تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۳۲۳۲۳
سرویس خبر : انرژی

واحد بخار نیروگاه چابهار با یک‌سال تأخیر وارد مدار می‌شود؟

‌می‌متالز - درحالی که قرار بود بخش بخار نیروگاه چابهار در پیک تابستان ۱۴۰۰ در مدار بهره برداری باشد، امروز معاون توسعه طرح‌های شرکت تولید برق حرارتی وعده بهره برداری از این واحد برای پیک ۱۴۰۱ را داد.

به گزارش می‌متالز، امروز حمیدرضا عظیمی، معاون توسعه طرح‌های شرکت تولید برق حرارتی در جریان بازدید از نیروگاه چابهار اعلام کرد که واحد بخار این نیروگاه در ماه‌های پایانی سال جاری و در نیمه زمستان وارد مدار بهره برداری می‌شود.

عظیمی بدون اینکه به این موضوع مهم اشاره کند که قرار بود واحد بخار این نیروگاه تا پایان سال ۹۹ و حداکثر برای پیک تابستان ۱۴۰۰ در مدار بهره برداری باشد، گفت: "این واحد در حال ساخت جزو ۱۰ پروژه بخاری است که برای پیک مصرف برق سال ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شوند. "

واحد بخار نیروگاه چابهار با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، در صورت بهره برداری به موقع، می‌توانست در جهت کاهش خاموشی‌های گسترده تابستان ۱۴۰۰ بسیار موثر واقع شود، اما مسوولان صنعت برق کشور بدون اشاره به دلایل تأخیر در بهره برداری از این واحد و بدون آنکه اشاره کنند، بهره برداری از آن برای پیک تابستان ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده بود و تأخیر در تکمیل و بهره برداری از واحد‌های اینچنینی، یکی از دلایل تشدید خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ بوده، وعده دوباره برای در مدار بهره برداری قرار گرفتن این واحد برای پیک ۱۴۰۱ می‌دهند.

روز گذشته نیز، سید فریدالدین معصومی، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق اعلام کرده بود که تقریبا تمامی ۱۳ هزار مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی که در طول برنامه ششم به مدار بهره برداری آمده، مربوط به برنامه پنجم توسعه بوده و عملکرد احداث ظرفیت‌های جدید نیروگاهی در طول برنامه ششم توسعه تقریبا صفر بوده است.

از اینرو به نظر می‌رسد پرونده تأخیر در احداث و تکمیل واحد‌های حرارتی، پرونده بزرگی است و یکی از عوامل بروز خاموشی‌ها، برنامه‌های محقق نشده در این بخش است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده