تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۳۲۸۳۱
سرویس خبر : انرژی

ضربه وزارت نیرو به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌مقیاس

‌می‌متالز - وزارت نیرو در حالی که باید با در نظر گرفتن مشوق‌های سرمایه‌گذاری و بکارگیری راهکار‌های کوتاه‌مدت از جمله ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برای رفع بحران‌های ناشی از خاموشی‌ها قدم بردارد، در مصوبه‌ای عجیب مجوز خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقیاس‌کوچک را لغو کرده است.

به گزارش می‌متالز، «خاموشی‌ها» از جمله چالش‌هایی است که از زمستان سال گذشته تا کنون و در پیک مصرف گریبان صنعت برق کشور را گرفته است. کارشناسان صنعت برق پیش از این هشدار داده بودند که عدم انعقاد حتی یک قرارداد و سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت نیروگاهی در سال‌های اخیر موجب بروز خاموشی و قطعی‌های گسترده در کل کشور خواهد شد.

از سوی دیگر نبود سوخت کافی گاز در زمستان و جایگزین کردن منابع آبی برای جبران آن از یک سو و کاهش ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان سال جاری موجب شد تا ناترازی برق، نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده و آسیب‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه صنایع کشور وارد کند.

با این اوصاف و در شرایطی که انتظار می‌رود، وزارت نیرو با ارائه راهکار‌های کوتاه‌مدت و تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، برای رفع هر چه سریعتر بحران قطعی برق در کشور اقدام کند، اخیرا با لغو مصوبه خرید تضمینی برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌مقیاس، عملاً اشتیاق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه را از بین برده است. این در حالی است که ساخت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی، از دو بُعد مدت‌زمان ساخت و عدم نیاز به سوخت گاز، مزیتی دوچندان نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر محسوب می‌شود.

یک فعال صنعت نیروگاهی با انتقاد از لغو مجوز خرید تضمینی برق (PPA) توسط وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو از یک سو برای احداث سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر برنامه‌ریزی کرده، در حالی که با لغو این مصوبه هیچ سرمایه‌گذاری برای ورود به این بخش تمایل نشان نمی‌دهد.

ضربه وزارت نیرو به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک‌مقیاس

سیدفریدالدین معصومی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر در نشست با خبرنگاران به تشریح وضعیت نیروگاه‌سازی در کشور پرداخت و گفت: برای حل بحران صنعت نفت راهکار‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی وجود دارد و در همین زمینه طرح‌هایی را ارائه کردیم، از جمله اینکه با احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس که مدت‌زمان ساخت آن‌ها کمتر از یک سال است، بتوانیم بخشی از ناترازی صنعت برق را جبران کنیم، چرا که کشورمان به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی دارد و همزمان با پیک مصرف برق در فصل تابستان، نیروگاه‌های خورشیدی نیز امکان تولید برق دارند.

وی لغو مجوز فروش تضمینی برق را موجب عدم تمایل نیروگاه‌سازان به ورود به این حوزه عنوان کرد و گفت: گفته می‌شود که این مصوبه برای احداث نیروگاه‌هایی با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات قابلیت اجرایی دارد، اما سوال اینجاست که آیا بخش خصوصی در شرایطی که از صندوق توسعه ملی هم نمی‌توان وام گرفت، توان سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی برای ساخت این نیروگاه‌ها و واردات پنل‌های خورشیدی با حجم بالا را دارد؟

معصومی به مشکلات اخیر کشور در بخش برق از بعد بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: عدم سرمایه‌گذاری در بخش توسعه نیروگاهی موجب از دست رفتن بازار‌های صادراتی نیز شده است و متأسفانه وزارت نیرو در تابستان سال جاری ناگزیر به واردات ۱۷۰مگاوات برق برای عبور از این بحران شد، از سوی دیگر کشور عربستان برای صادرات برق به عراق با این کشور وارد مذاکره شده است و حتی بازار‌های ترکیه، افغانستان و عمان که آمادگی دریافت برق از کشور را داشتند، از دست رفتند.

وی یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را عدم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت عنوان کرد و گفت: این در حالی است که اغلب نیروگاه‌سازان بخش خصوصی با بدهی و مطالبات انباشته مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم، خاطرنشان کرد: حتی برای تکمیل آخرین نیروگاه در دست توسعه این شرکت، یک ریال از مطالبات‌مان پرداخت نشد.

افتتاح نیروگاه خورشیدی غدیر کوشک

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری رسمی از نیروگاه خورشیدی کوشک با ظرفیت ۱۰مگاوات در شهرستان بافق اشاره کرد و گفت: این نیروگاه یکی از باکیفیت‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی کشور است که با سرمایه‌ای نزدیک به ۵ میلیون یورو توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده و با بکارگیری انرژی خورشیدی در مصرف روزانه ۴میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه ۵میلیون لیتر آب صرفه‌جویی خواهد کرد.

وی مدت اجرای این طرح را ۶ ماه عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این نیروگاه اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شد و ابتدای تیر ماه امسال به شبکه برق متصل شد.

این فعال صنعت نیروگاهی با اعلام اینکه ما بزرگترین مجموعه نیروگاه خورشیدی کشور را دارا هستیم، یادآور شد: سعی کردیم با استفاده از فناوری، هزینه‌ها را کاهش دهیم به طوری که در افق ۱۰۴۰ که وزارت نیرو بنا دارد ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر وارد شبکه برق کند این شرکت نیز نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر پروژه‌های نیمه‌کاره این شرکت گفت: نیروگاه قشم جزو پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای بود که علی‌رغم مواجهه با مشکلات مالی، واحد‌های گازی آن را به بهره‌برداری رساندیم، اما به دلیل عدم پرداخت وام ۱۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به این طرح، واحد بخار آن پیشرفت قابل ملاحظه‌ای ندارد.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده