پنجشنبه گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره جدیدترین وضعیت وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم گفته بود: در قانون جهش تولید احداث بخشی از واحد‌های مسکونی به‌صورت خودمالکی است که زمین و تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا واحد‌های مسکونی خود را بسازند.

وی با بیان این‌که بخش دیگری از این واحد‌ها نیز توسط پیمانکاران و انبوه‌سازان احداث می‌شود، افزود: از این فرصت باید استفاده و دانش و فناوری نوین ساخت مسکن را نیز وارد کشور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که اکنون در رده سوم فناوری قرار داریم و در جهان رده ششم و هفتم فناوری نیز وجود دارد، تصریح کرد: با برخی کشور‌ها مذاکره کردیم که فناوری جدید ساخت مسکن را وارد کشور کنیم و اکنون نمایندگان این کشور‌ها در تهران حضور دارند.

طی روز‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس به نادیده گرفتن توان سازندگان ایرانی در قانون جهش تولید مسکن واکنش نشان دادند. در همین زمینه محمدرضا رضایی کوچی رئیرس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسش مبنی بر مذاکره با چینی‌ها برای ساخت و ساز انبوه در کشور، اظهار کرد: از نظر ما کشور توان تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و حتی بیشتر را دارد.

وی تصریح کرد: در بحث تولید مصالح ساختمانی در کشور خودکفا هستیم؛ یعنی همه اجزای مورد نیاز در ساخت و ساز مسکن را در کشور تولید می‌کنیم. در بحث مصالح ساختمانی مهم‌ترین نهاده سیمان و فولاد است که در این دو بخش نیز امروز بیش از ۲ برابر نیاز کشور تولید داریم.

وی با یادآوری این‌که بخش عمده‌ای از مصالح ساختمانی تولید داخل صادر می‌شود، افزود: از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ هزار مهندس عمران در کشور داریم؛ یکی نیروی مجرب آماده به کار. کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که این تعدد مهندس دارند. ایران سومین کشور در دنیاست که بیشترین تعداد مهندس را در مقایسه با جمعیت کشور داریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: شرکت‌ها و مشاورانی در کشور داریم که در حوزه مسکن سوابق خوبی دارند و به راحتی می‌توانند یک میلیون مسکن را بسازند. گرچه وزارت راه و شهرسازی با برخی کشور‌ها از جمله چین وارد مذاکره شده است. البته به نظرم نیازی به این کار نیست، چون ظرفیت داخل کشور یعنی توان مهندسی و نیرو‌های انسانی به‌راحتی می‌توانیم سالانه یک میلیون مسکن در کشور بسازیم.

رضایی کوچی اضافه کرد:‌در بحث صنعتی سازی برخی خطوط تولید را داریم که به‌واسطه بی‌توجهی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. می‌توانیم شرکت‌ها را در صنعتی‌سازی تقویت کنیم تا بتوانیم در این حوزه وضعیت بهتری را پیدا کنیم.

شاکری دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به مذاکره وزارت راه و شهرسازی با چینی ها، گفت: سازندگان داخلی توان ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور را دارند. در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای صمت و راه و شهرسازی، بحث ساخت یک میلیون واحد مسکونی قانون جهش تولید مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: هر یک از وزرا در محدوده کاری خودشان تعهدات مربوطه را اعلام کردند که چه برنامه‌ریزی‌هایی برای آن‌ها صورت گرفته است. در همین رابطه نیز رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد بحث استفاده حداکثری از توان داخلی به‌عنوان محور اصلی ساخت و ساز در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در ساخت مسکن مورد نیاز قانون حتما از بخش خصوصی پرتوان داخلی که به لحاظ فناوری و نیروی انسانی و روش‌های ساخت در سطح بین‌المللی هستند، استفاده خواهد شد. به هیچ وجه بحث استفاده از کشور‌های دیگر یا شرکت‌های خارجی در ساخت مطرح نیست.

شاکری گفت: «صحبتی هم که شده صرفا خبری بوده که وزارت راه و شهرسازی برای کار‌های خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است. در همین حد. بقیه نکاتی که ذکر شده اصلا صحت ندارد. انشالله با توان و قدرت بخش خصوصی داخلی دارد موفق می‌شویم هر سال یک میلیون مسکن را طی ۴ سال آینده بسیازیم.»

علی‌رغم تمام مخالفت‌هایی که در رابطه با ورود کشور‌های دیگر به ساخت و ساز مسکن ایران وجود دارد، اما زمزمه‌هایی در رابطه با واگذاری ساخت بخشی از واحد‌های قانون جهش تولید مسکن به شرکت ترکیه‌ای کوزو مطرح شده است. از قرار معلوم این شرکت ترکیه‌ای که هنوز نتوانسته ساخت و ساز مسکن مهر فاز ۱۱ را پس از حدود ۱۰ سال به اتمام برساند در فاز اول ۲۵ هزار واحد مسکن در قالب قانون جهش تولید را در پرند می‌سازد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده